
تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 509 |
تعداد مقالات | 4,413 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,292,645 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,285,054 |
بررسی مفهوم «یقظه» از دیدگاه خواجه عبدالله انصاری با بهرهگیری از قرآن کریم | ||
مطالعات قرآن و حدیث | ||
مقاله 2، دوره 6، شماره 2 - شماره پیاپی 12، شهریور 1392، صفحه 29-52 اصل مقاله (528.03 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/quran.2013.1466 | ||
نویسندگان | ||
مهدی مطیع1؛ مصطفی دلشاد تهرانی2؛ سوده اسعدی* 3 | ||
1استادیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه اصفهان | ||
2استادیار گروه نهج البلاغه دانشگاه قرآن و حدیث تهران | ||
3کارشناس ارشد دانشگاه علوم قرآن و حدیث تهران | ||
چکیده | ||
قرآن کریم نامهای دوستانه، از سوی خالق هستی است که ظرائف، لطائف و اشارات عمیقی برای هدایت، رشد و کمال انسان به عنوان خلیفه او دربر دارد. معرفت و شناخت هرچه صحیحتر آیات کتاب الهی، به عنوان تجلی گاه اسماء حسنای حضرت حق، مقدمه ظهور این اسماء در وجود آدمی بوده و این مستلزم نوعی بیداری، آگاهی و بصیرت درونی نسبت به قانونمندیهای هستی است که در ادبیات عرفانی «یقظه» نامیده میشود. از تلاش انسان در راه رسیدن به کمال مطلق، به سفری با عنوان سلوک الی الله تعبیر شده است که لازمه آن خروج از نفس و عزم راسخ برای پیوند با محبوب است که جز برای انسان بیدار و آگاه محقق نخواهد شد. این بیداری همان پرهیز از هر نوع غفلت است که صفای درون، طهارت برون و منافذ حیات معرفتی بنده همچون سمع، بصر و فؤاد را پوشانیده است. این نوشتار سعی دارد تا با جستجوی مفهوم یقظه در سیاق آیات مختلف قرآن و بسط تعاریف، توصیفات و تقسیمات خواجه عبدالله انصاری در منزل اول از بدایات، در منازل السائرین، علاوه بر تبیین معنای لغوی و اصطلاحی این واژه، نوع نگاه قرآن کریم به این مفهوم را تشریح نماید. به نظر میرسد عوامل ایجاد بیداری از دیدگاه قرآن کریم شامل؛ شناخت ظرفیت وجودی، داشتن گوش و چشمی هوشیار و همراهی با اولیاء الهی است. چنانچه روی آوردن به؛ زائدات، تسویف، نداشتن عزم و همت، عدم درک فاصله ظاهر و باطن و مواردی از این قبیل، از مهمترین موانع راه در این زمینه محسوب میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
بیداری؛ سفر؛ صیرورت؛ خواجه عبدالله انصاری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Study of Concept "Yaghzeh" (Awakening) from the View of “Khaje Abdullah Ansari” According to the Holy Quran | ||
نویسندگان [English] | ||
Mahdi Motia1؛ Mostafa Delshad Tehrani2؛ Soudeh Assadi3 | ||
چکیده [English] | ||
The Holy Quran is a friendly letter from our creator that contains many facetiaes, delicacies and profound implications for the guidence, growth and perfection of human as God’s successor. The more accurate knowledge and understanding of verses of Quran, as an epiphany of his divine names, is an incipience for their appearance in human and it requires a kind of awakening, awareness and insight to the divine laws of creation which are called “Yaghze” (awakening) in mystical literature. The human effort to achieve the absolute perfection has been interpreted as a journey to God that its requirement is departure from self and strong determination for unification with God that will not be achieved except by awake and aware humans. In a vaster scope of meaning, it could be said that this awakening means to avoid any kind of negligence and ignorance that has covered, such as dust, the purity of the heart, cleanliness of appearance and most importantly, the entrances of human’s living insight such as hearing, vision and heart. This research attempts by searching for the concept of “Yaghze” in the context of various verses of Quran and expanding the definitions, descriptions and divisions of khajeh Abdullah Ansari in the first destination of basics, in “Manazel Alsaerin”, to explain the connotations and denotations of this term, having conscious hearing and vision and companionship with spiritual leaders; in the same way, inclination toward redundencies, procrastination, lack of determination and volition, not understanding of the differencies between appearance and reality and the like | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Awakening, Journey, Becoming, Khaje Abdullah Ansari | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,787 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,839 |