ابنقولویه، جعفربن محمد (1356 ق). کامل الزیارات، به تصحیح عبدالحسین امینی، نجف اشرف: دار المرتضویۀ.
اباذری، عبدالرحیم(1388). فرهنگ زیارت: فصلنامه فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، تاریخی جلد:١ نویسنده: جمعی از نویسندگان، تهران: سازمان حج و زیارت.
استراس، انسلم و کوربین، جولیت(1390). اصول و روش تحقیق کیفی: نظریه مبنایی، رویهها و روشها، (ترجمه بیوک محمدی)، تهران: پژوهشگاه علومانسانی و مطالعات فرهنگی، چاپ سوم، (تاریخ اصل اثر: 1998).
گیویان، عبدالله، امین، محسن(1396). محبت و هویت در آیینه نمایش جهانی اربعین مطالعه ماهیت، کارکردها و ساختار پیادهروی اربعین از منظر ارتباطات آیینی. دین و ارتباطات. 24(2). 194-167.
تهرانى، آقا بزرگ. (بیتا) طبقات اعلام الشیعه (نقباء البشر)، جلد1، قم: مؤسسه مطبوعاتى اسماعیلیان.
تیموتی، دالن جی و اُلسن، دانیل اچ(1392). گردشگری، دین و سفرهای مذهبی، (ترجمه قلی پور، محمد؛ مجیدی فر، احسان)، تهران: جامعهشناسان.
خبرگزاری ابنا(1396، 19 آبان). اینفوگرافی/ آمار زائران ایرانی اربعین حسینی از سال ۹۰ تا ۹۶، برگرفته از: ۹۶_728122
http://fa.abna24.com/news /
دورکیم، امیل(1386) صور بنیانی حیات دینی. (ترجمه باقر پرهام)، تهران: نشر مرکز.
رحمانی، جبار، کاظمی، علی(1390). جماعتوارگی و جماعت هیأتی .مطالعات جامعهشناختی(نامه علوم اجتماعی سابق). 18(39): 165-153.
رضویزاده، ندا (1396). ادراک و تجربۀ زیستۀ زائران پیادۀ ایرانی در عراق (موردمطالعه: پیادهروی اربعین آذر ۱۳۹۳- عراق . فصلنامه مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران 6(4). 595-631.
شراهی، اسماعیل، ذوالفقارزاده، محمدمهدی (1398). واکاوی ادراک زائران از رفتار خادمان در اربعین: روایتی مردمشناختی از پدیده عظیم پیادهروی اربعین. دین و ارتباطات. 26(55)، 148-115.
محمد پور، احمد(1390). روش تحقیق کیفی: ضد روش، جلد اول و دوم، تهران: جامعه شناسان.
مختاری، رضا(1391). سیمای فرزانگان، قم: بوستان کتاب.
مک لولین، شون (1383). دین مراسم مذهبی و فرهنگ، (مترجم افسانه نجاریان)، اهواز: نشر رسش.
ویمر، راجر؛ دومینیک، جوزف(1384). تحقیق در رسانههای جمعی، (مترجم کاووس سید امامی)، تهران: انتشارات سروش.
یوسفی، علی، صدیق اورعی، غلامرضا، کهنسال، علیرضا، مکری زاده، فهیمه(1392). پدیدارشناسی تجربی زیارت امام رضا (ع) مجلة مطالعات اجتماعی ایران .6(4-3) 180-198.
Antz C (2012) Im guten Glauben – Spritualler Tourismus als Reisemarkt der Zukunft? [In good faith – spiritual tourism as future travel market?]. In: Hopfinger H, Pechlaner H, Schön S and Antz C (eds.) Kulturfaktor Spritualität und Tourismus, Göttingen: ESV, 225-252.
Badone, E. & Roseman, S. R. (2004). Approaches to the Anthropology of Pilgrimage and Tourism. Intersecting journeys: The anthropology of pilgrimage and tourism, 1-23.
Barber, R. (1991) Pilgrimages, Boydell Press, Woodridge, UK.
Blackwell, R. (2010). Motivation for pilgrimage: using theory to explore motivations. Scripta Instituti Donneriani Aboensis, 22, 24-37.
Brandon, S. G. F. gen. ed. (1970). A dictionary of comparative religion. London: Weidenfeld and Nicolson.
Cohen, E. (1992a). Pilgrimage centres: Concentric and excentric. Annals of Tourism Research, 19(1), 33–50.
Cohen, E. (1992b). Pilgrimage and tourism: Convergence and divergence. In A.
Digance J (2003) pilgrimage at contested sites: Annals of Tourism Research, 30(1): 143-159.
Ebadi, Mehdi (2015) "Forms of Pilgrimage at the Shrine of Khāled Nabi, Northeastern Iran," International Journal of Religious Tourism and Pilgrimage: Vol. 3: Iss. 1, Article 9. Available at:
https://arrow.dit.ie/ijrtp/vol3/iss1/9.
Ebron, Paulla A. (1999). Tourists as pilgrims: Commercial fashioning of transatlantic politics. American Ethnologist, 26, 910–932.
Fernea, E. W. (1969). Guests ofthe Sheik: An Ethnography ofan Iraqi Village.
Frey, N. L. (1998). Pilgrim stories: On and off the road to Santiago. Berkeley: University of California Press.
Gatrell, J. D. & Collins-Kreiner, N. (2006). Negotiated space: Tourists, pilgrims and the Baha´’ı´ terraced gardens in Haifa. Geoforum, 37, 765–778.
Geertz, C. (1971). Islam observed: Religious development in Morocco and Indonesia (Vol. 37). University of Chicago press.
Hamdan, F. H. (2012). The Development of Iraqi Shi'a Mourning Rituals in Modern Iraq: TheAshurā Rituals and Visitation of Al-Arbain. Arizona State University.
Husein, U. M. (2018). A phenomenological study of Arbaeen foot pilgrimage in Iraq. Tourism management perspectives, 26, 9-19.
Merriam, S. B. (2002) qualitative research. Qualitative research in practice: Examples for discussion and analysis, First Edition Jossey – Bass.
Morinis (Ed.), Sacred journeys: The anthropology of pilgrimage (pp. 47–61). New York: Greenwood Press.
Morinis, A. (1992). Sacred Journeys: The Anthropology of Pilgrimage. Westport C.T: Greenwood Press.
Mullins, Laurie J. (2009). Management and Organisational Behaviour. Harlow: Financial Times Prentice Hall.
Mustonen, Pekka. (2005). Volunteer Tourism – Postmodern Pilgrimage? Journal of Tourism and Cultural Change 3 (3): 160–75.
Nolan, M. L. & Nolan, S. (1992). Religious sites as tourism attractions in Europe Annals of Tourism Research, 19, 68–78.
pilgrimage and tourism. Champaign: University of Illinois Press.
Poria, Y. Butler, R. & Airey, D. (2003). The core of heritage tourism: Distinguishing heritage tourists from tourists in heritage places. Annals ofTourism Research, 301, 238–254.
Reader, I. & Walter, T. (Eds). (1993). Pilgrimage in popular culture. London: The Macmillan Press.
Smith, Philip (2001) Cultural Theory: An Introduction. Oxford: Blackwell .
Smith, V. L. (1989). Hosts and guests—The anthropology of tourism. Pennsylvania: University of Pennsylvania Press
Stoddard, R. (1997). Defining and classifying pilgrimages.
Sumption, Jonathon (1975) Pilgrimage: An Image of Medieval Religion. London: Faber.
Turner, V. & Turner, E. (1969). The ritual process. London: Routledge.
Turner, V. W. & Turner, E. (2011). Image and pilgrimage in Christian culture. Columbia University Press.
Turner, V. W. (1969). The Ritual Process: Structure and Anti–Structure, Cornell Paperback Edition 1977. New York: Cornell University Press.
WTO (2011) Religio us Tourism in Asia and Pacific. Spain: world tourism Organization.