نوع مقاله : علمی-پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار جامعهشناسی، دانشگاه شیراز
2 دانشجوی دکترا جامعهشناسی سیاسی، دانشگاه شیراز
چکیده
این مقاله بهدنبال کشف اسطورههای سیاسی بهکار رفته در تبلیغات انتخاباتی دور دهم مجلس در شهر شیراز میباشد. در این مقاله پدیده اسطوره از دیدگاه ساختی رولان بارت مورد بررسی قرار گرفته است. در این راستا از روش تحقیق کیفی نشانهشناسی استفاده شده است و با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند 7 پوستر تبلیغاتی از کاندیدای اصلاحطلب، مستقل و اصولگرا متناسب با اهداف پژوهش انتخاب شد و مورد بررسی و تحلیل نشانهشناسی قرار گرفت. نتایج این مطالعه نشان داد که، اسطورههای «میهن، ملت، قهرمانی، فره ایزدی، مردمسالاری، نیروهای خیر» از مهمترین اسطورههای سیاسی در تبلیغات دهمین دور انتخابات مجلس در شهر شیراز میباشند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Semiotic Analysis of Print Advertising (Posters) Tenth Round of Parliamentary Elections (Constituency: Shiraz)
نویسندگان [English]
1 Assistant Professor, Department of Sociology and Social Planning, Shiraz University
2 PH.D Student at Department of Sociology and Social Planning, Shiraz University
چکیده [English]
This paper seeks to explore the political myths used in the tenth round of the parliamentary election campaign in the city of Shiraz. In this paper we examined the myth of Roland Barthes's view of manufacturing. The results of this study showed that the myth of "homeland, nation, championship, divine charisma, democracy, good troops" the most important political myths in the country. Political myth "supportive" used by reformist important and effective role in persuading the audience.
کلیدواژهها [English]