
تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 509 |
تعداد مقالات | 4,413 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,291,272 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,279,921 |
چالشهای آموزش اخلاق اسلامی به دانشآموزان در دورۀ ابتدایی | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
دوره 11، شماره 23، دی 1402، صفحه 67-93 اصل مقاله (525.45 K) | ||
نوع مقاله: علمی - پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/esi.2024.245335.1690 | ||
نویسندگان | ||
امین باقری کراچی* 1؛ کوروش زارع شیبانی2؛ پگاه ضیایی نژاد3 | ||
1استادیار گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
2استادیار، گروه آموزش معارف اسلامی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
3دانشآموخته کارشناسی ارشد، گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
این تحقیق با هدف شناسایی چالشهای آموزش اخلاق اسلامی به دانشآموزان در دورۀ ابتدایی انجام شد. رویکرد این پژوهش کیفی و روش موردِاستفاده تحلیل مضمون بود. مشارکتکنندگان بالقوۀ این پژوهش، همه معلمان و مربیان پرورشی دورۀ ابتدایی بودند که از بین آنها 10 نفر به روش نمونهگیری هدفمند از نوع معیار، در نقشِ مشارکتکننده انتخاب شدند. ابزار پژوهش مصاحبه نیمهساختاریافته بود. ابتدا پرسش کلیدیِ «چالشهای آموزش اخلاق اسلامی به دانشآموزان در دورۀ ابتدایی کدامند؟» مطرح شد و سپس برحسبِ پاسخهای دریافتی، پرسشهای بعدی نیز پرسیده شد. در این تحقیق، 4 مضمون فراگیر و 14 مضمون سازماندهنده درموردِ چالشهای آموزش اخلاق اسلامی به دانشآموزانِ دورۀ ابتدایی، شناسایی شد. برمبنای این مضامین، میتوان به این نتیجه دست یافت که وضعیت موجود آموزش اخلاق به دانشآموزانِ دورۀ ابتدایی از 4 منظر «محتوای آموزش اخلاق»، «دانش آموزش محتوای اخلاقی»، «فضای فیزیکی و جو عاطفی مدرسه» و «عدمهماهنگی و دوگانگی بین عناصر مختلف در آموزش اخلاق» آسیب و چالش دارند. شناسایی این چالشها میتواند به برنامهریزان آموزشوپرورش در برطرفکردن چالشها و موانع آموزش اخلاق اسلامی کمک کند. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش اخلاق؛ چالشهای آموزش اخلاق؛ دانشآموزان؛ دورۀ ابتدایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Challenges of Teaching Islamic Ethics to the Students in Elementary School | ||
نویسندگان [English] | ||
Amin Bagherikerachi1؛ Koorosh Zare Sheybani2؛ Pegah Ziyayinejad3 | ||
1Assistant Professor of the Department of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran. | ||
2Assistant Professor of the Department of Islamic Education, Farhangian University, Tehran, Iran. | ||
3MA in Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
This research was conducted with the aim of identifying the challenges of teaching Islamic ethics to students in the elementary school. The approach of this research was qualitative and the method used was thematic analysis. The potential participants of this research were all the teachers and educators of the elementary school, among whom 10 people were selected as participants by the purposeful criterion sampling method. The research tool was semi-structured interview. First, the key question, what are the challenges of teaching ethics to students in elementary school? asked and then according to the received answers, the following questions were also asked. In this research, 4 overarching themes and 14 organizing themes were identified regarding the challenges of teaching ethics to students in elementary school. Based on these themes, it can be concluded that the current situation of teaching ethics to students in elementary school, from 4 perspectives, "the content of ethical teaching ", "content teaching knowledge ", "the physical space and emotional atmosphere of the school" and “the inconsistency and duality between different elements in ethical teaching” have damages and challenges. Identifying these challenges can help education planners in solving the challenges and obstacles of ethics education. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
ethical teaching, the challenges of ethical teaching, students, elementary school | ||
مراجع | ||
اکبری، محمود (1388). «مذهب گرایی و مذهب گریزی». قم: فتیان.
امیدی، محمود و سیفاله فضلاللهی قمشهای (۱۳۹۴). "پژوهشی در اصول و روشهای تربیت اخلاقی کودکان از دیدگاه امام علی علیه السلام و ژان ژاک روسو". فصلنامۀ علمی ترویجی اخلاق، (۱۹)5، ۶۳.
باهنر، ناصر (1387). «آموزش مفاهیم دینی همگام با روانشناسی». تهران: سازمان تبلیغات اسلامی. برک، لورا (1390). «روانشناسی رشد». ترجمۀ یحیی سیدمحمدی. تهران: انتشارات ارسباران.
پریدختان، زهرا. (1396). "تشویق و تنبیه در اسلام". کنفرانس بین المللی فرهنگ و اندیشه دینی، 3.
حسنی، محمد (1395). "بررسی رویکرد تربیت اخلاقی در نظام تربیت رسمی و عمومی دورۀ ابتدایی". دو فصلنامۀ علمیـ پژوهشی تربیت اسلامی، (22)11، 28-1.
خسروی، زهرا و خسرو باقری (1387). "راهنمای درونی کردن ارزشهای اخلاقی از طریق برنامۀ درسی". مطالعات برنامۀ درسی، (8)3، 105-81.
خلج زاده، مجید رضا (1394). "نقش رشد اخلاقی در حلوفصل مشکلات اخلاق حرفهای". نشریۀ آزمایشگاه و تشخیص، (۲۷)7، ۳۳-۳۹.
سبزیان، سعیده و هوشنگ گراوند (1401). "مدل علّی عمل کردن به باورهای دینی با رفتارهای مدنیـ تحصیلی: نقش میانجیگری اخلاق تحصیلی. دو فصلنامۀ علوم تربیتی از دیدگاه اسلام، (19)10، 70-49.
شریفی زارچی، فاطمه و اعظم خلعتی (1396). "چالشهای آموزش اخلاق به نوجوانان و راهکارهای برونرفت از آن". مطالعات اسلامی زنان و خانواده، (7)14، 106-83.
فرهادی، فاطمه و ذوقی، خلیل. (1397). "نقش مدارس در تربیت دینی و هویت ملی دانش آموزان". همایش ملی هویت کودکان ایران اسلامی در دوره پیش دبستانی، 1.
قیومی بیدهندی، آریادخت و علاءالدین اعتماد اهری، (1398). "عوامل مؤثر در آموزش اخلاق در مدارس". نشریۀ اخلاق در علوم و فناوری، (5)14، 151-142.
وجدانی، فاطمه و محسن ایمانی و علیرضا صادقزاده قمصری (۱۳۹۲). "چگونگی تحول در نظام رایج تربیت اخلاقی مدارس، جهت کاهش شکاف میان معرفت و عمل برمبنای دیدگاه علامه طباطبایی". پژوهشنامۀ مبانی تعلیموتربیت، (۱)4، ۱۳۰-۱۱۱.
Abasi, H (2019). Eskandari H. Pathology Return effect of the type of evaluation on religious education. National Conference on the Philosophy of Religious Education and Moral Education, 5, 135-152. Arthur, G; Kristjánsson, K; Harrison, T; Sanderse, W and Wright, D. (2017). Teaching Character and Virtue in Schools. London and New York: Routledge Clement, S. and Bollinger, R. (2016). Perspectives on Character Virtue Development. Research in Human Development, 13, 174–181. Curren, R. (2016). Aristotelian versus Virtue Ethical Character Education. Journal of Moral Education, 45(13), 490-501. Ghaemi moghadam M(2005). Educational Damaging Methods An Islamic Viewpoint. Qom: Research Institute of Hawizeh and University. Hoseinchary, M and Falah zade, A(2018). Pathology of Islamic education based on the view of Shahid Beheshti. National Conference on Islam and Mental Health,1, 214-229. (persian) jánsson, K. (2016). Aristotelian Character Education. London: Routledge. Sandeep, K. (2015). Moral Values Education. Journal of Humanities and Social Science, 20 (3), 18-36. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 248 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 269 |