نوع مقاله : علمی-پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه جامعهشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 دانشجوی دکتری جامعهشناسی مطالعات فرهنگی، دانشکده علوم انسانی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
3 استاد گروه فرهنگ و تربیت، دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات، دانشگاه امام صادق علیهالسلام، تهران، ایران.
چکیده
هدف تحقیق حاضر، شناخت میزان و چگونگی همفرهنگی (ارزشها و هنجارهای اجتماعی و الگوهای رفتاری) دانشآموختگان مدارس اسلامی و سایر مدارس (دولتی و غیردولتی) شهر تهران و تاثیر عوامل رسانه و مدرسه بر آن است. روش این پژوهش، پیمایشی میباشد؛ برای جمعآوری دادهها از ابزار پرسشنامه برخط محققساخته استفاده شدهاست. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشآموزان مدارس اسلامی و سایر مدارس شهر تهران که در سه سال اخیر از دبیرستان و هنرستان دانشآموخته شدهاند (80 هزار نفر) بودند که با روش نمونهگیری دردسترس تعداد 385 نفر دانشآموخته مدارس اسلامی و نیز 384 نفر از دانشآموختگان سایر مدارس شهر تهران، مجموعا 769 نفر مورد آزمون قرارگرفتند. اعتبار پژوهش با روشهای صوری نظر خبرگان و اعتبار سازه با روش تحلیل عاملی تاییدی و با نرمافزار AMOS محاسبه شد و مورد تایید قرارگرفت؛ آلفای کرونباخ متغیرها بیشتر از 0.9 برآوردشد که پایایی بالای تحقیق را نشان میدهد. نتایج تحقیق با استفاده از آزمون t با نرمافزار SPSS نشان میدهد که دانشآموختگان مدارس اسلامی، نسبت به دانشآموختگان سایر مدارس شهر تهران، از همفرهنگی (تشابه در ارزشها و هنجارهای اجتماعی و الگوهای رفتاری) بیشتری برخوردار هستند. یافتههای تبیینی تحقیق در قالب الگوی معادلات ساختاری با کمک نرم افزار AMOS نشان داد، عوامل «مدرسه» و «رسانههای جمعی» بر همفرهنگی دانشآموختگان مدارس اسلامی اثر دارد. نتایج تحلیل رگرسیونی نشانداد متغیرهای مستقل یادشده، 47 درصد از واریانس متغیر وابسته (همفرهنگی) را تبیین میکند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The Extent and Manner of Co-Culture of Graduates of Islamic Schools and Other Schools in Tehran: with Emphasis on Media and School Factors
نویسندگان [English]
1 Assistant Professor, Department of Sociology, Faculty of Humanities, North Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
2 PhD student in Sociology of Cultural Studies, Faculty of Humanities, North Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
3 Professor of the Department of Culture and Education, Faculty of Islamic Studies, Culture and Communication, Imam Sadiq University, Tehran, Iran.
چکیده [English]
The purpose of study is to identify the extent and manner of co-culture (social values and norms and behavioral patterns) of graduates of Islamic schools and other schools (governmental and non-governmental) in Tehran and the impact of media and school factors on it. The method of this research is survey; A researcher-made online questionnaire was used to collect data. The statistical population of the study included all students of Islamic schools and other schools in Tehran who have graduated from high school and vocational school in the last three years (80,000 people) with 385 graduates of Islamic schools and 384 of total 769 graduates from other schools in Tehran were tested. The validity of the research was calculated and confirmed by formal methods of experts and the validity of the structure was confirmed by the factor analysis method and by AMOS software; Cronbach's alpha of the variables was estimated to be more than 0.9, which indicates the high reliability of the research. The results of the research using t-test with SPSS software show that the graduates of Islamic schools are more cultural than the graduates of other schools in Tehran (similarity in values and social norms and behavioral patterns). Explanatory findings of the research in the form of structural equation model with the help of AMOS software indicated that the factors of "school" and "mass media" have an effect on the co-culture of Islamic school graduates. The results of the regression analysis showed that the mentioned independent variables explain 47% of the variance of the dependent variable (co-cultural).
کلیدواژهها [English]