طراحی مدل شایستگی عوامل تولید سازمان صدا و سیما بر اساس دیدگاه مقام معظم رهبری

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 داﻧﺸﯿﺎرگروه ﻣﺪﯾﺮﯾﺖﺑﺎزرگانی داﻧﺸگاه اﻣﺎم ﺻﺎدقﻋﻠﯿﻪاﻟﺴﻼم، ﺗﻬﺮان، ﺟﻤﻬﻮری اﺳﻼمی اﯾﺮان

2 داﻧﺸﺠﻮی کارﺷﻨﺎسی ارﺷﺪ رﺷﺘﻪ ﻣﻌﺎرف اﺳﻼمی و ﻣﺪﯾﺮﯾﺖﺑﺎزرگانی داﻧﺸگاه اﻣﺎم ﺻﺎدقﻋﻠﯿﻪاﻟﺴـﻼم،ﺗﻬـﺮان، ﺟﻤﻬﻮری اﺳﻼمی اﯾﺮان

3 داﻧﺸﺠﻮی کارﺷﻨﺎسی ارﺷﺪ رﺷﺘﻪ ﻣﻌﺎرف اﺳﻼمی و ﻣﺪﯾﺮﯾﺖﺑﺎزرگانی داﻧﺸگاه اﻣﺎم ﺻﺎدق ﻋﻠﯿﻪاﻟﺴﻼم،ﺗﻬﺮان، ﺟﻤﻬﻮری اﺳﻼمی اﯾﺮان

چکیده

امروزه سازمان‌های مختلف به‌منظور جذب، توسعه و نگهداشت سرمایه‌های انسانی خود به نظام‌سازی منابع انسانی می‌پردازند و در این راستا، طراحی مدل شایستگی‌ یکی از رایج‌ترین شیوه‌ها برای شناخت اقتضائات شغلی خاص و تصمیم‌گیری مناسب ناظر به انواع نظامات منابع انسانی است. در میان گسترة سازمان‌های متعدد، سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران و به‌طورکلی صنعت رسانه به‌موجب دارابودن نقش راهبردی در جهت‌دهی‌ها و رفتارسازی‌ها در عرصه‌های مختلف اعم از سیاسی، فرهنگی و اجتماعی، از اهمیت بسیاری برخوردار است؛ به‌گونه‌ای که به‌کارگیری افراد فاقد شایستگی‌های لازم و دغدغه‌‌های همسو با سیاست‌های نظام و آرمان‌های انقلاب اسلامی آسیب‌زا شمرده می‌شود؛ بنابراین مسئله پژوهش پیشرو فقدان یک مدل جامع شایستگی‌های عوامل تولید در صنعت رسانه مطابق با گفتمان انقلاب اسلامی و بیانات مقام معظم رهبری می‌باشد. به‌منظور طراحی مدل شایستگی‌ عوامل تولید، بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اصحاب رسانه و سازمان صداوسیما و همچنین احکام صادره برای مدیران آن سازمان مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت. نتایج تجزیه‌وتحلیل داده‌های کیفی که به روش تحلیل مضمون و با نرم‌افزار Maxqda2020 انجام شده است، شناسایی 330 مضمون پایه، 69 مضمون سازمان‌دهنده و 16 مضمون فراگیر ذیل چهار دسته از شایستگی‌های عمومی، فنی و تخصصی، مدیریتی و ارزشی - اخلاقی و طراحی مدل‌های چهارگانه شایستگی است که به ترتیب ویژگی‌های اجتماعی و مهارت‌های ذهنی؛ آگاهی هنری و ارتباط موثر با مخاطب؛ مدیریت ارتباطات میان فردی و تفکر راهبردی؛ و در نهایت شاخص‌های رفتاری اجتماعی و شاخص‌های سیاسی و ملیتی نمونه‌هایی از مضامین سازمان‌دهنده ذیل ابعاد چهارگانه نامبرده هستند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Designing a Competency Model for The Production Agents of The Broadcasting (IRIB) According to Views of Iran’s Supreme Leader Ayatollah Khamenei

نویسندگان [English]

  • asadollah ganjali 1
  • sajad golchin 2
  • Mohammad Hosein Ghanadanzadeh 3

1 Associate professor at the Department of Business Administration, Imam Sadiq University,Tehran, I.R.Iran

2 Master Student of Islamic knowledge and Business Administration, Imam Sadiq University, Tehran, I.R.Iran

3 Master Student of Islamic knowledge and Business Administration, Imam Sadiq University, Tehran, I.R.Iran

چکیده [English]

Nowadays, various organizations have systematize human capital in order to recruiting, develop and retain their human capital; in this regard, designing a competency model is one of the most common ways to identify specific job requirements and make appropriate decisions with regard to different types of human resource systems. Among a range of various organizations, Islamic Republic of Iran Broadcasting (IRIB), due to its strategic role in orientation and behavior shaping in different areas, including political, cultural and social; In such a way that the employment of people without the necessary competencies and concerns in line with the policies of the Islamic system and the ideals of the Islamic Revolution is anomalous; Therefore, the main problem of this research is the lack of a comprehensive competencies model of producers in the media industry in accordance with the discourse of the Islamic Revolution and the statements of the Supreme Leader. In order to design a model of the four fields of competencies of the production agents, the statements of the Supreme Leader in the meeting between the Radio and Television related Organization, as well as the rulings issued to the managers of that organization were analyzed. The results of qualitative data analysis, which performed through Thematic Analysis with Maxqda2020 software, identified 330 basic themes, 69 organizing themes and 16 global themes under four categories of general, technical, managerial and value-ethical competencies which respectively social characteristics and mental skills; artistic genius and effective communication with audience; interpersonal communication management and strategic thinking; and finally social- behavioral indicators and political-national indicators are samples of global themes under four mentioned categories.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Competency model
  • competency of Broadcasting production Agents
  • Islamic Republic of Iran Broadcasting
  • Supreme Leader
  • Thematic analysis
سایت رهبر معظم انقلاب به نشانی WWW.KHAMENEI.IR.
الوانی، سیدمهدی و فرقانی، علی (1389). طراحی مدل شایستگی برای دبیر خبر در صداوسیمای ج.ا.ایران. فصلنامه مطالعات رسانه‌ای، 9(2)، 1-34.
امیرخانی، زیبا؛ فرهنگی، علی‌اکبر و مظفری، افسانه (1394). طراحی مدل شایستگی مدیریت رسانه‌ای. فصلنامه مطالعات رسانه‌ای، 10(3)، 21-29.
پورعابدی، محمدرضا؛ ضرابی، مجید؛ سجادی، حنان و رضی، زهرا (1395). طراحی مدل شایستگی چندبُعدی مدیران و کارکنان. فصلنامه مدیریت منابع انسانی، 8(2)، 27-52.
حسینی، سیدبشیر؛ حیدری، رضا؛ رهرو، حمیدرضا و نجفی، علی (1399). شناسایی و تبیین ویژگی‌های مطلوب مدیران رسانه ملی براساس مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی، دومین همایش بین‌المللی گام دوم انقلاب اسلامی: مکتب شهید سلیمانی؛ الگوی تربیت مدیران جهادی تمدن ساز، تهران: https://civilica.com/doc/1159705
خنیفر، حسین و مسلمی، ناهید (1398). اصول و مبانی روش‌های پژوهش کیفی. تهران: انتشارات نگاه دانش.
خواستار، حمزه (1388). ارائه روشی برای محاسبه پایایی مرحله کدگذاری در مصاحبه‌های پژوهشی. فصلنامه علمی ـ پژوهشی روش‌شناسی علوم‌انسانی، 15(58)، 161-174.
دهقانان، حامد (1385). مدیریت بر مبنای شایستگی (ضرورت‌‌ها و راهکارها). مجلس و راهبرد، (53)، 117-149.
دیانتی، محمد و عرفانی، مریم (1388). شایستگی؛ مفاهیم و کاربردها. تدبیر، شماره 206، 14-19.
رشید، خسرو؛ کریمی، کامبیز و عطایی، مائده (1399). تعیین و طبقه‌بندی شایستگی‌های عمومی و اختصاصی شغلی بازرسان مراکز دولتی. پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی، 12(3)، 183-207.
رمضان‌پناه، ندا؛ علامه، سیدمحسن؛ سماواتیان، حسین و قانع‌نیا، مریم (1399). طراحی الگوی توسعه شایستگی‌های مدیران عالی و میانی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران. مدیریت منابع انسانی در صنعت نفت، 11(44), 65-94.
روشندل اربطانی، طاهر و جعفری زوج، سیدجواد (1394). ارائه مدل شایستگی نیروی انسانی در سازمان‌های خبری: مطالعه موردی. فصلنامه فرایند مدیریت و توسعه، 28(3)، ۴۷-۶۲.
زارعی متین، حسن؛ رحمتی، محمدحسین؛ موسوی، سیدمحمدمهدی و ودادی، احمد (1393). طراحی مدل شایستگی مدیران در سازمان‌های فرهنگی کشور. فصلنامه علمی مدیریت سازمان‌های دولتی، 2(4), 19-36.
سیم‌خواه، مسعود و محمدخانی، الهه (1398). تأثیر کیفیت مبادله رهبر ـ پیرو و عدالت سازمانی بر سلامت سازمانی. پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی، 11(3)، 93-133.
شمس، غلامرضا؛ خراسان، اباصلت و عباسی، حامد (1393). تدوین مؤلفه‌های شایستگی مدیران گروه‌های آموزشی: مطالعه کیفی. فصلنامه مدیریت بر آموزش سازمان‌ها، 3(2)، 37-64.
صلواتیان، سیاوش؛ هرمزی‌زاده، محمدعلی و شهبازی سلطانی، محمد (1395). شناسایی و رتبه‌بندی ویژگی‌های کلیدی «مدیرِ جهادیِ رسانه». دین و ارتباطات، 23(2)، 81-117.
عابدیان ‌اول، اکرم (1390). طراحی مدل شایستگی مدیران گروه‌های آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد. (پایان‌نامه کارشناسی ارشد). رشته مدیریت آموزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
محبی، علی و محمدیان شمیم، مجید (1396). طراحی مدل شایستگی مدیران و کارشناسان آموزش فرماندهی انتظامی شرق استان تهران. مدیریت منابع در نیروی انتظامی، 5(4)، 145-164.
منزه، لیلا؛ شریفی، سیدمهدی؛ امین، فرشته و روشندل اربطانی، طاهر (1399). طراحی مدل شایستگی مدیران صنایع خلاق (موردمطالعه خبر سیمای جمهوری اسلامی ایران). مدیریت سازمان‌های دولتی، 8(3)، 33-50.
موسوی، سیدمحمد (1391). الگوی توسعه سرمایه انسانی در سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران. (پایان‌نامه دکترای مدیریت بازرگانی). گرایش رفتار سازمانی و منابع انسانی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
میرسپاهی، ناصر و غلام‌زاده، داریوش (1388). طراحی الگوی شایستگی برای پرورش مدیران در بخش دولتی ایران. نشریه آینده پژوهشی مدیریت، 20(4)، 1-16.
میکائیلی، علی؛ فرهنگی، علی‌اکبر و حسینی دانا، حمیدرضا (1399). سبک رهبری مشارکتی و تأثیر آن بر اثربخشی سازمانی در سازمان‌های رسانه‌ای با تأکید بر سازمان صداوسیما. فصلنامه علمی رسانه‌های دیداری و شنیداری، 14(34).
 
Attride-Stirling, J. (2001). Thematic networks: an analytic tool for qualitative research. Qualitative Research, 1(3), 385-405.
Bissett, R. L. (2009). An Assessment of the Research chefs association's core competencies for practicing culinologists (Doctoral dissertation, Ohio University).
Blaskova, M.; Blasko, R. & Kucharcikova, A. (2014). Competences and Competence Model of University Teachers. Procedia-Social and Behavioral Sciences, (159), 457-467.
Braun, V. & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101.
Draganidis, F. & Mentzas, G. (2006). Competency based management: a review of systems and approaches. Information management & computer security.
Dubois, D. D. & Rothwell, W. J. (2004). Competency-based Human Resource Management. United Kingdom: Davies-Black Pub.
Garman, A. N. & Johnson, M. P. (2006). Leadership competencies: An introduction. Journal of Healthcare Management, 51(1), 13.
Guo, L. & Volz, Y. (2020). Toward a new conceptualization of journalistic competency: An analysis of U.S. broadcasting job announcements. Journalism & Mass Communication Educator, XX(X), 1-20.
Lawler E. (1994). From job based to competency-based organizations. Journal of Organizational Behavior.
Ley, T.; Albert, D. & Lindstaedt, S. N. (2006). Connecting Competence and Performance in Competency Management: Modeling, Assessment, Validation and Use. Competencies in Organizational E-Learning: Concepts and Tools, 83-119.
McClelland, D. C. (1973). Testing for Competence Rather Than for Intelligence. American Psychologist, 28(1), 1-14.
McLagan, Patricia A. (1997). Competencies: The Next Generation. In Training and Development, 51(5), 40-47.
Sanchez, J. C. (2011). University training for entrepreneurial competencies: Its impact on intention of venture creation. International Entrepreneurship and Management Journal, 7(2), 239-254.
Selznick, Philip (1957). Leadership in administration. New York: Harper and Row.
Shyan, H.  J.; Hsuan, H.; Chih-Hsing, L.; Lin, L. & Chang-Yen, T. (2011). Competency analysis of top managers in the Taiwanese hotel industry. International Journal of Hospitality Management, (30), 1044-1054.
Vakola, Maria; Eric Soderquist, Klas & Prastacos, Gregory P. (2007). Competency management in support of organisational change. In International Journal of Manpower, 28(3/4), 260-275.