
تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 509 |
تعداد مقالات | 4,413 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,291,278 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,279,925 |
طراحی مدل مفهومی نظام علمی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر اندیشۀ مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) | ||
اندیشه مدیریت راهبردی | ||
مقاله 1، دوره 4، شماره 1، فروردین 1389، صفحه 5-40 اصل مقاله (756.15 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/smt.2010.136 | ||
نویسندگان | ||
هادی خانمحمدی* 1؛ مصباحالهدی باقری کنی2 | ||
1دانشجوی دکتری تصمیمگیری و خطمشیگذاری عمومی، دانشگاه علامه طباطبایی (ره) | ||
2استادیار گروه مدیریت بازرگانی دانشکده معارف اسلامی و مدیریت دانشگاه امام صادق علیه السلام | ||
چکیده | ||
توسعه و رشد علمی یکی از شاخصهای بسیار حیاتی برای هر کشور توسعهیافته یا در حال توسعه محسوب میشود. طبق فرمایشات مقام معظم رهبری (دامظلهالعالی) اهمیت این موضوع تا جایی است که سلطه فرهنگی هر کشوری توسط اقتدار اقتصادی حاصل میشود و آن نیز ناشی از اقتدار علمی است. همچنین، دین مبین اسلام توصیههای زیادی در حوزه علمآموزی، تعلیم و زندگی عالمانه ارائه میکند و علمآموزی را موجب استحکام پایههای دینی و حافظ دین میداند که سبب میشود فرد عالم از هرگونه لغزشی محفوظ بماند؛ از طرف دیگر، تحصیل علم چنان اهمیت دارد که برای حفظ هویت، موجودیت، اسلامیت و استقلال کشور همراه با تضمین آینده مطلوب و منتظر، علممحوری و علمآموزی بهترین راهکار بوده و موتور محرکه پیشرفت در تمام زمینههاست. از نگاه دیگر، پیشرفت علمی قابلیت وصول به آرمانهای والا، ارزشهای حقیقی و فضائل انسانی را داراست و بهوسیله آن است که یک ملت میتواند در دنیای معاصر اثرگذار باشد و یا در مبادلات علمی دنیا نقش مفیدی ایفا نماید؛ بنابراین، علممحوری و تحصیل آن، علاوه بر آنکه یک کشور را به استقلال، عدم وابستگی و نفی سلطه صاحبان قدرت و ثروت میرساند، میتواند موجب عزت و مایه حیات و طراوت یک جامعه باشد. بدین منظور، در این پژوهش به دنبال پاسخ به این سؤال هستیم که نظام علمی از دیدگاه مقام معظم رهبری(مدظلهالعالی) چیست و دارای چه مؤلفهها، ارکان و روابطی است؟ بدین منظور، با استفاده از استراتژی نظریهپردازی دادهبنیاد و تجزیه و تحلیل دادههای گردآوریشده حاصل از مصاحبه و مستندات، دو مدل مفهومی نظام علمی استخراج شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
علم؛ مرجعیت علمی؛ نظام علمی؛ پیشرفت علمی؛ رویکرد سیستمی؛ اقتدار؛ عزت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Designing the Conceptual Model of the Islamic Republic of Iran’s Scientific System on the Basis of the Supreme Leader’s Instructions | ||
نویسندگان [English] | ||
Hadi Khanmohammadi1؛ Mesbah Alhoda Bagheri Kani2 | ||
1PhD student of public policy, Allameh Tabataba’i University | ||
2استادیار گروه مدیریت بازرگانی دانشکده معارف اسلامی و مدیریت دانشگاه امام صادق علیه السلام | ||
چکیده [English] | ||
Development in science is one of the critical indicators of being a developed or developing country. According to Supreme Leader Ayatollah Khamenei’s speeches, this event is so much important that cultural sovereignty will be achieved as a result of economic power which in turn is due to scientific development. Also Islam emphasizes scientific orientation, teaching and scientific life and it believes that scientific approach leads to religious stability and makes human beings more immune from mistakes. Furthermore, scientific achievement is important for being independent and keeping Islamic identity. Moreover it is necessary for a desirable future and leads to development in all its aspects. In other words, a country which has scientific development can influence international communication and interactions and can get grand ideals and real values. Scientific achievements can also make a country independent, and bring liveliness and honor to our life. In this research we are going to answer this question: What is the Supreme Leadership’s thought about scientific system? Thus the Supreme Leader’s speeches have been analyzed with Grounded Theory strategy. At the end we refer to two conceptual models of scientific system. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
science, scientific leadership, scientific system, scientific development, system approach, Power, honor | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,423 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,961 |