Investigating the relationship between the profile options of female Instagram users and their religious beliefs (Case study; girls referring to some psychological centers in Qom)

Document Type : Scientific-Research Article

Authors

1 Graduate of Qom Azad University

2 Student / Quran and Hadith University of Qom

3 Department of Educational Sciences, Faculty of Literature and Humanities, Qom University

Abstract

With the expansion of the use of the Internet and virtual Internet networks, it seems necessary to conduct research on these networks and the type of user behavior and its effects on them; To pave the way for more useful use of this new technology. For this purpose, the present study was conducted to determine the relationship between the profile options of female users (20 to 24 years old) of Instagram, with their religious beliefs among users referring to psychological centers in Qom. Thus, 170 single girls aged 20 to 24 who had Instagram and referred to psychological centers in Qom were selected by the available method. Also, in order to collect data, a standard questionnaire measuring the religious beliefs of the temple was used; Data were analyzed using Pearson correlation coefficient and regression by Inter method. The results showed that among the 4 components of religious beliefs (personal religious behavior, collective religious behavior, practical religious behavior, religious behavior) and the structure of religious beliefs, none of the components had a significant relationship with self-disclosure of the sample through name and bio in Instagram profile. . Among these four components of religious beliefs and the structure of religious beliefs, all had a negative and significant relationship with self-disclosure of Instagram users through the presentation of photos. The results also show that people who had higher religious beliefs in any way had less self-disclosure by posting photos on Instagram.

Keywords

Main Subjects

  1. احمدی، مبین. (۱۳۹۷). گزارش دنیای اینترنت تا ژانویه ۲۰۱۹. از سایت‌های برتر تا شمار کاربران ایرانی اینستاگرام. سایت زومیت، (۱۴/۱۱/۹۷).

    ادیب، یوسف؛ سلطانی، اکبر؛ نوظهوری، رامین و کریمی، سید بهاءالدین (1396). رابطه عمل به باورهای دینی، حمایت اجتماعی و شادمانی با سلامت روانی در دانش­آموزان. فصلنامه پژوهش‌های نوین روان‌شناختی، 12(45)، 1-18.

    اکبری، ابولقاسم (1390). مشکلات نوجوانی و جوانی. تهران: ساوالان.

    امانی همدانی، فاطمه (1398). بررسی رابطه میان گزینه‌های پروفایل کاربران دختر اینستاگرام با ویژگی‌های شخصیتی، باورهای دینی و هوش اجتماعی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم.

    بشیر، حسن و افراسیابی، محمدصادق (1391). شبکه‌های اجتماعی اینترنتی و سبک زندگی جوانان: مطالعه موردی بزرگترین جامعه مجازی ایرانیان. فصلنامه تحقیقات فرهنگی، 5(1)، 31-62.

    بهرامی مشعوف. عباس (۱۳۷۳). بررسی رابطه بین میزان عبادت و سلامت روان در دانشجویان پسر مراکز تربیت معلم همدان. (پایان‌نامه کارشناسی ارشد). دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تربیت معلم، تهران، ایران.

    حسنی، حسین و کلانتری، عبدالحسین (1396). تحلیل پدیدارشناختی تجربه زیسته کاربران شبکه اجتماعی تصویری اینستاگرام در ایران. مجله مطالعات فرهنگ ـ ارتباطات، 18(72)، 33-63.

    خلخالی، معصومه؛ خلخالی، رقیه و باقریان جلودار، مصطفی (1396). رابطه بین باورهای دینی با رشد اخلاقی و خلاقیت در دانش‌آموزان دختر و پسر پایه نهم مدارس دولتی شهر ساری ناحیه 2. مجله پژوهش‌های اخلاقی، 8(1)، 473-491.

    دادگران، سیدمحمد؛ خرازی آذر، زهرا و دبلشکی، فرحناز (1396). نقش شبکه‌های اجتماعی بر ترویج کتابخوانی (مطالعه موردی دنیال‌کنندگان صفحه کتابدونی در شبکه اجتماعی اینستاگرام). مجله راهبرد اجتماعی فرهنگی، 6(22)، 207-234.

    راودراد، اعظم و گیشنیزجانی، گلنار (1396) . گونه‌شناسی بازنمایی بدن رسانه­ای کاربران ایرانی شبکه اجتماعی اینستاگرام. فصلنامه مطالعات رسانه‌های نوین، 3(10)، 259-304.

    شمشیری، بابک؛ خوشبخت، فریبا و ایران‌پور، ماه منیر (1392). رابطه جهت‌گیری دینی، باورهای دینی و باور به عدالت اجتماعی. فصلنامه روان‌شناسی دین، 6(2)، 33-35.

    عزیزی، سمیه؛ صادقی، منصوره؛ مظاهری، محمدعلی و فیاض بخش، محمدعلی (1391). مقایسه «عمل به باورهای دینی» و «راهبردهای کنار آمدن با مشکل» در دانش‌آموزان غیرانتفاعی مذهبی و معمولی دخترانه شهر تهران. فصلنامه روان‌شناسی تربیتی، 8(25)، 55-91.

    کاویانی، محمد (1378). روان‌شناسی باورهای دینی. فصلنامه روان‌شناسی علوم اسلامی، (19)، 102-124.

     

    1. Reece, Andrew. M. Danforth, Christofer (2017). Instagram photos reveal predictive markers of depression. Jornal EPJ Data Science, (6). Article Nb 15.

    Pargament, K. I. (1997). The psychology of religion and coping: Theory, research,practice. New York: Guilford Press.

    Reece and Danforth EPJ Data Science (2017). DOI 10.1140/epjds/s13688-017-0110-z.

    Rosenthal, Lisa & Trub, Leora (2015). Exploring Associations AmongInstagram Use, - Allport, G. W. & Ross, J. M. (1967), Personal religious orientation and prejudice. Journal of Personality and Social Psychology, (5), 432- 443.