نوع مقاله : علمی-پژوهشی
نویسنده
دکترای ﻋﻠﻮم ارﺗﺒﺎﻃﺎت گراﯾﺶپژوﻫﺶ از داﻧﺸگاه ﻋﻼﻣﻪ، ﺗﻬﺮان، ﺟﻤﻬﻮری اﺳﻼمی اﯾﺮان
چکیده
«رجحان مصرف» در پایان دوران مدرنیته، جوامع انسانی و زندگی فردی را با دگرگونیهای همراه ساخت. تکثر کالاها با تغییر صورت زندگی، محتوای آن را تغییر داد و دستیابی به دوره «فرامدرن» را تسریع بخشید. تنوع و تکثر سبکهای زندگی مولود چنین فضایی است. این فضا به یاری رسانهها بهویژه تلویزیون که حلقه واسط میان تولید و مشتری بود و با جهتدهی به رفتارهای مخاطبان توسعه یافت. این رویه با انتقادهایی از سوی اندیشمندان روبهرو بوده که دور نمودن مخاطبان از مبانی هویتی، در نوک تیز این انتقادها قرار دارد. ازایننگاه، مقاله حاضر تلاش مینماید با بررسی تبلیغات بازرگانی سیمای ج.ا.ایران سبکهای زندگی و خانوادههای تراز در آنها را شناسایی کند. پس از میان بستههای تبلیغات بازرگانی پخششده در شبکههای سراسری سیما (پاییز و زمستان 1398) در ساعتهای اوج، سه تبلیغ خانوادهمحور که دربرگیرنده مؤلفههای بیشتری از سبک زندگی بودند بهصورت هدفمند انتخاب شدند. بررسی این پیامها با استفاده از الگوی نشانهشناسی فیسک، نشان داد که رمزگانهای اجتماعی بیش از همه معرف «خانواده برخوردار» هستند. رمزگانهای فنی نیز «مصرف کالا» را عامل انسجام خانواده دانسته با «تشخصبخشی کالا» روابط میانفردی در خانوادهها را به نفع ایدئولوژی سرمایهداری مدیریت میکنند؛ بنابراین به دلیل برجستگی منفعت مادی و ترجیح آن بر ایمان و رضایت الهی در لایههای معنایی این آگهیها، سبک برآمده از آنها با سبک زندگی اسلامی فاصله دارد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
An analysis of promotional lifestyles in family-centered consumer advertising
نویسنده [English]
Phd in communication science from Allameh Tabatabai university, Tehran, I.R.Iran.
چکیده [English]
An analysis of promotional lifestyles in family-centered consumer advertising Consumption preference" at the end of modernity, transformed human societies and individual life. The multiplicity of goods changed the content of life by changing its way of life and accelerated the attainment of the "postmodern" period. The diversity of lifestyles is born of such an atmosphere. This space was developed with the help of the media, especially television, which was the link between production and the customer, and by orienting the behaviors of the audience. From this point of view, the present article tries to examine the commercial advertisements of irib Identify the lifestyles and families in them. Examination of these messages using Fisk's semiotic model showed that social codes represent the "rich family" the most. Technical codes also consider "consumption of goods" as a factor of family cohesion and manage the interpersonal relations in families in favor of capitalist ideology by "commodification". The multiplicity of goods changed the content of life by changing its way of life and accelerated the attainment of the "postmodern" period. The diversity of lifestyles is born of such an atmosphere. This space was developed with the help of the media, especially television, which was the link between production and the customer, and by orienting the behaviors of the audience. From this point of view, the present article tries to examine the commercial advertisements of irib Identify the lifestyles and families in them.
کلیدواژهها [English]