The Normative Model of Human Communication in the Thought of Ayatollah Javadi Amoli

Document Type : Scientific-Research Article

Author

Assistant Professor of IRIB university

Abstract

Reflection on creation implies a set of relations including those between material and immaterial as well as animate and inanimate beings as the basis and axis of the universe. Among these, human social relations are of special importance because human relations and social relations are the most difficult in terms of knowledge and practice. In the meantime, recognizing the views of social thinkers provides the grounds for reducing the epistemological and the practical human relations difficulties. In this article, in order to study and recognize Ayatollah Javadi Amoli’s view of human communication, the research method of combining his existing works has been used. In general, the relations of the believer are explained from Ayatollah Javadi Amoli’s perspective in three areas: "Islamic", "monotheistic" and "human". By relations in the Islamic field, he means communication with all Muslims in the world. In the realm of monotheism, it means communication with all monotheists (Christians, Jews, Zoroastrians, and all those who accept God), and communication in the human realm is related to humanity, regardless of their religions. The relationship of the believer in each of these areas follows the four general principles and macro characteristics of "monotheism, justice, unity and good fellowship." According to Ayatollah Javadi Amoli, each domain includes its specific communication scope with their own characteristics, while some scopes are common in all of them. In the Islamic field, the realms of communication are: communication with the Prophet (Imam and his special and general deputy) with the characteristic of love and obedience (acceptance of guardianship), communication with parents with the characteristic of kindness and companionship, communication with spouse, children and relatives with the characteristic of friendliness and mercy, the relationship with orphans and the poor with the characteristic of benevolence and expediency, the relationship with neighbors and companions with the characteristic of benevolence and victory, the relationship with believers and Muslims with the characteristic of brotherhood. In the field of monotheism, the relationship with the People of the Book conducive to unity and peace has been Ayatollah’s special consideration. Ayatollah’s advice in the international arena is that Muslims should not allow the infidels’ guardianship and should shun their obedience despite living peacefully with them. Regarding the connection with the Taghut (illegitimate tyrants) abroad and the hypocrites inside the Islamic society, he has ordered Muslims' dissociation (bara'at) from them and concerning the arrogant ones who are at war with Muslims, he believes in a just confrontation and fight.

Keywords

  1.  

    1. قرآن کریم.
    2. جوادی آملی، عبدالله. 1378-1394، تفسیر تسنیم، قم: مرکز نشر اسراء.
    3. _________. 1379، فطرت در قرآن، قم: مرکز نشر اسراء.
    4. _________. 1380، انتظار بشر از دین، قم: مرکز نشر اسراء.
    5. _________. 1381، نسبت دین و دنیا، قم: مرکز نشر اسراء.
    6. _________. 1382، حیات حقیقی انسان در قرآن، قم: مرکز نشر اسراء.
    7. _________. 1382-۱۳۸۶، سرچشمه‌ اندیشه، قم: مرکز نشر اسراء.
    8. _________. 1383، دین‌شناسی، قم: مرکز نشر اسراء.
    9. _________. 1385، پیامبر رحمت، قم: مرکز نشر اسراء.
    10. _________. 1385، تفسیر انسان به انسان، قم: مرکز نشر اسراء.
    11. _________. 1385، حق و تکلیف در اسلام، قم: مرکز نشر اسراء.
    12. _________. 1385، شمیم ولایت، قم: مرکز نشر اسراء.
    13. _________. 1388، اسلام و محیط‌زیست، قم: مرکز نشر اسراء.
    14. _________. 1388، روابط بین‌الملل، قم: مرکز نشر اسراء.
    15. _________. 1390، جامعه در قرآن، قم: مرکز نشر اسراء.
    16. _________.1373، شریعت در آینه‌ معرفت، قم: مرکز نشر اسراء.
    17. _________.1385، هدایت در قرآن، قم: مرکز نشر اسراء.
    18. ابن ابی جمهور، محمدبن زین‌الدین، 1403، عوالی اللّئالی العزیزیه فی الاحادیث الدینیه، قم: نشر سید الشهداء.
    19. اسلامی، محمدرضا، بررسی جایگاه انسان در اسلام و غرب؛ پایان‌نامه‌ سطح 3 حوزه علمیه قم.
    20. بشیری، ابوالقاسم، خرداد 1388، ارائه‌ الگوی انسان کامل بر اساس ویژگی‌های شخصیتی پیامبر اکرم(ص) از دیدگاه قرآن و روایات، پایان‌نامه دکتری.
    21. بیرو آلن،1380، فرهنگ علوم اجتماعی، نشر کیهان.
    22. جوادی آملی، عبدالله، 1367، ولایت‌فقیه، قم: مرکز نشر اسراء.
    23. حفاظی، محمد، 1369، «بررسی ارتباط انسانی» فصلنامه، رسانه، سال اول شماره‌ پاییز.
    24. دادگران، 1374، سید محمد، مبانی ارتباطات جمعی، چاپ اول، تهران: انتشارت فیروزه.
    25. دهخدا، علی‌اکبر، 1324، لغت‌نامه‌ دهخدا، تهران: دانشگاه تهران.
    26. دهقان پور فراشاه، هاشم، 1387، مدیریت ارتباطات میان‌فردی، نشر رخنه در اسرار، چاپ اول.
    27. شریف لک زایی،1387، سیاست متعالیه از منظر حکمت متعالیه، دفتر اول، نشست‌ها و گفتگوها، انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
    28. عاملی، شیخ حر، 1082، وسائل الشیعه، قم: نشر آل البیت.
    29. عمید، حسن، 1363، فرهنگ عمید، تهران: انتشارات امیرکبیر.
    30. فرهنگی، علی‌اکبر، آذری، غلامرضا، 1381، مبانی ارتباطات، تهران: انتشارت سنجش.
    31. فرهنگی، علی‌اکبر،1374، ارتباطات انسانی، نشر رسا.
    32. مجلسی، محمدباقر، 1363، بحارالانوار، تهران: کتابخانه‌ مسجد حضرت ولیعصر عج.
    33. محسنیان راد، مهدی، 1391، ارتباطات انسانی، تهران: انتشارات سمت.
    34. معین، محمد، 1342، «فرهنگ معین»، تهران.
    35. میلر، جرج، 1368، «ارتباط غیرزبانی»، ترجمه محمدرضا طالبی نژاد، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
    36. یوسف زاده و همکاران، ۱۳۹۴، الگوی ارتباطات اجتماعی در جامعه‌ اسلامی، قم: انتشارات مؤسسه‌ امام خمینی(ره).

    Noblit, G.W; Hare, R.D. (1988), meta Ethnography: synthesizing qualitative studies. Newbury park, CA: stage.

    Sandelowski, M.; Barros, J. (2007), Handbook for synthesizing qualitative research, Springer publishing company Inc.