نوع مقاله : علمی تخصصی
نویسنده
دانشجوی کارشناسی ارشد رشته معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع)
چکیده
در تعاریف عمومی، هر آنچه از فرستنده به گیرنده در فراگرد ارتباط منتقل میشود را پیام مینامند. این پیام در قالبها و اشکال مختلف و در رسانههای مختلف تجلی مییابند. در یک تقسیمبندی کلان پیامهای قابل ادراک را میتوان به شکل خودآگاه و غیرخودآگاه دستهبندی کرد. بدین معنا پیامهایی که از آستانه درک مخاطبان به شکل خودآگاه پایینتر هستند را پیامهای مخفی یا فروآستانهای مینامیم. ادبیات استفاده از پیامهای فروآستانهای از علم روانشناسی نشئت گرفته است. این پیامها در گذشته در حالت اغماء و یا هیپنوتیزم برای آموزش پنهان یا نهفته مورد استفاده قرار میگرفت و امروزه تحت رسانههایی همچون سینما فرایند انتقال پیام انجام میشود. پویانمایی یکی از قالبهای اصلی فیلم و با حوزه مخاطبان عمدتاً کودک و نوجوان است که این تکنیک را در خود جای داده است. در این مقاله به فرایند استفاده از پیامهای فروآستانهای در پویانمایی خواهیم پرداخت و تبعات استفاده از آن را از دیدگاه تبلیغات تجاری و حقوقی بررسی میکنیم.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Hidden Message and its Functions in Animation
نویسنده [English]
چکیده [English]
"Message" is generally defined as what is imparted from the sender to the receiver in the communication process; this is performed through a variety of forms by different media. One general classification is dividing the messages info those understood consciously and those which are understood unconsciously, in this sense messages lower than the audience's conscious threshold are technically called hidden or subliminal messages, which are functionally rooted in psychology. While in the past they were mostly practiced in hypnosis for latent learning, they now make a common feature of media such as the cinema including animation which often addresses children and the young in their early teens. This article deals with this process and its consequences from legal and commercial points of view.
کلیدواژهها [English]