نوع مقاله : علمی-پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری فرهنگ و ارتباطات، دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات، دانشگاه امام صادق علیهالسلام، تهران، ایران.
2 استادیار گروه مدیریت دولتی، دانشکده معارف اسلامی و مدیریت دولتی، دانشگاه امام صادق علیهالسلام، تهران، ایران.
3 دانشیار گروه فرهنگ و دولت، دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات، دانشگاه امام صادق علیهالسلام، تهران، ایران.
چکیده
مسئله عبارت است از تفاوتی که میان وضع موجود و وضع مطلوب امور وجود دارد. امّا اساساً چه اتفاقی رخ میدهد که ما در مواجهه با یک پدیده میگوییم این «مسئله»ی ماست؟ چه میشود که وقتی ما به چیزی نگاه میکنیم جرقهای در ذهنمان ایجاد میکند که این جرقه برای فرد دیگری که به همان چیز نگاه میکند ایجاد نمیشود. آنچه بارقههای مسئلهشناسانه را در ذهنها ایجاد میکند «نظریه» است. هر نظریهی فرهنگی یک معیار و هدف کلیدی به نام وضعیت مطلوب دارد و این وضعیت مطلوب را میتواند حدود و ثغور منافع، ایدئولوژیها، نیازها وخواستههای فردی و اجتماعی تعریف و ترسیم نماید و آن چه که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم مانع تحقق این وضعیت مطلوب میشود را «مسئلهی فرهنگی» میگویند. بنابراین این وضعیت مطلوب است که مشخص میکند چه چیزی مشکل و مسئله هست و چه چیزی مشکل و مسئله نیست. سوال اصلی این تحقیق این است که در جمهوری اسلامی ایران چه الگو یا مدلهایی برای شناخت مسائل در حوزهی فرهنگ وجود دارد، چرا که بررسی الگوی مسئلهشناسی در هر جامعه، مبیّن نوع نگاه به مسائل در یک نظام مبتنی بر نظریه فرهنگی خاص میباشد. مطالعه ادبیات علمی کشور، فقدان بررسیهای نظری و در عین حال ناظر به عمل و واقعیت در زمینهی مسئلهشناسی فرهنگی را نشان میدهد و یک موضوع و یا رخداد فرهنگی بیش از آنکه از دریچهی یک الگوی دقیق رد شود و به مسألهی فرهنگی تبدیل شود، از دالان برداشتها و علایق شخصی فرد خطمشی گذار میگذرد و شکل مسألهی فرهنگی به خود میگیرد. بدین منظور، این تحقیق با مطالعه موردی یکی از سازمانهای فرهنگی بخش عمومی کشور و با استفاده از روش تحلیل مضمون، نمونهای از الگوی مفهومی مسئلهشناسی را پیشنهاد داده است. این الگوی سه وجهی نشان میدهد در این سازمان فرهنگی نوع نگاه به مسائل فرهنگی چگونه شکل میگیرد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Identifying Issues Model in the Policy-Making Process of Public Sector Cultural Organizations, Case study: Isfahan Municipality's Cultural, Social and Sports Organization
نویسندگان [English]
1 PhD Student of Culture and Communication, Faculty of Islamic Studies, Culture and Communication, Imam Sadiq University, Tehran, Iran.
2 Assistant Professor, Department of Public Administration, Faculty of Islamic Studies and Public Administration, Imam Sadiq University, Tehran, Iran.
3 Associate Professor, Department of Culture and Government, Faculty of Islamic Studies, Culture and Communication, Imam Sadiq University, Tehran, Iran.
چکیده [English]
The problem is the difference between the current situation and the desired one. However, basically what happens when we are confronted with a phenomenon that we call "problem"? What happens when we look at something that creates a spark in our mind while it has not been the same for another person who is looking at the same thing? What creates problematic sparks in minds is "theory." Every cultural theory has a key criterion called the desired situation, and what directly or indirectly prevents the realization of this desirable situation would be called a "cultural problem." Therefore, it is desirable to determine what is problem and what is not problem. Examining the problem-solving model in any society reveals the way of looking at issues in a system based on a specific cultural theory. The study of the scientific literature of the (our) country shows the lack of theoretical studies and at the same time observes the practice and reality in the field of cultural issues that are focused on the cultural realities of Iranian society. This case study, by case study of one of the cultural organizations of the public sector of the country, and using the thematic analysis method, has proposed an example of the conceptual model of problematics. This three-dimensional model shows how the view of cultural issues is formed by this cultural organization. Also, a five-dimensional management conceptual model was drawn, which studies showed that all cultural issues in this organization follows these five aspects.
کلیدواژهها [English]