ابوالمعالی، خدیجه (1391)، روشهای پژوهش کیفی از نظریه تا عمل. تهران: نشر علم.
اتکینسون، ریتا ال؛ اتکینسون، ریچارد سی؛ اسمیت، ادوارد ای؛ بم، داریل ج؛ هوکسما، سوزان نولن (1387)، متن کامل زمینه روانشناسی هیلگارد، ترجمه: براهنی، محمدتقی؛ بیرشک، بهروز؛ بیک، مهرداد؛ زمانی، رضا؛ شاملو، سعید؛ شهرآرای، مهرناز؛ کریمی، یوسف؛ گاهان، نیسان؛ محیالدین، مهدی؛ هاشمیان، کیانوش. تهران: آرین.
احمدی، یعقوب (1388)، «وضعیت دینداری و نگرش به آینده دین در میان نسلها مطالعه موردی شهر سنندج»؛ معرفت فرهنگی و اجتماعی، (1)، صفحه 44-17.
اسدی نوقانی، احمدعلی؛ امیدی، شیراز؛ حاجی آقاجانی، سعید (1384)، روان پرستاری، چاپ اول، تهران: انتشارات بشری.
امامیسیگاوردی، عبدالحسین؛ دهقاننیری، ناهید؛ رهنورد، زهرا؛ نوریسعید، علی (1391)، «روششناسی تحقیق کیفی»؛ پرستاری و مامایی جامعنگر،22 (68).
انجمن اولیا و مربیان (1379)، نماز در سیمای خانواده، تهران: انتشارات سازمان انجمن اولیا و مربیان.
بازرگان، عباس (1391)، روشهای تحقیق کیفی و آمیخته، تهران: انتشارات دیدار.
بازرگان، عباس (1384)، «ضرورت توجه به دیدگاههای فلسفی زیربنایی معرفتشناسی در علوم انسانی برای انتخاب روش تحقیق با تأکید بر روشهای کیفی پژوهش و ارزشیابی آموزشی». مجموعه مقالات علوم تربیتی: به مناسبت نکوداشت دکترعلی محمد کاردان (صص38-50). تهران: انتشارات سمت.
برخورداری، رمضان؛ باقری، خسرو (1391)، «مؤلفههای روششناختی پژوهش پدیدارشناختی در تعلیم و تربیت»؛ پژوهشنامه مبانی تعلیم و تربیت، (2)، صفحه 140-121.
بروس کوئن (1372)، مبانی جامعهشناسی، ترجمه و اقتباس فاضل توسّلی، تهران، سمت.
بیرامی، منصور؛ هاشمی، تورج؛ بهادری، جعفر (1392)، آزمونهای روانشناختی دینداری؛ تهران: انتشارات آوای نور.
پناهی، علی احمد (1386)، «مهمترین آسیب جنسی دوران نوجوانی و راهکارهای پیشگیری و درمان، معرفت ادیان، مذاهب و عرفان، شماره 112، صص 54-29.
پناهی، علی احمد (1387)، نقش نماز در آرامش روان؛ روانشناسی در تعامل با دین (1) صص 21-53.
پورنیکبختی، کبری (1391)، «تبیین و آسیبشناسی تربیت دینی و رابطه آن با روانشناسی رشد»، پژوهشنامه تبلیغی، (1)، صص 96-67.
جوادی آملی، عبد اللّه (1373). شریعت در آیینه معرفت، تهران: مرکز نشر فرهنگی رجا.
حسن آبادی، حمیدرضا؛ امیری، کلثوم؛ جعفریدهکردی، علی (1393)، آمار و روش تحقیق، تهران: انتشارات مدرسان شریف.
خدایاریفرد، محمد؛ پاکنژاد، محسن؛ غباریبناب، باقر؛ خرازی، سیدکمال؛ طهماسبکاظمی، بهروز (1392)، طراحی برنامه تعاملی روانی اجتماعی باورها و رفتارهای دینی دانشجویان بر اساس رویکرد شناختی ـ رفتاری. فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی، 4 (2)، صص19-1.
خدایاری فرد، محمد؛ غباری بناب، باقر؛ و شکوهی یکتا، محسن (1379). آمادهسازی مقیاس نگرش مذهبی دانشجویان. مجله روانشناسی، 15 (4): 285-268.
خدایاری فرد، محمد؛ فقیهی، علی نقی؛ غباری بناب، باقر؛ شکوهی یکتا، محسن؛ و رحیمی نژاد، عباس (1391). مبانی نظری و روششناسی مقیاسهای دینداری، تهران: انتشارات آوای نور.
خطیب زنجانی، نازیلا؛ و فرجاللهی، نازیلا (1390)، عوامل مؤثر در اشاعه مفاهیم و باورهای دینی بین دانشآموزان؛ فصلنامه روانشناسی تربیتی. 25 (8).
دالوندی، اصغر؛ مداح، سادات سید باقر؛ خانکه، حمیدرضا؛ بهرامی، فاضل؛ پروانه، شهریار؛ حسامزاده، علی؛ دالوندی، نیوشا؛ و کیانی، تیام (1391)، «تبیین سبک زندگی سلامت محور بر فرهنگ اسلامی»، مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت، 1(4).
دلاور، علی (1391)، روش تحقیق؛ تهران: نشر ویرایش.
دلاور، علی (1374)، مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی، تهران: انتشارات رشد.
دوست محمدی، ح. (1376)، نقش دین در بهداشت روانی.
رادورد، اعظم (1388). «نقش برنامههای دینی و غیردینی تلویزیون در افزایش یا کاهش دینداری»، تحقیقات فرهنگی، 2 (6)، صص 78-49.
رضاپور، یوسف (1390)، «پیشبینی رضایتمندی شغلی معلمان بر اساس باورهای دینی و سلامت روانشناختی»؛ فصلنامه پژوهشهای نوین روانشناختی، 23(6).
سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس؛ و حجازی، الهه (1391)، روشهای تحقیق در علوم رفتاری، تهران: انتشارات آگه.
سلیمانی، مجید؛ احمدی، محمدرضا (1390)، «دینداری و عوامل فردی و سازمانی مؤثر در آن در بین جوانان شاغل در نهادهای فرهنگی کشور»، مطالعات جامعهشناختی ایران، شماره 3، صص 159-145.
سیف، علیاکبر (1391)، روانشناسی پرورشی نوین، تهران: انتشارات سمت.
شایسته خوی، منور (1384)، آثار اجتماعی دین در قرآن؛ خراسان: کمیته ارزشیابی تحصیلات حوزوی، پایان نامه کارشناسی ارشد.
شجاعی زند، علیرضا (1388)، جامعهشناسی دین، تهران: نشر نی.
شمشیری، باب؛ خوشبخت، فریبا؛ ماه منیر، ایرانپور (1392)، «رابطه جهتگیری دینی، باورهای دینی و باور به عدالت اجتماعی»، روانشناسی و دین، 6 (2)، صص42-31.
صاحبی، علی (1384)، مناسبات دین و فرهنگ، ج1، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان چاپ و انتشارات.
صالحی، کیوان؛ بازرگان، عباس؛ صادقی، ناهید و شکوهییکتا، محسن (1394)، «بازنمایی ادراکات و تجارب زیسته معلمان از آسیبهای احتمالی ناشی از اجرای طرح ارزشیابی توصیفی در مدارس ابتدایی». فصلنامه مطالعات اندازهگیری و ارزشیابی آموزشی، 5 (9)، صص 59-99.
صفایی موحد، سعید (1390)، تفاوت تبیین هنجارهای پنهان در انتخاب استاد راهنما در دانشکده علوم ریاضی و علوم تربیتی، پایاننامه دکتری؛ دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تربیت معلم.
طباطبایی، محمدحسین (1363)، آموزش دین، جمعآوری و تنظیم ازسیدمهدی آیتاللهی، قم: انتشارات اسلامی مدرسین.
عابدی، حیدر علی (1389)، «کاربرد روش تحقیق پدیدهشناسی در علوم بالینی»، فصلنامه راهبرد، شماره 54، صص207-224
فرهنگ عمید، 1378.
فرهنگ فارسی معین، 1378.
قراملکی، احدفرامرز (1380)، روششناسی مطالعات دینی؛ مشهد: دانشگاه علوم اسلامی رضوی.
قربانی، نیما (1377)، «روانشناسی علمی و یک رویکرد علمی چند تباری»، قبسات، شماره 8و9، ص 34.
کامکار، مهدیس (1381)، «نوجوانی و بیمبالاتی جنسی»، علوم اجتماعی، شماره 5، صص162-143.
کیومرثی، محمدرضا (1382)، «رابطه جهتگیری مذهبی با عوامل شخصیت»، فصلنامه علوم انسانی ـ اجتماعی حوزه و دانشگاه؛ معرفت 75.
لطفآبادی، حسین (1381)، «روانشناسی رشد اخلاقی ارزشی و دینی در نوجوانانی و جوانی (قسمت دوم)؛ فصلنامه علوم انسانی-اجتماعی حوزه و دانشگاه، معرفت، شماره 31، صص35-4.
محمدپور، احمد (1391)، «بسترها، پیامدها و سازگاری زنان مطلقه شهر تهران»، فصلنامه مشاوره و روان درمانی خانواده؛ 1 (4).
محمدپور، علی؛ پارسایکتا، زهره؛ نیکبختنصرآبادی، علیرضا (1391)، «سازش با عفونت نقص ایمنی اکتسابی: یک مطالعه پدیدارشناسی»، مجله تحقیقات در علوم سلامت؛ 1 (3): صص181-170.
مطهری، جمشید (1380)، «هویت در نوجوانی»، فصلنامه علوم انسانی ـ اجتماعی حوزه و دانشگاه؛ معرفت50.
مطهری، مرتضی (1364)، مجموعه آثار شهید مطهری، قم: انتشارات صدرا.
مطهری، مرتضی (1374)، مجموعه آثار (2)، تهران: انتشارات صدرا.
میرزامحمدی، محمدحسن؛ فرمهینی فراهانی، محسن؛ اسفندیاری، سهیلا (1390)، «بررسی نقش آموزشهای دینی در سلامت فردی و اجتماعی»، فصلنامه مطالعات معرفتی در دانشگاه آزاد؛ 2 (15).
نوابخش، مهرداد؛ پوریوسفی، حمید (1385)، «نقش دین و باورهای مذهبی بر سلامت روان»، پژوهش دینی؛ شماره14.
نوذری، محمود (1388)، «توصیف و ارزیابی رویکردشناختی رشد دینی»، دو فصلنامه علمی ـ ترویجی اسلام و پژوهشهای تربیتی؛ 2(1) صص 139 ـ 168.
وولف، دیوید (1388)، روانشناسی دین، ترجمه: محمد دهقان، تهران: انتشارات رشد.
ویلیام جیمز (1356)، دین و روان، ترجمه: مهدی قائنی؛ تهران: بنگاه ترجمه ونشر کتاب.
هنرور، جواد (1380). مجله مصباح، شماره 40.
یوسفی، علی؛ تابعی، ملیحه (1392). «پدیدارشناسی تجربی راهی برای فهم تجربههای دینی»، فصلنامه پژوهشهای کاربردی، 4 (2).
یوسفی، علی؛ صدیق اورعی، غلامرضا؛ کهنسال، علیرضا؛ مکری زاده، فهیمه (1391)، «پدیدارشناسی تجربی زیارت امام رضا (7)؛ مجله مطالعات اجتماعی ایران، 6 (3و4)، صص 180-198.
یوسفی، علی؛ تابعی، ملیحه (1390)، «پدیدارشناسی تجربی معنای مرگ»، راهبرد فرهنگ، شماره چهاردهم و پانزدهم؛ تابستان و پاییز.
یونگ، کارل گوستاو (1353). روانشناسی و دین، ترجمه فولاد رحمانی، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی
Bierman, A. (2006), Does Religion Buffer the Effects of Discrmination on Mental Health? Differing Effects by Race. Journal for the Scientific Study of Religion, 45 (4):551-565
Brown, L.B. (1987), The Psychology of Religious- Belief- Academic Press.
Borg, w., & Gall, M. (2003), Educational research, 6th edition. Boston: Allyn-Bacon.
Cohen, A., Pierce, J.D., Chambers, J., Meade, R., Gorvine, B.J., & coenik, H.G. (2005), Intrinsic and extrinsic Religiosity, belief in the Afterlife, death Anxiety, and life Satisfaction in young Catholics and Portestan. Journal of in personality, 39(3), 307-324
Chigona, A., & Chigona, W. (2010), A Phenomenological Study on Educators, perceptions and utilisation of ICT in Disadvantaged schools. Retrieved from: www.reaserchictafrica.net/new/images/uploads/2010-chigona.pdf.
Chou, F.Y., Holzemer, W.L., Portillo, C.J., & Slaughter, R. (2004), Self-care strategies and Sources of information for HIV/AIDS symptoms management. Nursing Research. 53(5):332-339
Creswell, J. (2007), Qualitative inquiry and research design. Sage Publications.
Devenish, S. (2002), An Applied Method for Undertaking phenomenological Explication of Interview Ttranscripts, Indo-pacific Journal of fenomenology. Vol. 2. Edition 1.
Esperanza, F., Hernandez Pamela F., Foley B., & K., Beitin. (2011), A Phenomenological Stady of Study of Religion in Career Choice. Journal of Career Ddevelopment. 38(1), 62-88.
Glock, C., & Stark, R. (1965), Religion and society in tension. Chicago: Rand MCNalli.
Gorsuch, R.L. (1988), Psychology of Religion. Annual Reviews of Psycholog.
James, William, (1902), the varieties of religious, New York, London, Green.
Klein, p., & Westcott, M. (1994), The changing character of phenomenological psychology; 35(2), 133-157
From, E. (2002), Psychoanalysis Religion. Publishing an morvared, 1st Edition.
Fulton, A.S. (1997), Identity status, Religious- Orientation, and Prejudice - Journal of Youth and Adolescence .2, 61.
Lindlof, T.R., & Taylor, B.C. (2011), Qualitative communication research methods. London: SAGE.
Mark Shields, J. (2008), The Art of Phenomenology and its Implications for the Study of Religion. Retrieved: 21 Aug 2015. Available at:
http://www.facstaff.bucknell.edu/jms089/ZUnpublished%20Work/Art%20of%20Phenomenology.pdf
Nonnemaker, J.M., MCNeely, C.A., & Blun R.W. (2003), Public and private domains of religiosity and adolescent health risk behaviors; evidence from the national longitudinal study of Adolescent Health: Sos Sci med; 57(11), 2049-54
Pico, B.F. & Fitzpatrick, K.M.(2004), Substance use, Rreilgiosity, and other protective Factors among Hungarian Adolesceents. Addictive Behaviors, 29(6), 1095-1107
Polkinghorn, D. (1983), Methodology for the human scienes; Systems of inquiry, Albani: state University of New York press.
Priest, H., Roberts, P., & Woods, L. (2002), An Overview of Tree Different Approaches to the Interpretation of Qualitative Data; part1: Theoritical Issues, Qualitative Approaches Nurse Researcher.
Sander, A. (2014), The phenomenological method revisited: towards comparative studies and non-theological interpretations of the religious experience. Argument, 4(1), pp. 9–34.
Sinhal, J.W., Cnaan, R.A., & Gelles, R.J. (2007), Adolescent risk behaviors and religion: Findings from a national study. Journal of Adolescence. 30(2),231-249
Spigelberg, phenomenological Movement, pp 7-19.
Sokolowski, R. (2014), The Relation Of Pphenomwnology And Thomistic Metaphysics To Religion. The Review Of Metaphysics .67, 603-626.