شناسایی مسائل صداوسیما در سیاست‌گذاری برای تعامل با رسانه‌های جدید

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار و عضو هیئت‌علمی گروه معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(علیه‌السلام)، تهران، ایران

2 دکترای رشته معماری و مدرس دانشگاه

3 کارشناس ارشد مدیریت رسانه، دانشکده فرهنگ و ارتباطات،دانشگاه سوره، تهران، ایران

چکیده

هدف اصلی این پژوهش، شناسایی مسائل صداوسیما در تعامل با رسانه‌های جدید است. بدین‌منظور پژوهشگر ضمن مطالعۀ منابع و اسناد مرتبط، برای دست‌یافتن به پاسخی برای پرسش اصلی پژوهش، به مصاحبۀ کیفی نیمه‌ساختاریافته با تعدادی از مدیران و کارشناسان حوزۀ فضای مجازی و سیاست‌گذاری صداوسیما، اساتید و کارشناسان دانشگاهی حوزه ارتباطات و رسانه و مدیران و کارشناسان فعال در عرصه فضای مجازی پرداخته است. در این پژوهش از روش تحلیل مضمون استفاده شده است و طی سه مرحله کدگذاری توصیفی، تفسیری و یکپارچه‌سازی، سیزده مسئله در پنج بخشِ مسائل مدیریتی، مسائل ناشی از تغییرات محیطی، مسائل مرتبط با قوانین و مقررات، مسائل ناشی از نوع رویکرد و نگاه به فضای مجازی، و مسائل ناشی از ضعف دانش و تخصص شناسایی شدند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Knowing broadcasting (IRIB) issues in policy for corporation with new media

نویسندگان [English]

  • Abdolkarim Khayami 1
  • Seyyed Jamalaldin Hoseiny 2
  • Leila Ebad Ardestani 3

1 Assistant Professor and Faculty Member, Department of Islamic Education, Culture and Communication, Imam Sadegh (as) University

2 PhD in Architecture and University Lecturer

3 Master of Media Management, Soura University

چکیده [English]

The main purpose of this research is to identify broadcasting (IRIB) issues for interaction with new media. For getting the answer to research main question, the researcher has qualitativeinterview «semi-structured» with 13 people from managers and experts in cyberspace areas and broadcast making policycollageprofessor and experts in communication and media, and actives in cyberspace areas in addition to study related areas herself. In the present research, the method of «Thematic analysis» has been used and in 3 coding descriptive, interpretive and integration steps, 13 issues in 5 parts of :1-management issues: «separation of policy making chains , technical,generation content and .... of organization in cyberspace area ⸴ organizational structural inefficiency for organization outside optimized management», 2- issues arising surroundingchanges «audience change features and backward oforganization reactioninto technology changing speed and new media content», 3- issues related to rules and regulation: «plurality of country cyberspace regulatoryand Ambiguity in defining the concept  ofacquisitiveaudio and videoand its’ responsible», 4- issues arising the weakness of knowledge and proficiency: «absence of managers and policy makers’ proficiency viewpoint to cyberspace, the weakness of personal and subsistentexperience of some managers and experts in using new media, absence of futurology and forecasting and also imperfect knowledge from economic and commercial dimensionsof cyberspace» 5- and issues arising approach and viewpoint to cyberspace:«analogue and broadcast’thinkingand viewpoint conquest in different areas, imagine cyberspace management as if its somethingengineering and technicaland doubt andassumingenemy to it»were identified.

کلیدواژه‌ها [English]

  • new media
  • media policy
  • IRIB
  • interaction
  • identifying issue
احمدی، حنانه (1391). بررسی زنجیره ارزش و ساختار سازمانی‌ای پی تی وی و ارائه ساختار سازمانی مناسب آن برای صداوسیما جمهوری اسلامی ایران. (پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد رشته تحقیق در ارتباطات). دانشکده صداوسیما، تهران، ایران.
اسمعیلیان، ملیحه؛ ناظمی، امیر (1394). «بررسی چالش‌های کلیدی در مقررات‌گذاری رسانه‌های صوتی ـ تصویری آینده». فصلنامه پژوهش‌های ارتباطی، سال بیست‌ودوم، شماره 3، صص 122-105، پاییز.
اکبرزاده جهرمی، سید جمال‌الدین (1396). پساتلویزیون در ایران: پیامدهای همگرایی بر سیاست‌گذاری رسانه‌ای. تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات.
بابایی، محمود (1390). فضای سایبر و الگوهای گفتمانی: نقش سازوکارهای اینترنت در شکل‌گیری الگوهای تعامل گفتمانی فضای سایبر ایران. (پایان‌نامه دکتری رشته علوم ارتباطات). دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
بصیریان جهرمی، حسین؛ خانیکی، هادی؛ ذکایی، محمد‌سعید (1392). «رسانه‌های اجتماعی و سازمان‌های رسانه‌ای: بررسی سیاست‌گذاری و مصرف فیسبوک در مواجهه با رسانه ملی». فصلنامه پژوهش‌های ارتباطی، سال بیستم، شماره 3، صص 80-59، پاییز.
حمیدی‌زاده، علی؛ قلی‌پور، رحمت‌اله (1393). «نگاشت مفهومی و اعتباریابی مدل عوامل مؤثر بر به‌کارگیری سیاست‌پژوهی در سیاست‌گذاری». نشریه مدیریت فرهنگ سازمانی، سال دوازدهم، شماره 4، صص 808-787، زمستان.
خواجه‌ئیان، داتیس؛ فرهنگی، علی‌اکبر؛ هادوی‌نیا، عباس (1388). «طراحی مدل تعاملی مدیریت رسانه و فناوری‌های نوین اطلاعاتی و ارتباطی». فصلنامه پژ‌وهش‌های ارتباطی، سال شانزدهم، شماره 4، صص 36-11، زمستان.
رضوی‌نژاد، سید امین؛ ملک‌محمدی، حمیدرضا (1397). «درآمدی تحلیلی بر مسئله‌شناسی در سیاست‌گذاری امنیتی». فصلنامه مطالعات راهبردی سیاست‌گذاری عمومی، سال هشتم، شماره 27، صص 296-279، تابستان.
روشندل‌اربطانی، طاهر (1396). سیاست‌گذاری رسانه‌ای. تهران: دانشگاه تهران.
صالح‌نژاد، حسن (1394). «مروری بر سیاست‌گذاری عمومی؛ (واین پارسونز)»، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی.
عابدی‌جعفری، حسن؛ تسلیمی، محمدسعید؛ فقیهی، ابوالحسن؛ شیخ‌زاده، محمد (1390). «تحلیل مضمون و شبکه مضامین: روشی ساده و کارآمد برای تبیین الگوهای موجود در داده‌های کیفی». فصلنامه علمی ـ پژوهشی اندیشه مدیریت راهبردی، سال پنجم، شماره 2، صص 198-151، پاییز و زمستان.
فروزنده، لطف‌اله؛ وجدانی، فؤاد (1388). «سیاست‌گذاری عمومی چیست؟»، مجله اطلاعات سیاسی ـ اقتصادی، سال بیست و چهارم، شماره 6-5، صص 207-180، بهمن و اسفند.
قلی‌پور، رحمت‌اله؛ غلام‌پورآهنگر، ابراهیم (1389). فرایند سیاست‌گذاری عمومی در ایران. تهران: مجلس شورای اسلامی، مرکز پژوهش‌ها.
محمدی، حمید (1387). «سیاست‌گذاری رسانه‌ای». فصلنامه پژوهش‌های ارتباطی (پژوهش و سنجش). سال پانزدهم، شماره 53، صص93-69، بهار.
مسنٌ‌کر، فرهاد (1395). راهبردهای سازمان صداوسیما برای ارتقای سواد رسانه‌ای در حوزه تهدیدات رسانه‌های نوین. (پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد). دانشکده صداوسیما، تهران، ایران.
معتمدنژاد، کاظم (1383). «یونسکو و سیاست‌گذاری ملی ارتباطات در کشورهای در‌حال‌توسعه». فصلنامه رسانه، سال پانزدهم، شماره 2، صص 38-5، تابستان.
ملک‌محمدی، حمیدرضا (1383). مدرس و سیاست‌گذاری عمومی: بررسی اندیشه و عمل سیاسی شهید آیت‌الله سید حسن مدرس. تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی.
مهدی‌زاده، سید محمد (1389). نظریه‌های رسانه: اندیشه‌های رایج و دیدگاه‌های انتقادی. تهران: همشهری.
Kaplan, Andreas M., and Michael Haenlein (2010). Users of the World, Unite! The Challenges and Opportunities of Social Media. Business Horizons, 53 (1), 59-68.