
تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 509 |
تعداد مقالات | 4,413 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,291,280 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,279,927 |
ارزیابی کارآمدی نظریههای فطری آموزش دین در سامانبخشی به فرایند تربیت دینی در نظام رسمی | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 09 دی 1403 | ||
نوع مقاله: علمی - پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/esi.2024.246190.1770 | ||
نویسنده | ||
محمود نوذری* | ||
دانشیار، گروه علوم تربیتی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، قم/ایران | ||
چکیده | ||
بیش از دو دهه است که برنامهریزان در نظام رسمی تعلیم و تربیت تلاش میکنند تا برنامه درسی آموزش دین را مبتنی بر فطرت تدوین و ارائه کنند. پژوهشهای متعددی نیز در این دو دهه، با هدف کمک به فراهم کردن بنیان-های علمی برای انطباق آموزش دین بر فطرت انجام شده است. در این مقاله میزان توفیق پژوهشهای انجام شده را در دستیابی به هدف فوق ارزیابی و در ضمن نشان میدهد که نظریه کارامد برای پاسخگویی به پرسشهایی که در نظام رسمی در باره چگونگی انطباق آموزش دین بر فطرت پیش میآید، کدام است وچه ویژگیهای دارد و روش تولید آن چگونه است. روش پژوهش توصیفی ـ تحلیلی ـ استنباطی است و یافتههای پژوهش نشان میدهد که پژوهشها را برحسب میزان توانایی در تولید علوم تربیتی مورد نیاز برای انطباق آموزش دین بر فطرت میتوان به سه دسته: انتزاعی، نسبتاً کاربردی و کاربردی تقسیم کرد. در این بین این سه دسته تنها پژوهشهای کاربردی است که واجد ظرفیت کامل برای پاسخگویی به پرسشهایی است که در نظام رسمی پیش میآید. | ||
کلیدواژهها | ||
"؛ آموزش دین"؛ دانش آموزش محتوای دینی"؛ فطرت"؛ تربیت رسمی"؛ ، "؛ دین" | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Evaluating the effectiveness of natural theories of religious education In organizing the process of religious education in the official system | ||
نویسندگان [English] | ||
Mahmood Nozari | ||
Associate Professor, Department of Educational Sciences, Research Institute and University, Qom / Iran | ||
چکیده [English] | ||
Abstract For more than two decades, planners in the official education system have been trying to compile and present religious education curriculum based on nature. Numerous researches have been conducted in these two decades with the aim of helping to provide scientific foundations for the adaptation of religious education to nature. In this article, the success rate of the conducted researches in achieving the above goal is evaluated and at the same time it shows that the theory is efficient to answer the questions that arise in the official system about how to adapt religious education to nature. What is it and what are its features and how is its production method? The research method is descriptive-analytical-inferential and the findings of the research show that the researches can be divided into three categories according to the ability to produce educational sciences needed for the adaptation of religious education to nature: abstract, relatively practical and applied. Meanwhile, these three categories are the only applied researches that have the full capacity to answer the questions that arise in the official system. Keywords: religious education, knowledge of teaching religious content, nature, formal education, religion | ||
کلیدواژهها [English] | ||
", Religion Education", Knowledge of Education of Religious Content", Nature", Formal Education", , ", Religion" | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 35 |