
تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 510 |
تعداد مقالات | 4,413 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,294,737 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,287,737 |
الگوی همکاری بین بخشی (مورد مطالعه: همکاری مسجد با مدرسه و خانواده) | ||
دین و ارتباطات (دانشگاه امام صادق/ نامه صادق) | ||
دوره 26، شماره 2 - شماره پیاپی 56، اسفند 1398، صفحه 253-300 اصل مقاله (1.06 M) | ||
نوع مقاله: علمی-پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/rc.2020.2828 | ||
نویسندگان | ||
علیرضا شریف فرد1؛ میثم لطیفی2؛ محسن ذوالفقاری3 | ||
1دانشجوی دکتری رشته مدیریت دولتی گرایش مدیریت منابع انسانی دانشگاه علامه طباطبایی (ره) | ||
2دانشیار دانشکده معارف اسلامی و مدیریت دانشگاه امام صادق(ع) | ||
3دانشجوی کارشناسی ارشد رشته معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع) | ||
چکیده | ||
ضرورت و هدف اصلی: لازمه تحقق اهداف تربیتی اسلام، همگرایی ارکان تربیتی جامعه اسلامی است. تعامل مدرسه (بهعنوان اصلیترین نهاد تربیت رسمی در کشور)، خانواده (بهعنوان طبیعیترین و پایدارترین نهاد) و مسجد (بهعنوان اصیلترین نهاد تربیتی در جامعه اسلامی) موجب همافزایی و تسهیل تحقق اهداف تربیتی اسلام میگردد. از سوی دیگر این سه رکن تربیتی(مسجد، مدرسه و خانواده) از مؤلفههای اساسی ارتباط سنتی میباشند و تحقق همکاری این ارکان، تأثیری قابلتوجه بر تقویت شبکه ارتباطات اجتماعی و تعمیق باورهای ملی و دینی خواهد داشت. روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع کیفی بوده و در آن از راهبرد نظریهپردازی دادهبنیاد استفاده شده است. دادههای پژوهش از نتایج موردکاوی چهارده مسجد برتر در کشور در حوزه تعامل با خانواده و مدرسه استخراج شده است. یافتهها: همکاری مسجد با مدرسه و خانواده پدیدهای محوری است که شرایط علّی آن را ظرفیتها و ضعفهای نهادهای تربیتی تشکیل میدهند و برای تحقق آن باید به زمینههای آن که بایستههای برنامهای، ساختاری و سرمایه انسانی است، توجه شود. این پدیده دارای مراحل چهارگانه: «1-زمینهسازی و اعتمادسازی، 2- جذب از مدرسه به مسجد، 3-تداوم ارتباط و تربیت در مسجد، 4-نقشآفرینی دانشآموزان در مسجد و مدرسه» است که مؤلفههایی در قالب عوامل مداخلهگر بر آن اثرگذار میباشند و نتایجی را به دنبال خواهند داشت. الگوی حاصل از روابط مقولههای تحقیق در مدلی پارادایمی نمایش داده شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
همکاری بین بخشی؛ مسجد؛ مدرسه؛ خانواده؛ تربیت؛ بخش سوم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Inter-sectoral cooperation model (Study: Mosque-School-Family Cooperation) | ||
نویسندگان [English] | ||
Alireza Sharif Fard1؛ Meysam Latifi2؛ mohsen zolfaghari3 | ||
1PhD student in Human Resource Management, Allameh Tabatabai University | ||
2Associate Professor, Faculty of Islamic Studies and Management, Imam Sadegh University | ||
3M.A. Student of Islamic Education and Management of Imam Sadegh University | ||
مراجع | ||
1. اوتارخانی، علی ) 1332 (. همکاری مجا ی: مبتنی بر فناوری ارتباطات و اطلاعدات ، مجلده 132-113 ، چشماندا مدیریت با رگان ، ی شماره 3 و 1 2. اسلام پور کریمی، عسکری ) 1303 (. بررسی تارییی و فقهی حضدور ندا در مسدجد .. در 312 ، قم: انتشارات دفتر مطالعات و پژوهب مرکد رسدیدگی - فروغ مسج ، د جلد هشتم، 311 به امور مساجد. 3. نقا محمدی، جواد ) 1303 (. تدوین و تبیین عوامل ارتباطی مسجد و مدرسده: بدا تأکیدد بدر 310 ، قم: انتشارات دفتدر مطالعدات و - نقبمحوری مسجد.. در فروغ مسج ، د جلد نهم، 321 پژوهب مرک رسیدگی به امور مساجد. 4. پهلدوا شددریف فددرد ، علیرضدا؛ را یندی، روحالله و عباسددی، حسددین، )در حدال انتشددار(، و (ISM) ساختاردهی اهداف کلا تعامل مسجد و کودک و نوجوا با رویکدرد سداختاری -تفسدیری ارائه دلالت هایی برای خط مشی گذارا حو ه فرهنگ، فصلنامه علمی پژوهشی مطالعدات راهبدردی بسی . ج 1. حسینی مجرد، اکرم ) 1303 (. بررسی تحلیلی نظام تربیتی مسدجدمحور .. در فدروغ مسدج ، د 33 ، قم: انتشارات دفتر مطالعات و پژوهب مرک رسیدگی به امور مساجد. - جلد نهم، 0 2. خسروی، حسین ) 1331 (. پدیدارشناسی مسجد در شهر اسدلامی، در فدروغ مسدج ، د جلدد 302 . قم: منسسه فرهنگی ثقلین. - چهارم، 331 1. را ینی، روحالله؛ پهلوا شریف فرد ، علیرضا و عباسی ، حسین، )در حدال انتشدار( ، بررسدی سند راهبردی تعامل مسجد و کودک و نوجوا با رویکدرد تحلیدل اهمیدت -عملکدرد و ارائه توصیه های سیاستی برای نهادهای سیاست گذار، فصلنامه علمی پژوهشدی مددیریت اسلام . ی الگوی همکاری بین بخشی )مورد مطالعه: همکاری مسجد با ...( )علیرضا شریففرد و همکاران( 116 3. رحمتنبادی، اعظم. ) 1333 (. نقب تارییى مسجد در تولید و پیشرفت علم و مقایسه ن با 211 ، قدم: منسسده فرهنگدی ثقلدین )مرکد - وضع کنونى.. در فروغ مسج ، د جلد سدوم ، 231 رسیدگی به امور مساجد تهرا (. - 0. رضایی بیرجندی، علی ) 1333 (. نظام نمو شى مساجد.. در فروغ مسج ، د جلدد دوم ، 310 311 ، قم: منسسه فرهنگی ثقلین ) مرک رسیدگی به امور مساجد تهرا (. 11 . سلطا اده، حسین ) 1323 (. تاریخ مدارس ایرا ا عهد باستا تا تأسیس دارالفنو ، تهرا : نگاه. 11 . شریفینیا، محمد حسین ) 1303 (. با شناسی ظرفیدت هدا و کارکردهدای مسدجد در تحکدیم بنیا خانواده. در فروغ مسج ، د جلد هشتم، 130 -، قم: انتشدارات دفتدر مطالعدات و پدژوهب مرک رسیدگی به امور مساجد. 12 . شریفینیا، محمدحسین ) 1303 (. ال امات نرماف اری حضور کودکا و نوجوانا در مسجد.. 233 ، قم: انتشارات دفتر مطالعات و پژوهب مرک رسیدگی - در فروغ مسج ، د جلد نهم، 230 به امور مساجد. 13 . شریفینیا، محمدحسین ) 1303 (. با شناسی ظرفیت ها و کارکردهای مسجد در تحکیم بنیا 131 ، قم: انتشدارات دفتدر مطالعدات و پدژوهب - خانواده.. در فروغ مسج ، د جلد هشتم، 130 مرک رسیدگی به امور مساجد. مطالعة راهبردی ارتباط همکاری بین سا مانی با فعالیدت - « .) 13 . صداقت ادگا ، شهنا ) 1303 .131 -110 ،23) فصلنامه راهبر،د ) 11 ». های خدماتی و صنعتی 11 . عریا ، مرضیه ) 1333 (. مسجد جایگاه اصلی نمو ش اسلامی.. در فروغ مسج ، د جلدد دوم ، 211-100 ، قم: منسسه فرهنگی ثقلین )مرک رسیدگی به امور مساجد تهرا (. 12 . علاقه بند، علی ) 1323 (. ضرورت و اهمیت توجه به مددیریت نمو شدی ، فصدلنامه علمدی 11 - 3 ، پژوهشی تعلیم و تربیت، 3 11 . علی صوفی، علی رضا و دشتکی نیا، فرهاد ) 1302 (. مسجد و نظام نمو شی سنتی و جدیدد 91-69 ، در دوره قاجار. فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات تاریخ اسلام، 5 115 ، سال بیست و ششم، شمارة دوم )پیاپی 65 (، پائیز و زمستان 9318 13 . الام قوام نبادی، محمد؛ مرتضوی نژاد، سید مهدی؛ نورو ی، سمیه؛ جوادی، مجتبی؛ نانی، سعید و عبدالحسین اده، محمد ) 1303 (.تدوین مدل نظام مند مرجعیت علمدی در جمهدوری اسلامی ایرا براساس بیانات مقام معظم رهبری . فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات راهبدردی .31-1 ،13) بسیج، ) 1 ارائه الگویی یکپارچه ا اصول بنیادین همکاری بین « ) 10 . الامی، رمضا و باقری، هرا) 1301 ».) سا مانی بهعنوا گامی در جهت تحقق اتحاد ملی )با رویکرد مدیریتی 21 . فرقانی، محمدمهدی ) 1310 (. درنمدی بدر ارتباطدات سدنتی در ایدرا . کتابدداری نرشدیو و 11-31 ، نسیهپژوهی، 12 21 . فرهنگ مسجد ) 1331 (. مشتمل بر مهمترین مصطلحات و کلیدواژهها در باب مسج ، د دفتر مطالعات و پژوهبهای مرک رسیدگی به امور مساجد، قم: منسسه فرهنگی ثقلین 22 . مجله فرهنگ و تمد . ) 1332 (. شماره 31 23 . نقی اده، محمد ) 1331 (. شهر و معماری اسلام ، ی اصفها : انتشارات مانی. 23 . هوشیاری، محمدمهدی؛ پورنادری، حسین و فرشته نژاد سیدمرتضی ) 1302 (. گونهشناسدی مسجد-مدرسه در معماری اسلامی ایرا ، بررسی چگونگی ارتبداط میدا فضدای نمو شدی و 13-31 ، نیایشی. فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات معماری ایرا . 2 21 . ولی اده، محمد ) 1303 (. نقب و جایگاه مسجد در تربیت دینی نظدام خدانواده )همدراه بدا 10 ، قدم : انتشدارات دفتدر - نسیبشناسی وضدع موجدود(. در فدروغ مسدج ، د جلدد هشدتم ، 0 مطالعات و پژوهب مرک رسیدگی به امور مساجد. پایاننامه 1. . تنها، محمد صادق. ) 1303 (. فهم الگوی همکاری بین سازمانی مسجد و مدرسه، تهران، پایا نامه دوره کارشناسی ارشد مدیریت )گرایب با رگانی( به راهنمایی دکتدر میدثم لطیفدی، دانشگاه امام صادق )ع( تهرا . الگوی همکاری بین بخشی )مورد مطالعه: همکاری مسجد با ...( )علیرضا شریففرد و همکاران( 115 2. . بردست، هادی. ) 1333 (. ارایه مدل ارزیابی عملکرد مشارکت های راهبردی (برمبناای پایا نامه کارشناسی ارشد، سا ما مدیریت صنعتی. .)Das-Teng مدل 3. . فرخی، میثم، الگوی مطلوب سیاستگذاری فرهنگای مساجد در جمهاوری اسالامی ایران، تهران، رساله دوره دکتری رشته فرهنگ و ارتباطات، دانشگاه امام صادق )ع(، 1303 3. امامی، سید مجتبی، ) 1331 (. کشف پرسش ها و جهتگیری های اصلی تئوری های تغییار سازمان )با استفاده از روش تئوری سازی داده بنیاد(. پایا نامه کارشناسدی ارشدد. دانشدکده معارف اسلامی و مدیریت، دانشگاه امام صادق )ع( تهرا . اسناد ملی و طرح های سازمانی 1. شورای عالی انقلاب فرهنگی. ) 1330 (. سند نقشه جامع علمی کشور. 1. شورای عالی انقلاب فرهنگی. ) 1301 (. سند تحول بنیادین آموزش و پرورش. 2. شورای عالی انقلاب فرهنگی. ) 1301 (. مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی جمهوری اسلامی ایران. 2. مجلس شورای اسلامی ایرا ، 1301 ، قانون برنامه ششم توسعه. 3. مرک رسیدگی به امور مساجد تهرا ، ) 1303 (. سند تعامل مسجد و بانوان، مجری: لطیفی، میثم؛ مدیر محتوایی: رحمتی نسب، امید. )در حال انتشار(. 3. مرک رسیدگی به امور مساجد تهدرا ، ) 1303 (. سند تعامل مسجد و کودک و نوجاوان و جوان، مجری: لطیفی، میثم؛ مدیر محتوایی: پهلوا شریف، علیرضا. 1. مرکز رسیدگی به امور مساجد تهران، ) 1396 (. بررسی نقشآفرینی مساجد در منظوماه تعلیم و تربیت رسمی و غیررسمی در ج.ا.ا )مورد کاوی مساجد موفق در عرصه تعامال با مدرسه( مجری پروژه: علیرضا پهلوان شریف )در حال انتشار(. منابع اینترنتی 1. تفاهمنامه ارتقای سطح همکاریها بین مرکز رسیدگی به امور مساجد و قرارگاه ثارالله. masjed.ir 1301 (. برگرفته ا ( 118 ، سال بیست و ششم، شمارة دوم )پیاپی 65 (، پائیز و زمستان 9318 tasnimnews.com 2. جزئیاتی از طرح تربیتی شهید بهنام محمدی. ) 1302 (. برگرفته ا 3. خامنهای، سیدعلی. ) 1330 (. پیاام باه ناوزدهمین اجالاس سراساری نمااز . برگرفتده ا farsi.khamenei.ir mehrnews.com 3. مروری بر وضعیت مساجد در ایران. ) 1302 ، مرداد(. برگرفته ا www.tebyan-ardebil.ir 1. نگاهی به آموزش در مساجد. ) 1302 ، نبا (. برگرفته ا منابع لاتین 1. Bryson, J. M., Crosby, B. C., & Stone, M. M. (2006). The design and implementation of Cross‐ Sector collaborations: Propositions from the literature. Public administration review, 66, 44-55. 2. Bryson, J. M., Crosby, B. C., & Stone, M. M. (2006). The design and implementation of Cross‐ Sector collaborations: Propositions from the literature. Public administration review, 66, 44-55. 3. Coston, J. M. (1998). A model and typology of government-NGO relationships. Nonprofit and Voluntary Sector Quarterly, 27(3), 358-382. > 4. Creswell, J. W. (2005). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research (2nd ed.). Upper Saddle River, N.J: Merrill. 5. Doz, Y. L. and hamel, G (1998). “Alliance advantage”, Harvard Business School Press, Boston. 6. May Seitanidi, M. (2007). Intangible economy: How can investors deliver change in businesses? Lessons from nonprofit-business partnerships. Management Decision, 45(5), 853-865. 7. Mowlana, Hamid. (1996). Global Communication in Transition: The End of Diversity, Thousand Oaks: Sage Publication. 8. Murphy, M., Arenas, D., & Batista, J. M. (2015). Value creation in crosssector collaborations: The roles of experience and alignment. Journal of Business Ethics, 130(1), 145-162. 9. Murphy, M., Perrot, F., & Rivera-Santos, M. (2012). New perspectives on learning and innovation in cross-sector collaborations. Journal of Business Research, 65(12), 1700-1709. الگوی همکاری بین بخشی )مورد مطالعه: همکاری مسجد با ...( )علیرضا شریففرد و همکاران( 111 10. Selsky, J. W., & Parker, B. (2005). Cross-sector partnerships to address social issues: Challenges to theory and practice. Journal of management, 31(6), 849-873. Strauss, et.al, 1990, Basics of Qualitative Research: Grounded Theory Procedures and Techniques, Sage. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,211 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 934 |