
تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 509 |
تعداد مقالات | 4,413 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,291,267 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,279,919 |
مقایسه آرای ابن سینا و یونگ در مسئله شناخت خود و پذیرش رنج | ||
حکمت سینوی (مشکوه النور) | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 24 دی 1403 اصل مقاله (815.64 K) | ||
نوع مقاله: علمی ـ پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/ap.2025.246960.1700 | ||
نویسندگان | ||
سمیه امیری* 1؛ عباس احمدی سعدی2 | ||
1استادیار گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز، شیراز، ایران. | ||
2استادیار گروه فلسفه دانشگاه آزاد اسلامی واحد فسا، شیراز، ایران | ||
چکیده | ||
خودآگاهی یکی از مهم ترین مسائلی است که فلاسفه و روانشناسان در طول تاریخ با رویکردهای مختلفی به آن پرداختهاند. انسان از قطع شدن تماسش با نفس خویش رنج میبرد لذا برخی رفتارهایش، فرار اضطراب آمیزی از جهان درون، افکار یا اعمال خویش است. در نظام فکری ابن سینا و یونگ، برای انسان و شناخت حقیقت او جایگاه مهمی قائل هستند و هر دو پذیرفتهاند که خودآگاهی نقش بنیادینی در وصول به حقیقت دارد. ابن سینا از جمله اولین فیلسوفانی است که با رویکردی فلسفی و نه صرفاً اخلاقی- دینی این بحث را مطرح میکند. یونگ نیز به نمایندگی از روانشناسی تحلیلی، بحران خودآگاهی را مشکل بشر امروز میداند. در این نوشتار، با روش توصیفی تحلیلی با این هدف که انسان به درک بیشتری از خودش، افکار، احساسات، نقاط ضعف، قوت و ارزشها و توسعه فردی برسد، میبینیم که هر دو دنبال راهی برای رهایی از درد و رنج بشر هستند و معتقدند به هر میزان راه گسترش آگاهی انسان مخدوش شود و دید او نسبت به خود و واقعیت های اطرافش کور شود و زندگی او رنج آورتر میشود. تعبیر متدوال ابن سینا «خودشناسی» و تعبیر یونگ در روانشناسی تحلیلی، «خودآگاهی» است. هر چند مسئله شناخت خود، به شکلها و روشهای متفاوت مثل روش حسی-تجربی و تعقلی، توسط این دو اندیشمند مطرح شده است اما تحلیل هردو، ارتباط وثیقی با پذیرش مفهوم رنج دارد. ابن سینا ساحتی از خود را معرفی میکند و از آن به «انیّت» یاد میکند و آن را در مقابل ماهیت قرار میدهد و ما آن را ساحت وجودی مینامیم. از آنجا که در نگاه یونگ ما با چنین تمایزی بین ساحت وجود و ماهیت در ذات خودآگاه، مواجه نمیشویم و «فردیّت» اهمیت پیدا میکند؛ لذا پس از بیان تفاوت ها و شباهتها، میتوان گفت ابن سینا در تحلیل خودآگاهی از یونگ فراتر رفته است. | ||
کلیدواژهها | ||
ابن سینا؛ خودشناسی؛ کارل گوستاو یونگ؛ خودآگاهی؛ رنج؛ فردیّت یافتگی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Comparison of Ibn Sina's and Jung's opinions on the issue of self-knowledge and acceptance of suffering | ||
نویسندگان [English] | ||
Somaye Amiri1؛ Abbas Ahmadi Sadi2 | ||
1Assistant Professor, Department of Islamic Philosophy and theology, Islamic Azad University of Shiraz, Shiraz, Iran. | ||
2Assistant Professor, Department of Philosophy, Fasa Islamic Azad University, Shiraz, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Self-awareness is one of the most important issues that have been addressed throughout history with different approaches. Man suffers from the feeling of being cut off from his own self, so some of his behaviors are an anxious escape from the inner world, his thoughts or actions. In the thought system of Ibn Sina and Jung, they give an important place to man and his knowledge of the truth, and both of them accept that self-awareness plays a fundamental role in reaching the truth. Ibn Sina is one of the first philosophers who raised this debate with a philosophical and not just a moral-religious approach. Jung, on behalf of analytical psychology, considers the crisis of self-awareness to be the problem of today's mankind. Both thinkers are looking for a way to get rid of human pain and suffering and they believe that no matter how much the way of expanding human consciousness is distorted and his vision towards himself and the realities around him becomes blind and his life becomes more painful. Ibn Sina's usual interpretation is "self-knowledge" and Jung's interpretation in analytical psychology is "self-awareness". Although the problem of self-knowledge has been raised by these two thinkers in different forms and methods such as sensory-experiential and rational methods, but the analysis of both is closely related to the acceptance of the concept of suffering. Ibn Sina introduces a field of himself and calls it "innit" and puts it in front of nature, and we call it the field of existence. Because, in Jung's view, we do not encounter such a distinction between the realm of existence and nature in the self-conscious essence, and "individuality" becomes important; Therefore, after stating the differences and similarities, it can be said that Ibn Sina has surpassed Jung in the analysis of self-awareness. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Ibn Sina, self-knowledge, Carl Gustav Jung, self-awareness, suffering, Finding individuality | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 56 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 99 |