نوع مقاله : علمی-پژوهشی
نویسنده
داﻧﺸﯿﺎرپژوﻫﺸگاه ﻋﻠﻮم اﻧﺴﺎنی و ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﻓﺮﻫﻨگی، ﺗﻬﺮان، ﺟﻤﻬﻮری اﺳﻼمی اﯾﺮان
چکیده
ارتقاء سطح آگاهی در زندگی رسانهای و در جامعه ایرانی بهویژه برای والدین در جهت هوشیارسازی فرزندانشان در استفاده از فضاهای رسانهای، یک نیاز و ضرورت محسوب میشود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها، کیفی و از نوع تحلیل مضمون است. دادهها پس از جمعآوری، ثبت، کدگذاری و در قالب مضامین اصلی، دستهبندی شدند. درنهایت جهت تعیین اعتبار یافتهها 15 نفر از صاحبنظران مورد مصاحبه قرار گرفتند. تحلیل دادههای کیفی مشخص کرد، مضمون های: توجه به انواع مختلف تفکر (مراقبتی، نقادانه، خلاقانه، معاشرتی ـ مشارکتی)، کسب انواع مهارت (مهارتهای فناورانه، مهارت خودکنترلی، مهارت میانجیگری والدین و توجه به ارزشهای اخلاقی و هویتبخش در فضای مجازی)، توجه به مدیریت مصرف رسانهای (توجه به کیفیت مصرف رسانهای فرزندان، تأکید بر نقش والدین در مقام یاددهنده و در مقامیادگیرنده، توجه به طبیعت، جامعهپذیری رسانهای فرزندان) بهعنوان راهبردهای توانمندسازی والدین در زندگی رسانهای فرزندان شناخته شد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Solutions for empowering parents in their children's media life based on the experts' point of view
نویسنده [English]
Faculty member of the Institute of Humanities and Cultural Studies, Tehran, I.R.Iran
چکیده [English]
Abstract: Background and purpose: raising the level of awareness in media life and in Iranian society, especially for parents in order to make their children aware of the use of media space, is a need and need. Method: This research is applied in terms of purpose and qualitative in terms of collection method and thematic analysis. After the data were collected, recorded, coded and categorized in the form of main themes. Finally, to determine the validity of the findings, 1 of the experts have been interviewed. Findings: specific qualitative data analysis, themes: attention to types of thinking (caring, critical, creative, social-participatory), acquisition of skills (technological skills, self-control skills, parental mediation skills and attention to values). ethics and identity in virtual space), attention to media consumption management (attention to the quality of children's media consumption, on the role of parents as a learner and as a learner, attention to nature, children's media reception society) as strategies and Strategies for empowering parents in the media life of their children.
کلیدواژهها [English]