نوع مقاله : علمی-پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری مدیریت رسانه، گروه مدیریت رسانه، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.
2 دانشیار گروه علوم ارتباطات، دانشکده علوم انسانی و حقوق، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه ازاد اسلامی، اصفهان، ایران.
3 استادیار گروه مدیریت فرهنگی، دانشکده مدیریت، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.
4 استادیار گروه مدیریت فرهنگی، دانشکده مدیریت، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه ازاد اسلامی، اصفهان، ایران.
چکیده
پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی مدیریت خلاقیت با رویکرد سرمایه اجتماعی در صدا و سیمای محلی اصفهان و در چارچوب راهبرد پژوهش کیفی با استفاده از رویکرد نظریه زمینهای استراوس-کوربین انجام گردید. بر مبنای اصل اشباع نظری از تعداد 12 نفر از صاحبنظران حوزه موردمطالعه با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند ملاکمحور مصاحبه نیمهساختاریافته به عمل آمد. برای سنجش اعتبار دادهها از ممیزان بیرونی استفاده شد. تجزیه و تحلیل به صورت استقرایی و با کدگذاری باز و محوری انجام گرفت. نتایج در قالب مدل پارادایمی شامل شرایط علّی (مخاطب فعال مصرفگرا، سازمان تحولخواه، ماهیت اطلاعات، مدیریت توجه مخاطب، عدم اطمینان محیط) پدیدهمحوری (مدیریت خلاقیت با رویکرد سرمایه اجتماعی)، شرایط زمینهساز (مهندسی خلاق بومگرا، سرمایه اجتماعی خلاق، تیمسازی، سرمایه فناورانه، انگیزه و نگرش)، شرایط مداخلهگر (تعهد به میراث، استعداد خلاق، استقلال فردی، صلاحیت منابع انسانی و وظایف مدیریتی) راهبردها (کشف و جذب خلاقیت، توسعه و تقویت خلاقیت و حمایت و بازآفرینی خلاقیت) و پیامدها (سرمایه اجتماعی، شهروند خلاق، طبقه خلاق و منابع خلاق) قرار گرفت.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The presentation of the pattern of creativity management with social capital approach in the local media of Esfahan
نویسندگان [English]
1 PhD student in media management, media management department, Isfahan branch (Khorasgan), Islamic Azad University, Isfahan, Iran.
2 Associate Professor, Department of Communication Sciences, Faculty of Humanities and Law, Isfahan Branch (Khorasgan), Islamic Azad University, Isfahan, Iran.
3 Assistant Professor, Department of Cultural Management, Faculty of Management, Isfahan Branch (Khorasgan), Islamic Azad University, Isfahan, Iran.
4 Assistant Professor, Department of Cultural Management, Faculty of Management, Isfahan Branch (Khorasgan), Islamic Azad University, Isfahan, Iran.
چکیده [English]
The aim of this study is to present a model of creative management with a social capital approach in Broadcasting based on the framework of the tradition of qualitative research using the Strauss - Corbin 's underlying theory approach. Based on the principle of theoretical saturation, semi - structured interview was conducted from 12 experts in the study area whom selected by using purposive sampling method. External auditors were used to assess the validity of the data. The analysis was performed inductively with open and axial coding. Results in the form of a paradigm model include: causal conditions ( active consumer - oriented audience , transformational organization, nature of information, audience attention management, environmental uncertainty ) axial phenomenon ( creative management with social capital approach ) , contextual conditions (ecological creative engineering, social capital Creativity , team building , technological capital, motivation and attitude ) , interventionist conditions ( commitment to heritage, creative talent, individual independence , human resource competence and managerial responsibilities ) Strategies ( discovering and attracting creativity , developing and strengthening creativity , and supporting and recreating creativity ) , And consequences ( social capital, creative citizen , creative class, and creative resources ) .
کلیدواژهها [English]