مقایسه تاثیر آموزش سواد رسانه‌ای مبتنی بر آیات قرآن کریم و مدل EC بر باورهای فراشناختی دانش‌آموزان دختر پایه هفتم شهرستان فراهان

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه الهیات، دانشکده الهیات، پردیس شهید مفتح دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.

2 کارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی، دانشکده علوم انسانی گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اراک، اراک، ایران.

3 کارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث، دانشگاه فرهنگیان پردیس نسیبه تهران، تهران، ایران.

چکیده

هدف از انجام پژوهش، بررسی تاثیر آموزش سواد رسانه‌­ای مبتنی بر آیات قرآن و مولفه‌­های مدل EC بر باورهای فراشناختی دانش‌­آموزان بود. روش پژوهش از نوع نیمه‌­آزمایشی و طرح پیش­‌آزمون-پس­‌آزمون با گروه کنترل می‌­باشد. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش‌­آموزان دختر پایه هفتم شهرستان فراهان  که در سال تحصیلی 1399-1398 مشغول به تحصیل بودند تشکیل می‌دهد. روش نمونه­‌گیری از نوع در دسترس و از تنها مدرسه دخترانه متوسطه اول شهر فرمهین سه کلاس انتخاب و دانش‌­آموزان این کلاس­‌ها به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش اول، آموزش سواد رسانه­‌ای مبتنی بر آیات قرآن کریم؛ آزمایش دوم آموزش سواد رسانه­‌ای در چارچوب مولفه‌­های مدل EC و گروه کنترل تحت آموزش‌­های رایج قرار گرفتند. برای گردآوری داده‌­ها از پرسشنامه باورهای فراشناختی ولز و کاترایت-هاتون با پایایی 91/0 و به منظور تجزیه و تحلیل داده­‌ها از تحلیل کوواریانس و ضریب اتا استفاده شد. نتایج پژوهش بیانگر وجود تفاوت معنی‌­دار (001/0(p< در دو گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل بود اما  شاخص اندازه اثر (ضریب اتا) به دست آمده حاکی از این است که آموزش سواد رسانه‌­ای مبتنی بر آیات قرآن 3/54 و آموزش سواد رسانه‌­ای در چارچوب مدل EC 8/32 از میزان باورهای فراشناختی دانش­‌آموزان را ارتقاء می‌­دهد. در نتیجه می­‌توان گفت آموزش سواد رسانه‌­ای در چارچوب آیات قرآن کریم می‌تواند باورهای فراشناختی دانش­‌آموزان را به میزان قابل ملاحظه­‌ای ارتقاء بخشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Comparison of Effect of Media Literacy Teaching based on Verses of the Holy Quran and EC Model on Metacognitive Beliefs of Seventh Grade Female Students in Farahan city

نویسندگان [English]

  • Mohammadtaghi Mobasheri 1
  • Morteza Farahani 2
  • Mahdieh Esfinifarahani 3

1 Assistant Professor, Department of Theology, Faculty of Theology, Farhangian University Shahid Moftah Campus, Tehran, Iran.

2 Senior expert in educational technology, Faculty of Humanities, Department of Psychology and Educational Sciences, Arak University, Arak, Iran.

3 Senior expert in Qur'anic and Hadith Sciences, Farhangian University, Nasibah Campus, Tehran, Tehran, Iran.

چکیده [English]

The aim of this study was to investigate the effect of media literacy teaching on students' metacognitive beliefs. The research method was quasi-experimental and pre & post test design with a control group. The population of this study was all seventh grade female students in Farahan city in the academic year of 1398-1399 (Solar Hijri). Sampling method was convenience and from the only girls' high school in Farahan, three classes were selected and the students of these classes were randomly divided into two experimental groups and one control group. The first experimental group was taught under media literacy based on verses of the Holy Quran; the second experimental one was taught under media literacy within the framework of the EC model and the control group was taught as usual. The Wales and katright- Hutton metacognitive beliefs Questionnaire with a reliability of 0.91 was used to collect data and ETA coefficient was used to analyze the data. The results showed that media literacy teaching based on Quran verses 54.3 and media literacy teaching within the EC model 32.8 improves students' metacognitive beliefs. So it could be said that teaching media literacy based on the framework of the verses of the Holy Quran can significantly enhance students' metacognitive beliefs.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Quran
  • Media Literacy
  • Metacognitive Beliefs
  • Students