نوع مقاله : علمی-پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار گروه جامعه شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن
2 دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، گروه جامعه شناسی
3 دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، تهران: ایران
چکیده
امروزه افراد از طرفی تحت تأثیر فرهنگ دینی جامعه خود هستند و از سوی دیگر در معرض عناصر ساختی دنیای مدرن قرار دارند. بررسی تغییرات ایجادشده در جامعه و تأثیر آن بر دینداری میتواند موفقیتها و کاستی برنامههای اجراشده در حوزة مسائل دینی را نشان دهد. این پژوهش با هدف برسی رابطة بین دینداری و میزان عضویت افراد در پیوستن به شبکههای اجتماعی نیکوکاری انجام شده است. شیوة انجام این تحقیق، پیمایش بوده و جامعة آماری آن تمام افراد هجده سال به بالای ساکن در منطقة 4 شهر تهران را در بر میگیرد. این افراد، مطابق شیوة نمونهگیری خوشهای یکمرحلهای و به صورت تصادفی انتخاب شدهاند. با توجه به گستردگی نظریات مطرح در حوزة جامعهشناسی دین، تلفیقی از نظریات وبر، اینگلهارت، برگر و لاکمن برای تبیین موضوع برگزیده و از ابزار پرسشنامة استاندارد برای جمعآوری دادهها استفاده شده است. همچنین از آزمونهای آماری خی دو و فی برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شده است. متغیر دینداری در چهار بعد مناسکی، تجربی، پیامدی و اعتقادی، و متغیرهای زمینهای از جنبههای سن، تحصیلات و وضعیت تأهل بررسی شدهاند. یافتههای تحقیق نشان از همبستگی با درصد احتمال قوی متغیرهای مستقل تحقیق با میزان عضویت افراد در شبکههای اجتماعی نیکوکاری دارد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Impact of Religiosity on Membership in Charitable Social Networks
نویسندگان [English]
1 Associate Professor of sociology of Islamic Azad University of Roodehen
2 Ph.D student of sociology of Islamic Azad University of Roodehen
3 Ph.D student of sociology of Islamic Azad University Central Tehran Branch
چکیده [English]
Today, people are on the one hand under the impact of their respective
societies' religious culture, and on the other exposed to the modern
world's structural components. A survey of transformations occurred in
society and their impact on religiosity can illustrate both the
achievements and failures of the existing programs in the field of
religious issues. This study was done with the aim of assessing the
relationship between religiosity and the degree of people's participation
in charitable social networks. The method adopted was a survey of the
statistical population of 18-year-old and above inhabitants of Tehran's
municipal Division 14. These were selected according to one-stage
cluster design in random. Due to extensive theories in the sociology of
religion, a compilation of the views of Weber, Inglehart, Berger and
Lukman was used for explaining the issue and a standard questionnaire
was also adopted for collecting the data. Data analysis was done
according to statistical tests. The religiosity variable was examined in
four different ritual, experimental, consequential and ideological
dimensions; and the groundwork variables were considered from the
point of view of age, education, and marital status. The research results
indicate a correlation with a high percentage of probability between
independent variables and the degree of people's membership in
charitable social networks.
کلیدواژهها [English]