
تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 509 |
تعداد مقالات | 4,413 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,292,651 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,285,065 |
الگوی پویای تربیت اقتصادی – حرفهای بر اساس سند تحول بنیادین در برنامه درسی دوره ابتدایی | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 23 بهمن 1403 | ||
نوع مقاله: علمی - پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/esi.2025.247235.1864 | ||
نویسنده | ||
شهربانو خوشکاپ* | ||
پژوهشگر دانشگاه فرهنگیان - تهران | ||
چکیده | ||
مقاله حاضر با هدف ارائه الگوی پویای تربیت اقتصادی – حرفهای بر اساس سند تحول بنیادین در برنامه درسی دوره ابتدایی و به روش آمیخته ( اکتشافی متوالی) انجام شد. در بخش کیفی دادهها به روش فراترکیب گردآوری و با رویکرد تحلیل مضمون تحلیل شدند. حوزه پژوهش شامل تمام مقالات علمی داخلی مرتبط با موضوع پژوهش برای سالهای 1390 تا 1401 در بستر پایگاههای اطلاعاتی علمی الکترونیکی داخلی شامل؛ بانک اطلاعات نشریات کشور، پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، مجلات تخصصی نور، مگیران، سیویلیکا و علم نت بود که بر اساس معیارهای ورود و خروج برای انتخاب پژوهشهای منتخب، از تعداد 28 مطالعه شناسایی شده و مرتبط، تعداد 14 مقاله انتخاب و دادههای حاصل با استفاده از روش تحلیل مضمون با نرم افزار MAXQDA تحلیل شدند. حاصل تحلیل دادهها در بخش کیفی شناسایی 74 مضمون اولیه و30 مضمون پایه بود که ذیل شش شاخص ساحت تربیت اقتصادی – حرفهای سند تحول بنیادین مقولهبندی شدند. در بخش کمی ، با هدف الگوسازی سیستمی تربیت اقتصادی – حرفهای از روش الگوسازی پویایی سیستم که روشی برای تجزیه و تحلیل رفتار متغیرها در سیسـتمهای پیچیده است، استفاده شد. بر اساس مراحل الگوسازی پویایی سیستم ابتدا حلقههای علی مضامین و شاخصها با استفاده از دادههای حاصل از بخش کیفی پژوهش ترسیم و سپس با طراحی الگوی پویایی برنامه درسی تربیت اقتصادی – حرفهای، رفتار متغیرهای کلیدی در افق زمانی ده ساله (1398-1408) تحلیل شدند. دستاورد پژوهش، ابزار مناسبی را برای ارتقاء و بهبود سناریوهای سنتی برنامه درسی تربیت اقتصادی دوره ابتدایی پیشنهاد میدهد. | ||
کلیدواژهها | ||
"؛ تربیت اقتصادی"؛ سند تحول بنیادین"؛ ساحت تربیت اقتصادی و حرفهای"؛ ، "؛ مدلسازی پویای سیستم" | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A dynamic model of economic-vocational education based on the fundamental transformation document in the elementary school curriculum | ||
چکیده [English] | ||
The present article aims to present a dynamic model of economic-vocational education based on the Fundamental Transformation Document in the elementary school curriculum and was conducted using a mixed method (sequential exploratory). In the qualitative section, data were collected using a meta-synthesis method and analyzed using a content analysis approach. The research area included all domestic scientific articles related to the research topic for the years 1390 to 1401 in the context of domestic electronic scientific databases including; the National Publications Database, the Islamic World Science Citation Database, the specialized journals Noor, Magiran, Civica, and Alamnet. Based on the entry and exit criteria for selecting selected research, 14 articles were selected from 28 identified and related studies and the resulting data were analyzed using the content analysis method with MAXQDA software. The result of data analysis in the qualitative section was the identification of 74 primary themes and 30 basic themes, which were categorized under six indicators of the economic-vocational education area of the Fundamental Transformation Document. In the quantitative part, with the aim of modeling the economic-vocational education system, the system dynamics modeling method, which is a method for analyzing the behavior of variables in complex systems, was used. Based on the stages of system dynamics modeling, first the causal loops of the themes and indicators were drawn using the data obtained from the qualitative part of the research, and then by designing the dynamic model of the economic-vocational education curriculum, the behavior of key variables was analyzed over a ten-year time horizon (1398-1408). The research achievement suggests a suitable tool for upgrading and improving the traditional scenarios of the elementary economic education curriculum. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
", economic education, fundamental", transformation document", field of economic and professional education", , ", dynamic modeling of the system" | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 44 |