نوع مقاله : علمی-پژوهشی
نویسندگان
1 اﺳﺘﺎد ﺗﻤﺎم گروه پژوﻫﺶ ﻫﻨﺮ دانشگاه ﻫﻨﺮ دانشگاه اﻟﺰﻫﺮاﺳﻼم اﷲﻋﻠﯿﻬﺎ، ﺗﻬﺮان، ﺟﻤﻬﻮری اﺳﻼمی اﯾﺮان
2 کارﺷﻨﺎس ارﺷﺪ پژوﻫﺶ ﻫﻨﺮ داﻧﺸگاه اﻟﺰﻫﺮاﺳﻼم اﷲﻋﻠﯿﻬﺎ،ﺗﻬﺮان، ﺟﻤﻬﻮری اﺳﻼمی اﯾﺮان
چکیده
امید به ظهور فردی الهی و نجات به دست او در آخرالزمان یکی از فراگیرترین اندیشههای بشری است. منجیموعود برای گسترش عدالت و نجاتبخشی در جهان ظهور خواهد کرد که با نشانههایی برای مردمان معرفی شدهاست. در زمان معاصر ما شاهد ورود این منجیان به بستر بازیهای رایانهای میباشیم. جدا از اهمیت شناخت منجی موعود، هجوم مباحث آخرالزمانی به خصوص در میان بازیهای رایانهای و نبودن اطلاعات مدونی در رابطه با این موضوع ضرورت ایجاد میکند، تا پژوهشگر با نگاهی طبقهبندیشده ابتدا به بررسی منجی در میان ادیان و آیینها پرداخته، سپس نقش منجی را در بین بازیهای رایانهای جستجو کند. چنین فرض میشود که قصد شرکتهای بازیسازی تقدسزدایی از شخصیت منجی است که القا میکنند هر شخص عادی میتواند منجی شود و فکر حاکم بر بازیها با منجیهای موعود در ادیان در تعارض کامل هستند. این نگاشته از نوع بنیادی است که به روش توصیفی- تحلیلی با تکیه بر منابع کتابخانهای به بررسی اندیشه منجی موعود در میان ادیان و آیینها پرداخته و سپس با روش میدانی تقدسزدایی از شخصیت منجی را در میان بازیهای منتخب موجود با موضوعیت آخرالزمان تحلیل کرده است. هدف سازندگان بازی تولد منجیان متنوعی است که الگویی خلاف با الگوی ادیان را پیروی میکنند و این امر در راستای هدف کشورهای حامی آنها است. در این میان از شخصیت منجی تقدسزدایی کرده و در نهایت سبب ایجاد یأس در افکار عمومی میباشند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Sanctification of the Savior in Computer Games
نویسندگان [English]
1 Professor of Art Research Department of Al-Zahra University of Art, Tehran, I.R.Iran
2 Senior expert in art research of Al-Zahra University, Tehran, I.R.Iran
چکیده [English]
The hope of the emergence of a divine person and salvation at his hands in the apocalypse is one of the most thoughts of the mankind. The promised Savior will appear to spread justice and salvation in the world, which is presented to the people with signs. In modern times, we see the arrival of these saviors in the context of computer games. Apart from the importance of knowing the promised savior, the onslaught of apocalyptic debates, especially in the millennium of computer games, and the lack of codified information on the subject make it necessary. Until the researcher examines the savior among religions and religions with a categorized look, then searches for the role of savior among computer games. Every ordinary person can be a savior, and the prevailing idea of games is in complete conflict with the promised saviors in religions. This article is a fundamental type that examines the idea of the promised savior among religions and sects in a descriptive-analytical method based on library sources and then analyzes the desecration of the savior character among the selected games with the apocalyptic situation. The goal of the creators of the game is the birth of various saviors who follow a pattern contrary to the pattern of religions, and this is in line with the goal of the countries that support them. In the meantime, they desecrate the character of the savior and ultimately create a bass in public opinion.
کلیدواژهها [English]