Determining the character of the Arbaeen procession based on Jung Archetypes  

Document Type : Scientific-Research Article

Authors

1 PhD Student in Business Management-Marketing Trend, Department of Management, .Islamic Azad University, Hamadan, I.R.Iran

2 Associate Professor, Faculty of Islamic Studies and Management, Imam Sadegh University, Tehran, I.R.Iran

Abstract

Abstract

The growing trend of the Arbaeen March can be analyzed from various cultural , social , political , economic and managerial dimensions. In this research , an attempt is made to analyze this important ritual, which has been repeated and globalized over the past decade, with a psycho - cognitive-managerial approach .The theoretical framework of the research is taken from Jung's model of archetypes, which was later considered by management thinkers in the study of successful trademarks. Our goal is to determine the personality for the Arbaeen procession, by modeling the personality of the creators of this ceremony, which is Imam Hussein and his companions, and based on Jung's archetypes, archetypes that are transnational and are similarly perceived and influenced in different societies .The research method is an in - depth interview and documentary study , and the results of the interviews will be examined using deductive content analysis. The research's innovation in using the Jung framework in a subject beyond the trademark, that is, in a religion, is also religious and spontaneous .Thus , if the archetypes that influence the spread of this religion are discovered, these archetypes can be used in other religious rites and these archetypes can be used in their expansion and dissemination.

Keywords

Main Subjects

ابن­ جوزی، سبط (1379). تَذکِرَةُ الخَواصّ مِنَ الأمّة فی ذِکرِ خَصائص الأئمة. ترجمه محمدرضا عطائی، مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.
باقری­پور، اشرف (1389). یونگ و روان‌شناسی دین. پژوهش فلسفی، (18)، پاییز و زمستان، 155-179.
بد، مهدیه (1397). فهم تجربه زیسته زائران در پیاده‌روی اربعین سال 1395 (بسترها و زمینه‌های شکل‌گیری ابر رویداد اربعین). مجله باغ نظر، 15(68)، 39-48.
پورمند، حسن­علی و روزبهانی، رؤیا (1397). تحلیل کهن‌الگویی الهی‌نامه عطار (داستان زن صالحه) بر اساس نظرات یونگ. مجله شعرپژوهی (بوستان ادب) دانشگاه شیراز، سال دهم، شماره اول، بهار.
تبریزی، منصوره (1393). تحلیل محتوای کیفی از منظر رویکردهای قیاسی و استقرایی. فصلنامه علوم اجتماعی، (64)، بهار.
ترابی، زهره؛ اسدی، شهام و جزپیری، علیرضا (1394). انطباق نظریات کریستوفر الکساندر با کهن‌الگوهای ایرانی. دومین کنفرانس بین المللی پژوهش در مهندسی، علوم و تکنولوژی، اسفند 94، دبی.
توانا، محمدعلی و آذرکمند، فرزاد (1395). کهن‌الگوها و اسطوره‌های سیاسی عصر مدرن، بر اساس چهارچوب نظری کارل گوستاو یونگ. دوفصلنامه علمی پژوهشی پژوهش سیاست نظری، (19)، بهار و تابستان، 1-37.
حسینی، مریم (1390). نقد کهن‌الگویی الهی‌نامه عطار. کاوش‌نامه، سال دوازدهم، (23)، 9-34.
درودیان، محمدجواد (1397). منظر معنوی رویداد پیاده‌روی اربعین حسینی. مجله منظر، 10(45)، 56-65.
رایف، دانیل؛ استفن، لیسی و فریدریک جی، فیکو (1385). تحلیل پیام‌های رسانه‌ای (کاربرد تحلیل محتوای کمی در تحقیق). ترجمه مهدخت بروجردی علوی، تهران: سروش.
رضوانی، روح‌الله (1389). تحلیل محتوا. پژوهش، (3)، صص. 144-146.
رضوی­زاده، ندا (1396). ادراک و تجربه زیسته زائران پیاده ایرانی و عراقی (مورد مطالعه: پیاده‌روی اربعین آذر 1393 عراق). مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران، 6(4)، زمستان، 595-631.
شراهی، اسماعیل و ذوالفقارزاده­کرمانی، محمدمهدی (1398). واکاوای ادراک زائران از رفتار خادمان در اربعین: روایتی مردم­شناختی از پدیده عظیم پیاد­روی اربعین. دوفصلنامه علمی ـ پژوهشی دین و ارتباطات، سال بیست و ششم، (1)، بهار و تابستان، 115-148.
صراف­زاده، رامینه و زند، مازیار (1396). خوانش نگاره‌های مانوی بر پایه نظریه کهن‌الگوی یونگ. مجله ادبیات نمایشی و هنرهای تجسمی، 1(4)، بهار، 33-44.
صنعتی، سمیه (1390). سوگواری از منظر مذاهب. (پایان‌نامه کارشناسی ارشد). دانشکده الهیات و معارف اسلامی شهید مطهری، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
فرضی، حمیدرضا و بهزادی، حاجیه (1396). تحلیل کهن‌الگویی داستان امیرارسلان بر اساس نظریه تفرد یونگ. ویژه‌نامه قصه‌شناسی، فصلنامه فرهنگ و ادبیات عامه، سال پنجم، (12).
کریمی، صدیقه و نصر، احمدرضا (1392). روش‌های تجزیه‌وتحلیل داده‌های مصاحبه. سال چهارم، (7)، بهار و تابستان، 71-94.
کلبر، لوتزر (1392). الگوهای سفر از سفرهای زیارتی قرون‌وسطی تا سفرهای مجازی دوران پست‌مدرن. درتیموتی، دالن جی و السن، دانیل اچ (ویراستار). گردشگری، دین و سفرهای معنوی. ترجمه محمد قلی‌پور و احسان مجیدی‌فرد، تهران: انتشارات جامعه شناسان.
گلابچی، محمود و زینالی فرید، آیـدا (1393). معماری آرکی­تایپی، (کهن‌الگویی) الگوهای پایدار بنیادین. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
گیویان، عبدالله و امین، محسن (1396). محبت و هویت در آیینه نمایش جهانی اربعین (مطالعه ماهیت، کارکردها و ساختار پیاده­روی اربعین از منظر ارتباطات آیینی). دوفصلنامه علمی ـ پژوهشی دین و ارتباطات، سال بیست و چهارم، (2)، پاییز و زمستان، 167-194.
محسنی تبریزی، علیرضا و سلیمی، علی (1391). تحلیل محتوای کیفی قیاسی و بهره‌گیری از آموزه‌های اسلامی در علوم اجتماعی. فصلنامه علمی پژوهشی روش‌شناسی علوم انسانی، سال هجدهم، (72)، پاییز، 135-159.
نصیری، روح‌الله و مصطفوی روضاتی، سیدمحمدجلیل (1395). تحلیل رمان الشحاد (گدا) بر مبنای کهن‌الگوی یونگ. مجله زبان و ادبیات عربی، (15)، پاییز و زمستان.
هاشمی، مهران (1393). معنای فرم. مشهد: انتشارات فرهنگسرای میردشتی.
همایون، محمدهادی و بد، مهدیه (1394). تعیین انگیزه‌های معنوی گردشگران در سفرهای معنوی: مطالعه موردی رویداد پیاده‌روی اربعین. اولین کنفرانس گردشگری و معنویت، تهران: دانشگاه علم و فرهنگ.
یاوری، حورا (1387). روان‌کاوی و ادبیات. تهران: انتشارات سخن.
یونگ، کارل گوستاو (1370). روان‌شناسی و دین. ترجمه فواد روحانی، تهران: شرکت سهامی کتاب‌های جیبی.
یونگ، کارل گوستاو (1371). خاطرات، رویاها و اندیشه‌ها. ترجمه پروین فرامرزی، مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.
یونگ، کارل گوستاو (1372). جهان‌نگری. ترجمه جلال ستاری، تهران: توس.
یونگ، کارل گوستاو (1383). انسان و سمبول‌هایش. ترجمه محمود سلطانیه، تهران: جامی.
یونگ، کارل گوستاو (1389). مشکلات روانی انسان مدرن. ترجمه محمود بهفروزی، تهران: انتشارات دیبا.
 
MacIntyre, A. (1998). Whose Justice? Which Retionality. Notre Dame, University of Notre Dame Press.
Mark, M. & Pearson, C. S. (2001). THE HERO and THE OUTLAW: Building Extraordinary Brands Through the Power of Archetypes. United States of America: McGraw-Hill.
Mark, M. & Pearson, C. (2012). O Herói e o Fora da Lei: como construir marcas extraordinárias usando o poder dos arquétipos. São Paulo: Editora Cultrix.
Zhou, Y. J. (2007). Government and residents perceptions towards the Impact of a mega event: the Beijing 2008 Olympic games. Ph.D. Thesis. Hong Kong Polytechnic University, School of Hotel and Tourism Management.