نوع مقاله : علمی-پژوهشی
نویسندگان
1 داﻧﺸﯿﺎرگروه ﻣﺪﯾﺮﯾﺖﺑﺎزرگانی داﻧﺸگاه اﻣﺎم ﺻﺎدقﻋﻠﯿﻪاﻟﺴﻼم، ﺗﻬﺮان، ﺟﻤﻬﻮری اﺳﻼمی اﯾﺮان
2 داﻧﺸﺠﻮی کارﺷﻨﺎسی ارﺷﺪ رﺷﺘﻪ ﻣﻌﺎرف اﺳﻼمی و ﻣﺪﯾﺮﯾﺖﺑﺎزرگانی داﻧﺸگاه اﻣﺎم ﺻﺎدقﻋﻠﯿﻪاﻟﺴـﻼم،ﺗﻬـﺮان، ﺟﻤﻬﻮری اﺳﻼمی اﯾﺮان
3 داﻧﺸﺠﻮی کارﺷﻨﺎسی ارﺷﺪ رﺷﺘﻪ ﻣﻌﺎرف اﺳﻼمی و ﻣﺪﯾﺮﯾﺖﺑﺎزرگانی داﻧﺸگاه اﻣﺎم ﺻﺎدق ﻋﻠﯿﻪاﻟﺴﻼم،ﺗﻬﺮان، ﺟﻤﻬﻮری اﺳﻼمی اﯾﺮان
چکیده
امروزه سازمانهای مختلف بهمنظور جذب، توسعه و نگهداشت سرمایههای انسانی خود به نظامسازی منابع انسانی میپردازند و در این راستا، طراحی مدل شایستگی یکی از رایجترین شیوهها برای شناخت اقتضائات شغلی خاص و تصمیمگیری مناسب ناظر به انواع نظامات منابع انسانی است. در میان گسترة سازمانهای متعدد، سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران و بهطورکلی صنعت رسانه بهموجب دارابودن نقش راهبردی در جهتدهیها و رفتارسازیها در عرصههای مختلف اعم از سیاسی، فرهنگی و اجتماعی، از اهمیت بسیاری برخوردار است؛ بهگونهای که بهکارگیری افراد فاقد شایستگیهای لازم و دغدغههای همسو با سیاستهای نظام و آرمانهای انقلاب اسلامی آسیبزا شمرده میشود؛ بنابراین مسئله پژوهش پیشرو فقدان یک مدل جامع شایستگیهای عوامل تولید در صنعت رسانه مطابق با گفتمان انقلاب اسلامی و بیانات مقام معظم رهبری میباشد. بهمنظور طراحی مدل شایستگی عوامل تولید، بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اصحاب رسانه و سازمان صداوسیما و همچنین احکام صادره برای مدیران آن سازمان مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت. نتایج تجزیهوتحلیل دادههای کیفی که به روش تحلیل مضمون و با نرمافزار Maxqda2020 انجام شده است، شناسایی 330 مضمون پایه، 69 مضمون سازماندهنده و 16 مضمون فراگیر ذیل چهار دسته از شایستگیهای عمومی، فنی و تخصصی، مدیریتی و ارزشی - اخلاقی و طراحی مدلهای چهارگانه شایستگی است که به ترتیب ویژگیهای اجتماعی و مهارتهای ذهنی؛ آگاهی هنری و ارتباط موثر با مخاطب؛ مدیریت ارتباطات میان فردی و تفکر راهبردی؛ و در نهایت شاخصهای رفتاری اجتماعی و شاخصهای سیاسی و ملیتی نمونههایی از مضامین سازماندهنده ذیل ابعاد چهارگانه نامبرده هستند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Designing a Competency Model for The Production Agents of The Broadcasting (IRIB) According to Views of Iran’s Supreme Leader Ayatollah Khamenei
نویسندگان [English]
1 Associate professor at the Department of Business Administration, Imam Sadiq University,Tehran, I.R.Iran
2 Master Student of Islamic knowledge and Business Administration, Imam Sadiq University, Tehran, I.R.Iran
3 Master Student of Islamic knowledge and Business Administration, Imam Sadiq University, Tehran, I.R.Iran
چکیده [English]
Nowadays, various organizations have systematize human capital in order to recruiting, develop and retain their human capital; in this regard, designing a competency model is one of the most common ways to identify specific job requirements and make appropriate decisions with regard to different types of human resource systems. Among a range of various organizations, Islamic Republic of Iran Broadcasting (IRIB), due to its strategic role in orientation and behavior shaping in different areas, including political, cultural and social; In such a way that the employment of people without the necessary competencies and concerns in line with the policies of the Islamic system and the ideals of the Islamic Revolution is anomalous; Therefore, the main problem of this research is the lack of a comprehensive competencies model of producers in the media industry in accordance with the discourse of the Islamic Revolution and the statements of the Supreme Leader. In order to design a model of the four fields of competencies of the production agents, the statements of the Supreme Leader in the meeting between the Radio and Television related Organization, as well as the rulings issued to the managers of that organization were analyzed. The results of qualitative data analysis, which performed through Thematic Analysis with Maxqda2020 software, identified 330 basic themes, 69 organizing themes and 16 global themes under four categories of general, technical, managerial and value-ethical competencies which respectively social characteristics and mental skills; artistic genius and effective communication with audience; interpersonal communication management and strategic thinking; and finally social- behavioral indicators and political-national indicators are samples of global themes under four mentioned categories.
کلیدواژهها [English]