- امینی، محمد(1391). تبیین برنامه درسی چندفرهنگی و چگونگی اجرای آن در نظام برنامهریزی درسی ایران، فصلنامه مطالعات برنامه درسیایران، (26)7، 32-11.
-احمدی، حمید(1389). قومیت و قومگرایی در ایران، افسانه و واقعیت. تهران: نشر نی.
- بارنی، چی بی و هسترلی، ویلیام اس (1394). مدیریت استراتژیک و مزیت رقابتی. خاشعی، وحید و دهقانان، حامد و هرندی، عطاالله، تهران: مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی.
-توسلی، غلامعباس(1381). بحران مدیریت فرهنگی؛ بازتاب اندیشه، شماره 33، قم: سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.
-حسن بیگی، ابراهیم(1390). مدیریت راهبردی. تهران: انتشارات سمت.
-خاوریان گرمسیر، امیررضا؛ استاورس، ژاکلین ام و علیان، مهدی (1392). برنامهریزی راهبردی توسعه گردشگری شهری با استفاده از مدل استراتژیک SOAR (نمونه موردی شهر تفت). فصلنامه مدرس علوم انسانی برنامهریزی آمایش فضا، (3)17.
-دلاوری، ابوالفضل(1390). جامعهشناسی تحولات ایران از انقلاب مشروطه تا قیام پانزده خرداد. تهران: نشر پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی.
- دیوید، فرد. آر(1393). مدیریت استراتژیک. پارسائیان، علی و اعرابی، سید محمد، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی، چاپ بیست و هشتم.
-رضایی، محمدرضا و خاوریان گرمسیر، امیررضا (1393). برنامهریزی راهبردی توسعه شهرک صنعتی شهر یزد با استفاده از چارچوب استراتژیک SOAR. مطالعات جغرافیایی مناطق خشک، (18)5.
-سند تحول راهبردی نظام تربیت رسمی و عمومی جمهوری اسلامی ایران در افق چشمانداز(1389). مشهدمقدس.
-سند چشمانداز توسعه بیست ساله جمهوری اسلامی ایران (1390).
- شاخصهای راهبردی، ابعاد و مؤلفههای فرهنگی (1389). تهران: شورای عالی انقلاب فرهنگی، ویرایش سوم.
- شکاری، عباس؛ موسوی، سمیه و صالحی، معصومه (1392). تحلیل اثرگذاری فلسفه برنامه درسی چندفرهنگی بر خط مشیهای نظام آموزش و پرورش ایران و نحوه رؤیارویی با مسائل و رویدادهای آن. چهارمین همایش ملی انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران، مبانی فلسفی تحول در نظام آموزش و پرورش ایران، مشهد: دانشگاه فردوسی، 386-382.
-شمشیری، بابک و نوشادی، محمودرضا(1386). بررسی میزان برخورداری کتب فارسی، تاریخ و تعلیمات اجتماعی دوره راهنمایی تحصیلی از مؤلفههای هویت ملی، تهران: مجله مطالعات برنامه درسی، شماره 6.
- صادقی، علیرضا(1389). بررسی سند برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران بر اساس رویکرد آموزش چندفرهنگی. فصلنامه مطالعات برنامه درسی ایران، (18)5، 190-215.
- صادقی، علیرضا(1390). طراحی برنامه درسی چندفرهنگی تربیت معلم ابتدایی جمهوری اسلامی ایران. رساله دکتری منتشرنشده رشته برنامهریزی درسی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامهطباطبایی.
-صادقی، علیرضا (1391)."ویژگیها و ضرورتهای تدوین برنامه درسی چندفرهنگی در ایران، بررسی چالشها و ارائه راهبردها"، راهبردفرهنگ، شماره 17 و 18، 121-93.
صداقتی فرد، مجتبی(1388). جامعهشناسی(کلیات، مفاهیم و پیشینه). تهران: ارسباران، چاپ سوم.
-عراقیه، علیرضا (1392)."گونهشناسی رهیافتهای میانرشتهای و دلالتهای آن در طراحی برنامه درسی چندفرهنگی در آموزش عالی"، فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، (1)4، 98-81 .
-عراقیه، علیرضا و فتحی واجارگاه(1391)."جایگاه چندفرهنگی در آموزش مدرسهای و آموزش عالی"، راهبردفرهنگ، شماره 17 و18، 204-187.
-عراقیه، علیرضا؛ فتحی واجارگاه، کورش؛ فروغی ابری، احمدعلی و فاضلی، نعمتالله(1390)."بررسی جایگاه قومیت در برنامه درسی پنهان"، فصلنامه مطالعات برنامه درسیایران، (23)6، 75-56.
- عراقیه، علیرضا؛ فتحی واجارگاه، کورش؛ فروغی ابری، احمدعلی و فاضلی، نعمتالله(1388)."تلفیق، راهبردی مناسب برای تدوین برنامه درسی چندفرهنگی"، فصلنامه مطالعات میان رشتهای در علوم انسانی، (1)2، 165- 149.
- عراقیه، علیرضا؛ فتحی واجارگاه، کورش؛ فروغی ابری، احمدعلی و فاضلی، نعمتالله(1388)."برنامه درسی چندفرهنگی، نکته مغفول برنامههای درسی آموزش عالی". نهمین همایش برنامه درسی ایران، تبریز.
-عزیزی، نعمتالله؛ بلندهمتان، کیوان و سلطانی، مسعود(1388)."بررسی وضعیت آموزش چندفرهنگی در مراکز تربیت معلم شهر سنندج از منظر دانشجویان". فصلنامه انجمن آموزش عالی ایران، (2)3.
-علیپور، نسرین و علیپور، لیلا (1395). "آموزش چندفرهنگی و قومیت در برنامه درسی"، فصلنامه مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی، شماره 11، 182-167.
- غریبی، جلال؛ غریبی، حسن؛ مصطفیزاده، اسماعیل و قلیزاده، زلیخا (1392). " برنامه درسی چندفرهنگی و دلالتهای آن برای آموزش عالی ایران"، همایش ملی آموزش و پرورش چندفرهنگی.
-فتحی واجارگاه، کورش (1388). برنامه درسی به سوی هویتهای جدید شرحی بر نظریات معاصر برنامه درسی. تهران: آییژ.
-فتحی واجارگاه، کورش (1388). اصول و مفاهیم برنامهریزی درسی. تهران: انتشارات بال.
-قاسمپوردهاقانی، علی؛ لیاقتدار، محمدجواد و جعفری، سیدابراهیم (1390). "تحلیلی بر بومیسازی و بینالمللیشدن برنامه درسی دانشگاهها در عصر جهانیشدن"، فصلنامه تحقیقات فرهنگی، (4)4، 24-1.
-قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران(1390).
-قانون پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران (1394-1390).
-کاویانی، حسن و نصر، احمدرضا (1395)."سنتزپژوهی چالشهای برنامههای درسی آموزش عالی کشور در دهه اخیر و راهکارهای پیش رو"، دو فصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی، (13)7، 36-7.
- گی، جنوا (1389). "اهمیت تعلیم و تربیت چندفرهنگی"، ترجمه محمد ظاهر فهیمی، جامعه فردا، شماره 4، 250-239.
-مکتبی، سیدحبیب و حنیفی، فریبا(1384). سیر تحولات آموزش و پرورش در ایران از ایران باستان تا هزاره سوم. تهران: انتشارات فراشناختی اندیشه.
- مقصودی، مجتبی(1372). قومیتها و نقش آن در تحولات سیاسی سلطنت محمدرضا پهلوی. تهران: انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی.
-ملکی، حسن(1380)."فرهنگ و برنامه درسی معلم و برنامهریزی درسی". رشدمعلم، شماره 161.
-ملکی، حسن(1389). برنامهریزی درسی(راهنمای عمل)، مشهد: پیام اندیشه.
-مورن، ادگار(1384). هویت انسانی. ترجمه امیر نیک پی، فائزه محمدی، تهران: انتشارات قصیده سرا.
موسیپور، نعمتاله(1385). مبانی برنامهریزی آموزش متوسطه. تهران: پیام اندیشه، چاپ دوم.
-مهرمحمدی، محمود و همکاران (1389). برنامه درسی، نظرگاهها. رویکردها و چشماندازها. تهران: انتشارات سمت، مشهد: آستان قدس رضوی.
-مجموعه مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی(1389)، تهران: شورای عالی انقلاب فرهنگی.
-معینی، سیدمهدی(1385). افزایش قابلیت پیادهمداری، گامی به سوی شهری انسانیتر، نشریه هنرهای زیبا، (27)، 16-5.
-وفایی، رضا و سبحانینژاد، مهدی (1394)."مؤلفههای آموزش چندفرهنگی وتحلیل آن در محتوای کتب درسی"، دو فصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی سال سوم، شماره5، 128-111.
-یعقوبی، سلام؛ احمدی، سه رکاو و قادری، مصطفی (1392). "ابعاد و مؤلفه های کثرتگرایی فرهنگی در برنامه درسی ایران و جهان"، همایش ملی آموزش و پرورش چندفرهنگی.
-Chittom, Lynn-nore(2011). Teachers tips for ereating a multicultural curriculum a vailable at:
http://www.Brighthub.com.
-David B. Resnik,(2009). J.D.,Ph.D. international standards for Research integrity: An idea whose time has come?, Jul; 16(4):218-228.
-Delpit,L. (1992),“Education in a multicultural society: Our future’s greatest challenge”. Journal of Negro Education.61(3), 237-261.
-Ford, Donna. Y. Harris, John(2000). A framework for infusing multicultural curriculum to gifted education. Roeper Review, 23(1).4-10.
-Gorski, P(2010),”the challenge of defining multicultural education”. Journal of social psychology, 58, 310-315.
-Gay, G.(2000).” Culturally Responsive Teaching: Theory, Research, &Practice”, New York: Teachers College Press.
-Hale,J.E. (1989), Black children: Their roots, culture, and learning styles, Provo. UT: Brigham Young University Press.
-Klein,F.M.(2003),” Alternative Curriculum Conceptions And Designs” , Ornstein Allen C. and others, Contemporary issues in curriculum, Third Ed., Allyn and Bacom, Paerson Education Inc.,Boston.
-Mccarthy C, Crichlow. 1993. Race Identity and Representation in Education. First. United States of Amerrica: Routledge.
-Nieto, S.(1992), Affirming diversity:”The sociopolitical context of multicultural education “, New York: Longman.
-Nieto, S. (2002), “Curriculum Development in Muiticultural Education”. Course syllabus for education 559, Spring 2002 semester, University of Massachusetts/ Amherst, School of Education.
-Parekh,B.(2008) the Concept of Multicultural Education. In S. Modgil, G.K. Verma,K. Mallick, & C. Modgil (Eds). Multicultural Education: The Interminable Debate(PP 19-31).
-Perkins, m&mebert, j(2011),”efficacy of multicultural education for preschool children”, Journal of cross-cultural psychology, vol 36, no 4PP, 497-517.
-Resnik,(2009).”Teacher Perspectives as a Tool for Reflection Partnerships and Professtional Growth”. Paper Presented at the at the Annual Meeting of the American Educational Research Association San Fransisco.
-Stavros, J., & G. Saint,(2010) “SOAR:Linking Strategy and OD to Sustainable Performance” in W.J. Rothwell, J.M. Stavros, R. Sullivan(Eds.), Practicing Organization Development: A Guid for Leading, San Francisco, CA: Jossey-Bass Change, PP. 377-394.
-Toward refugees: An evaluation of a school-based multicultural curriculum and anti-racist intervention. Journal of Applied Social Psychology.