نوع مقاله : علمی-پژوهشی
نویسندگان
1 دانشگاه امام صادق (ع)
2 دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق
چکیده
انقلاب اسلامی ایران، درسال 1357 باداعیه یک گفتمان مستقل استکبارستیز ودارای ریشهاسلامی، درعرصهجهانیصورتپذیرفت.بااینحال، پسازگذشت بیشازچهلسال ازعمراینانقلاب، مفهوموگفتماناصلینظام برآمدهازآن، بهبسیاریازنقاطجهانشناساندهنشدهاست. اهمیتاطلاعات و ارتباطات در عصر حاضر از یکسو و پیدایش اینترنت، و افزایش میزان و سرعت ارتباطات بینالمللی از سوی دیگر، باعث شده تا اقتدار جهانی در اختیار کشورها و دولتهایی قرار گیرد که دسترسی بیشتری به اطلاعات و دادههای جهانی داشته باشند. مقوله آموزش نیز همراه با این جریان دچار تحولاتی شده و پیدایش آموزشهای مجازی فصل جدیدی را پیش روی فراگیران، اساتید، مدیران و تصمیم گیران عرصه آموزش باز کرده است. به همین جهت گسترش آموزشهای مجازی به یکی از راههای افزایش قدرت نرم و توسعه دیپلماسی فرهنگی کشورها بدل شده است. تحقیق حاضر، با رویکرد پژوهشی کیفی به دنبال پاسخ به این سؤال برآمده است که نقش آموزش مجازی در توسعه دیپلماسی فرهنگی کشور جمهوری اسلامی ایران چیست؟ در ادامه دانشگاه مجازی المصطفی (ص) بهعنوان موردمطالعه ازاینجهت بررسی و فعالیتهای آن شرح داده شده است. در پایان، با استفاده از روش مصاحبه با متخصصان دادههای موردنیاز جمعآوری گردید و تحلیل آنها با روش تحلیل مضمونی، 5 مضمون فراگیر با عناوین «سازندگی یا مخرب بودن آموزش مجازی در بعد روابط میان فرهنگی»، «چالشهای بهکارگیری آموزش مجازی در بعد بینالمللی»، «مزایا و فرصتهای بهکارگیری آموزش مجازی در بعد بینالمللی»، «بایستههای فعالیت آموزشی مجازی در بعد بین الملل» و «نقش دانشگاه مجازی المصطفی» احصا شد و شرح و تفصیل هرکدام متناسب با نقش آموزشهای مجازی در توسعه دیپلماسی فرهنگی کشور و با تأکید بر دانشگاه مجازی المصطفی (ص) بیان گردید.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The Role of Virtual Education in the Development of Cultural Diplomacy of the Islamic Republic of Iran; Case study of Al-Mustafa Virtual University
نویسندگان [English]
1 ISU
2 Faculty of Culture and Communication, Imam Sadegh University
چکیده [English]
The IslamicRevolutionof Irantookplaceinclaimofanindependentanti-arrogant discoursewithIslamicrootsintheworldarena.Howeveraftermorethanfortyyearsof thisrevolutionthemainconceptand discourse of the system remained unknown to many parts of the world .The importance of information and communicationinthepresentageontheonehand,andtheadventoftheInternetandtheincreaseinthespeedandamount of international communication, on the other hand, has given global power to countries and governments that have more access to global information and data. The field of education has also undergone changes with this trend and the emergence of virtual education has opened a new chapter for learners, professors, administrators and decision makers in the field of education. Therefore, the expansion of virtual education has become one of the ways to increase soft power and develop cultural diplomacy of countries. The present study, with a qualitative research approach, seeks to answer the question: what is the role of virtual education in the development of cultural diplomacy in the Islamic Republic of Iran? In the following, Al-Mustafa Virtual University (PBUH) has been studied as a subject for this purpose and its activities have been described. Finally, using the interview method with experts, the required data were collected and analyzed by thematic analysis method, 5 comprehensive themes entitled "Construction or destructiveness of e-learning in the dimension of intercultural relations", "Challenges of using e-learning in the international dimension" "Advantages and opportunities of using e-learning in the international dimension", "Requirements of e-learning activity in the international dimension" and " The role of Al-Mustafa Virtual University" and details of each in accordance with the role of virtual education in the development of cultural diplomacy Emphasis was placed on Al-Mustafa Virtual University.
کلیدواژهها [English]