نوع مقاله : علمی-پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار علوم قرآن و حدیث دانشگاه امام صادق (ع)
2 کارشناسی ارشد معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع)
چکیده
مدارس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان (سمپاد) بهعنوان یکی از ارکان اصلی سیاستگذاری نخبگان در عرصه آموزش و پرورش طی سه دهه اخیر به سرعت در سراسر کشور گسترش یافته و طیف وسیعی از دانشآموزان مستعد مناطق مختلف ایران را جذب نموده است. پژوهش حاضر در پی بررسی ابعاد فرهنگی متمایز اجتماع دانشآموزان/ دانشآموختگان سمپاد با تأکید بر پیکره اطلاعاتی در فضای مجازی میباشد. در این راستا با استفاده از نشانهشناسی فرهنگی به مثابه روش، بر مبنای نظریه ابعاد فرهنگی خِرت هوفستده (2012) چارچوب نظری سامان یافته است. بهعلاوه آنکه دینامیسم و پویایی مؤلفههای نشانهشناختی سمپاد در بستری از تقابل و ارتباط میان خود و دیگریِ غیرسمپادی، امکان دستیابی به برخی از ویژگیهای مهم فرهنگی آن فراهم میسازد. براین اساس گروه دانشآموزان سمپادی در فیس بوک با بیش از 21900 عضو بهعنوان بزرگترین گروه مختص به سمپادیها در شبکههای اجتماعی، برای نمونهگیری انتخاب شد. از منظر تحلیل نشانهشناختی با توجه به اهداف تاریخی تأسیس مراکز آموزشی سمپاد و لزوم تمایزیابی هویتی اعضای آن، دوگانه تقابلی
«هلنیسم ـ بربریت» در شکلگیری اجتماع سمپاد جایگاهی محوری ایفا میکند. در این میان فاصله قدرتِ اندک، فردگرایی، مردگرایی، احتمالگریزی زیاد، جهتگیری بلند مدت و زیادهروی بهعنوان ابعاد غالب فرهنگی هویت سمپادی در نسبت با دیگریِ فرهنگیِ خود، بهشمار میآیند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Analyzing the Cultural Dimensions of Elite Educational Centers Based on the Ego and Alter Dynamics
نویسندگان [English]
1 Associate professor of Qoran Sciences
2 M.A of Culture and Communication of Imam Sadeq University
چکیده [English]
National Organization for Development of Exceptional Talents (NODET) schools, known as SAMPAD in Iran, a main pillar of policy making in elite education and training during the last three decades, has expanded and attracted a wide range of talented students from around Iran.The current studyseeks to investigatevarious cultural dimensions of SAMPAD community of students/alumni, based on the Internet corpus .In this regard and by using cultural semiotics as method, the theoretical framework has been organized on the basis of the Cultural Dimension Theory (Geert Hofstede et al., 2012).In addition, thedynamism of SAMPAD semiotic components in the context of the relationship/opposition between Ego and Alter (non-SAMPAD) provides access to some important cultural properties. Accordingly, a SAMPAD student Group in Facebook, which is the largest group dedicated to SAMPAD in social networks and has more than 21900 members, was selected for sampling.From the perspective of semiotic analysis, in regard to the historical objectivesof SAMPADeducational institutions and the necessity ofrecognizing various identities derived from it, the binary opposition Barbarous/Hellenism plays a crucial role in creating SAMPAD community. In this context, individualism, masculinity,power distance, uncertainty avoidance and long-term orientation are considered to be the dominantculturaldimensions of SAMPAD's identity.
کلیدواژهها [English]