
تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 509 |
تعداد مقالات | 4,413 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,291,296 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,280,063 |
بررسی دوگانگی حقوق و اخلاق در دسترسی کودکان به فضای مجازی | ||
فقه و حقوق خانواده | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 05 آذر 1403 اصل مقاله (1.83 M) | ||
نوع مقاله: علمی - پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/flj.2024.246726.2054 | ||
نویسندگان | ||
جواد علی پور1؛ هاتف پوررشیدی* 2 | ||
1استادیار گروه علوم سیاسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
2استادیار گروه ارتباطات، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایران | ||
چکیده | ||
امروزه، گسترش حضور در فضای مجازی، چالشهای حقوقی و اخلاقی مهمی را درخصوص دسترسی کودکان به این پدیده بهوجود آورده است. نگرانی والدین بابت دسترسی کودکان به محتواهای نامناسب، ارتباط کودکان با افراد غیرمعمول، سوءاستفادههای جنسی و مالی و همچنین آسیبدیدن ارزشهای اخلاقی باعث شده است والدین محدویتهایی اساسی را در دسترسی کودکان به فضای مجازی ایجاد کنند؛ حال آنکه درواقع، این مسئله، مغایر با حقوق مصرَّح کودکان در حقوق بینالملل و ازجمله کنوانسیون حقوق کودک و حقوق داخلی است. در این مقاله با استفاده از روش تحلیلی- توصیفی و گردآوری دادهها بهروش اسنادی، درصدد پاسخگویی به این پرسش بودهایم که چگونه میتوان دوگانگی حقوق و اخلاق در دسترسی کودکان به فضای مجازی را مرتفع کرد. نتایج پژوهش نشان میدهد حل این دوگانگی حقوقی و اخلاقی در بستر آموزشدهی به کودکان و فراهمکردن زمینههای توسعۀ فکری و مخصوصاً آموزش دادن سواد رسانهای به آنان امکانپذیر است. آموزش دادن سواد رسانهای بهصورت عمومی به کودکان از سنین کم در مدارس، ضمن برطرف کردن نگرانی والدین، یکی از عوامل محافظت از حقوق کودکان در دسترسی به فضای مجازی است که درعین حال، زمینه را برای رشد و توسعۀ فکری آنان فراهم میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
حقوق کودک؛ فضای مجازی؛ سواد رسانهای | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Examining the duality of law and ethics in children's access to cyberspace | ||
نویسندگان [English] | ||
Javad Alipoor1؛ Hatef Pourrashidi2 | ||
1Department of Political Science, University of Tabriz, Tabriz, Iran | ||
2Department of Communication, University of Religions and Denominations, Qom, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The expansion of cyberspace has created serious and fundamental legal and ethical challenges regarding children's access to this phenomenon. Concerns about access to inappropriate content, children's communication with strangers, and risks of sexual and financial abuse, as well as the violation of moral values, have led parents to impose strict restrictions on children's access to cyberspace. However, these restrictions may actually violate children's rights as outlined in international law, including the Convention on the Rights of the Child and domestic legislation. This article aims to explore how the balance between rights and ethics in children's access to cyberspace can be achieved through an analytical-descriptive approach and the use of documentary data collection. The findings suggest that resolving this legal and ethical dilemma can be achieved through education, particularly in media literacy. By incorporating media literacy education into public school curricula from an early age, parents' concerns can be addressed while also upholding children's rights to access cyberspace. This approach can also serve as a foundation for children's intellectual growth and development. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Children'؛ s rights, cyberspace, media literacy | ||
مراجع | ||
حسینی پاکدهی، علیرضا؛ و شبیری، حسنیه السادات (1396). آموزش سواد رسانهای در فضای مجازی: مقایسۀ وبسایت مدیا اسمارتس کانادا و وبسایت سواد رسانهای ایران. فصلنامۀ مطالعات رسانههای نوین، 3(9)، 31-76. صفارینیا، مهزاد (1401). حق دسترسی کودکان به فضای مجازی ازمنظر حقوق داخلی و بینالملل با تأکید بر نظریۀ تفسیری شمارۀ 25 کمیتۀ حقوق کودک. مجلۀ حقوق فناوری نوین، 3(5)، 183-196. Doi 10.22133/mtlj.2022.348900.1110 عابدی، حامد؛ و ساعی، محمدحسین (1401). مطالعۀ تطبیقی اسناد، قوانین و مقررات مرتبط با حضور کودک در فضای مجازی در ایران، اتحادیۀ اروپا و ایالات متحدۀ آمریکا. فصلنامۀ مطالعات میانرشتهای ارتباطات و رسانه، 5(18)، 91-134. عباسی کلیمانی، عاطفه؛ و اکبری، اسما (1400). رویکردی بر حق تعلم کودک توسط والدین در قوانین داخلی و اسناد بینالمللی. دوفصلنامۀ فقه و حقوق خانواده، 26(74)، 229-249. doi: 10.30497/flj.2018.71216 غنیزادۀ بافقی، مریم؛ و حسینزادۀ سرشکی، اسماء (1402). جستاری بر پدیدة هرزهنگاری و اغفال سایبری کودکان درپرتو آموزههای فقه و حقوق ایران. دوفصلنامۀ فقه و حقوق خانواده، 28(78)، 197-228. Doi: 10.30497/flj.2022.242989.1793 مجلس شورای اسلامی (1396). قانون برنامۀ ششم توسعه. نصیری، بهاره؛ بخشی، بهاره؛ و هاشمی، سید محمود (1391). اهمیت آموزش سواد رسانهای در قرن بیستویکم. مجلۀ مطالعات رسانهای، 7(18)، 149-158. Dowthwaite, L. et al. (2020). It's Your Private Information. It's Your Life: Young People's Views of Personal Data Use by Online Technologies. Interaction Design and Children Conference. https://doi.org/10.1145/3392063.3394410. Drenten, J. (2018). When Kids Are the Last to Know: Embodied Tensions in Surprising Children with Family Vacations. Young Consumers, Vol. 19(2), 199-217. European Commission (2021). New EU Strategy to Protect and Empower Children in the Online World. Jusoff, K.; and Sahimi, N. N. (2009). Television and Media Literacy in Young Children: Issues and Effects in Early Childhood. International Education Studies, Vol. 2(3), 151-157. Lasswell, H. D. (1948). The Structure and Function of Communication in Society. In: L. Bryson (Ed.). The Communication of Ideas. New York: Harper and Row. Livingstone, S. (2021). Realizing Children’s Rights in Relation to the Digital Environment. The British Academy. Livingstone, S.; Carr, J.; and Byrne, J. (2016). One in Three: Internet Governance and Children’s Rights. Innocent Discussion Paper No. 2016-01, UNICEF Office of Research, Florence. Malik, S. (2008). Media Literacy and It’s Importance. Islamabad: Society for Alternative Media and Research. Maloney, D.; Freeman, G.; and Robb, A. (2021). Social Virtual Reality: Ethical Considerations and Future Directions for an Emerging Research Space. Human-Computer Interaction (cs.HC). https://doi.org/10.48550/arXiv.2104.05030. Marsh, J. (2011). Young Children's Literacy Practices in a Virtual World: Establishing an Online Interaction Order. Reading Research Quarterly, 46(2), 101-118.Misztal, B. A. (2001). Normality and Trust in Goffman's Theory of Interaction Order. Sociological Theory, 19(3), 312-324. Monika, F.; and Wioletta, H. (2017). Media Literacy of a Child at an Early School Age from the Perspective of Teachers, Parents and Persons Preparing to Become Educators. Prague: Center of Higher Education Studies. Moyer, W. M. (2022). Kids as Young as Are Using Social Media More than Ever. https:// www.nytimes.com/2022/03/24/well/family/child-social-media-use.html. Sahoo, A. (2016). Children’s Rights in the Cyberspace. International Journal of Research and Analysis, Vol. 4(2), 131-160. Shukla, M.; Waghmode, M.; and Bhosale, Y. (2024). The Digital Generation: An Analysis of the Seminal Impact of Internet Usage on Children. Journal of Engineering Education Transformations, Vol. 37(2), 197-206. Tornero, J. M. P. (2020). Media Literacy and New Humanism. UNESCO Institute for Information Technologies in Education. UNESCO (1999). Educating for the Media and the Digital Age. Viena Conference. Http://www.nordicom.gu.se/ clearinghouse.php?portal=linkdb&main=reconedu.php& UNICEF (2016). Children’s Rights in a Digital World. UNICEF-ESSAY COLLECTION. Netherlands: UNICEF the Netherlands. UNICEF (2019). Digital Literacy for Children: Exploring Definitions and Frameworks. Office of Global Insight and Policy. UZUN, R. (2018). Protecting Children from Harmful Content in New Media: An Ethical Approaches. IAMCR, Leicester/UK. Yanarates, E. (2020). Media Literacy: A Conceptual Analysis. Social Scientific Centered Issues, 2(2), 89-102. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 132 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 194 |