نوع مقاله : علمی-پژوهشی
نویسندگان
1 استاد رشته فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق ع
2 دانشجوی دکتری دین پژوهی دانشگاه ادیان و مذاهب
چکیده
امروزه برنامههای نرمافزاری به مثابه ساختاری تعیّنبخش نقش اساسی در ساحتهای گوناگون زندگی انسانها ایفا کردهاند. بخشی از نرمافزارهای تولید شده ناظر به معارف قرآنی است که از سوی بسیاری از مؤسسات قرآنی، تولید و در جهت فهم بهتر قرآن کریم در دسترس دینداران و فرزندان آنها قرار میگیرد. این پژوهش با استفاده از رویکرد برساختگرایی اجتماعی به کاوش در تأثیر این نرمافزارها بهعنوان بستری برای شکلگیری فهم قرآنی کودکان 6 تا 12 سال میپردازد. رویکرد در این پژوهش کیفی است و از روش زمینهای برای تحلیل دادههای استفاده شده است. دادههای کیفی با استفاده از روش مشاهده آزاد و تکنیک مصاحبه نیمساختیافته گردآوری شدهاند. براساس روش نمونهگیری کیفی ـ هدفمند و نیز معیار اشباع نظری، 20 نفر از مادرانی که از نرمافزارهای قرآنی ـ آموزشی دو فرشته آسمانی و صبا استفاده میکنند در این مطالعه شرکت داده شده و نگاه آنها به تأثیر این نرمافزارها بر فهم معارف قرآنی کودکانشان مورد کاوش قرار گرفت. یافتههای بهدست آمده شامل پنج مقوله عمده به شرح زیر میباشند: تسهیلگری، مثبتنگری، فکر تعمیمیافته، ساخت هنجارمند، توانمندسازی. مقوله هسته این بررسی نیز «نگرش استعلایی» است که سایر مقولات عمده را در بر میگیرد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Exploring the Process of Quranic Software Impact on Children's Quranic Understanding Based on Mothers View
نویسندگان [English]
1 Professor of Culture and communication of Imam Sadiq university
2 Ph.D. Student of University of Religions and Denominations
چکیده [English]
Today, software programs, as determining structures, are playing a considerable role in humans' various life dimensions. Among these, one can refer to Quranic software programs produced by Quranic institutions for the sake of improving religious communities' understanding of the holy Quran. The present study has adopted a super structural social approach to the issue seeking the impact of that on children's understanding of the Quran. The research methodology is qualitative and has used ethnographic method as well. The qualitative data are, therefore, gathered through free observation and semi-structured interview technique. Based on targeted qualitative sampling method and also theoretical saturation criterion, 20 mothers using this type of software were selected and their views on the impact of that on their children were analyzed. The findings which are based on grounded theory consist of five general categories as follows: facilitation, optimism, expanded thought, normative structure, and empowerment. The core section of this issue is the transcendental one which incorporates other major issues.
کلیدواژهها [English]