
تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 509 |
تعداد مقالات | 4,413 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,291,266 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,279,917 |
مطالعه تطبیقی نظام حقوقی حاکم بر نهادهای امنیت ملی در نسبت با قوای مجریه و مقننه در جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا | ||
تحقیقات حقوق شهروندی | ||
مقاله 5، دوره 8، شماره 1 - شماره پیاپی 15، تیر 1402، صفحه 75-96 اصل مقاله (400.24 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/hcr.2024.244834.1085 | ||
نویسندگان | ||
مصطفی قدسی* 1؛ محمدحسین پیغمبری* 2 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد، رشته معارف اسلامی و حقوق، دانشگاه امام صادق علیهالسلام، تهران، جمهوری اسلامی ایران | ||
2دکترای حقوق عمومی و معاون احیای حقوق عامه اندیشکده حقوق بشر و شهروندی، تهران، جمهوری اسلامی ایران | ||
چکیده | ||
امنیت ملی شرط استقرار نظم عمومی و عدم وجود مخاطره ملی است. این شرط ایجاب میکند که حاکمان برای بازگشت امنیت ملی، قاعدههای خاصی را وضع کنند. نظم رایج حقوقی در نظامهای سیاسی متعدد در جهان نشانگر پذیرش نهاد «امنیت ملی» در کنار نهاد مقنن است که شیوه تصمیمگیری و قاعدهگذاری آن بنابر نوع حکومتها، متفاوت است. در کشور جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا نهاد قانونگذاری، مجلس دو کشور است و در نظام حقوقی هر دو کشور برای شرایط امنیتی، نهاد «شورای امنیت ملی» پیشبینی شده است. در شرایط خاص که امنیت ملی تهدید میشود، اصولاً سایر ساختارها و قوانین کشور محدود شده و نهادهای امنیتی هستند که تصمیمگیری میکنند. این شرایط گاهی به تحدید حاکمیت قانون میشود. همواره نظرات مختلفی در حدود اختیارات این شوراها در نسبت با قوای مجریه و مقننه در قاعدهگذاری بیان شده است. به همین سبب در این پژوهش کوشیده شده است تا با روش تحلیلی_توصیفی با مطالعه تطبیقی بهصورت مزجی و کاربردی با مراجعه به قوانین و تحلیل آنها به این پرسش پاسخ دهد که حدود اختیارات نهادهای امنیت ملی در نسبت با یکدیگر و قوای مقننه (پارلمان) و مجریه در جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا چه میزان است؟ نتیجه آنست که شورای عالی امنیت ملی در ایران به نسبت شورای امنیت ملی در ایالات متحده آمریکا از جهت تصمیمگیری، نقش پررنگتری دارد و امنیت ملی ایجاب میکند که در موجبات این امر نهادی اختیارات تصمیمگیری فراقانونی را داشته اما این امر نباید با توجه به اصل حاکمیت قانون، ساختارهای تقنینی و نظارتی نهادهای قاعدهگذار عام را تحدید کند. بنابراین نهادهای تصمیمگیر امنیت ملی بنابر اصول قانونی بهطور موردی و بهطور محدود تصمیمگیری کرده و قاعدهگذاری سیاستی انجام دهند. | ||
کلیدواژهها | ||
مطالعه تطبیقی؛ امنیت ملی؛ قوه مجریه؛ قوه مقننه؛ جمهوری اسلامی ایران؛ ایالات متحده آمریکا | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A comparative study of the legal system governing national security institutions in relation to the executive and legislative powers in the Islamic Republic of Iran and the United States of America | ||
نویسندگان [English] | ||
Mostafa Qodsi1؛ Mohammadhosein Peyghambari2 | ||
1 Master's student in Islamic Studies and Law, Imam Sadiq University (AS), Tehran, I.R.Iran | ||
2Doctor of Public Law and Deputy Director of Public Law Revival at the Institute for Human Rights and Citizenship, I.R.Iran | ||
چکیده [English] | ||
National security is a condition for establishing public order and the absence of national danger. This condition requires that rulers establish specific rules to restore national security. The prevailing legal order in various political systems around the world reflects the acceptance of the institution of "national security" alongside the legislative institution, whose decision-making and rule-making methods differ depending on the type of government. In the Islamic Republic of Iran and the United States of America, the legislative institution is the parliament of both countries, and the legal system of both countries provides for the institution of the "National Security Council" for security situations. In special situations where national security is threatened, other structures and laws of the country are generally limited and it is the security institutions that make decisions. These conditions sometimes limit the rule of law. Different opinions have always been expressed about the powers of these councils in relation to the executive and legislative branches in rule-making. For this reason, this research has attempted to answer the question using an analytical-descriptive method with a comparative study in a mixed and applied manner by referring to laws and analyzing them: What is the extent of the powers of national security institutions in relation to each other and the legislative (parliament) and executive branches in the Islamic Republic of Iran and the United States of America? The result is that the Supreme National Security Council in Iran has a more prominent role in decision-making than the National Security Council in the United States of America, and national security requires that an institution has extra-legal decision-making powers in this regard, but this should not limit the legislative and supervisory structures of general rule-making institutions, considering the principle of the rule of law. Therefore, national security decision-making institutions make decisions and policy rules on a case-by-case basis and in a limited manner, based on legal principles. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Comparative study, National security, Executive branch, legislative branch, Islamic Republic of Iran, United States of America | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 192 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 55 |