هویت‌جویی نوجوانان ایرانی هوادار گروه‌های پاپ کره‌ای به مثابه ارتباطات آیینی

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه ارتباطات، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران، تهران، جمهوری اسلامی ایران

2 دانشجوی دکتری علوم ارتباطات، دانشگاه تهران، تهران، جمهوری اسلامی ایران

10.30497/rc.2024.244562.1976

چکیده

در حدود یک دهۀ گذشته، هواداری از گروه‌های موسیقی پاپ کره‌ای (کی‌پاپ) در میان بسیاری از نوجوانان و جوانان ایرانی، گسترش یافته است. پژوهش پیش رو با هدف مطالعه بخشی از آثار هواداری نوجوانان ایرانی از موسیقی پاپ کره ای انجام شده است. سوال تحقیق این است که هواداری از موسیقی پاپ کره‌ای، در چه قالب هویتی بروز می‌یابد؟ در رویکرد نظری پژوهش، ضمن اشاره به دلالت‌های دینی برخی مفاهیم در حوزۀ هواداری، به دیدگاه‌های نظریه‌پردازان هویت و ارتباطات آیینی پرداخته شده است.

برای گردآوری داده ها، ضمن مشاهدۀ مشارکتی صفحات هواداری پاپ کره ای نوجوانان ایرانی در شبکه های اجتماعی با 18 هوادار نوجوان مصاحبه نیمه ساختاریافته صورت پذیرفته است. داده های مصاحبه با استفاده از روش تحلیل مضمون، تحلیل شده و در نهایت، 1 مضمون فراگیر و 6 مضمون سازمان‌دهنده استخراج شده است. نتایج نشان می‌دهند که هوادارای از پاپ‌ کره ای موجد آثار عمیقی بر شیوه معنابخشی و فهم جهان پیرامون در اذهان نوجوان ایرانی شده است. باورمندی به ستاره‌های کره‌ای‌ علاوه بر اثرگذاری بر شیوه‌های درک و معنا کردن جهان فردی و اجتماعی، نوجوان ایرانی را به سمت ادغام در اشکال زبانی جهانی هواداری پاپ‌کره‌ای و گرایش به آیین‌ها و هنجارهایی شبه‌دینی هدایت می‌کند. آیینهای هوادارای در تقویم زمانی مشخص و با اتحاد هواداران گروه‌های موسیقی مشخص در اشکال گوناگون مجازی و غیرمجازی انجام می‌گردد. به نظر می‌رسد تحسین ویژگی‌های شخصیتی و هنری ستاره‌های کره‌ای و تعلق افراطی به آنها به تدریج موجب بتسازی از شخصیت آنها می-شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Identifying Iranian teenagers in the fandoms of Korean pop as Ritual Communication

نویسندگان [English]

  • Abdollah Bicharanlou 1
  • Matin Azizy Hamedany 2

1 Associate Professor, Department of Communication, Social Science Faculty, the University of Tehran, Tehran, I.R.Iran

2 Ph.D Student of Communication Science, the University of Tehran, Tehran, I.R.Iran

چکیده [English]

Over the past decade or so, fandom of Korean pop (K-pop) music bands has gradually expanded among many Iranian teenagers and young adults. This fan tendency, realized in the form of K-pop fan subculture, has emerged in the expressing the identity of teenage fans in different forms. The research question is, in what identity form does fandom of Korean pop music emerge? In the theoretical approach of the research, while pointing to the religious implications of some concepts and views of theorists of identity and ritual communication have been reviewed . To gather the data, semi-structured interviews were conducted with 18 teenage fans in social networks, along with the collaborative observation of Iranian teenagers K-pop fan pages.

The data was analyzed using thematic analysis and 1 overarching theme and 6 organizing themes were extracted.

The results show that fans of K pop have created profound effects on the way of giving meaning and understanding the world around in the minds of Iranian teenagers.

Believe in Korean stars, in addition to influencing the ways of understanding individual and social world, leads the Iranian teenagers to integrate into the global linguistic forms of K-pop fandom and tendency towards pseudo-religious rituals and norms.

Fan rituals are performed in a specific time calendar and with the union of fans of specific music bands in various virtual and non-virtual forms. It seems that admiring the personality and artistic features of Korean stars and extreme belonging to them gradually leads to the idolization of their personalities.

کلیدواژه‌ها [English]

  • K-Pop
  • Fandom
  • IranianTeenagers
  • Identity
  • Ritual Communication
استراوس، انسلم‌ال و کربین، جولیت (1390). مبانی پژوهش کیفی: فنون و مراحل تولید نظریه زمینه‌ای. ترجمه ابراهیم افشار. تهران: نشر نی.
بادین‌فکر، محمدجواد (1399). خرده‌فرهنگ‌های دیجیتالی جوانان؛ مورد مطالعه هواخواهان ایرانی گروه موسیقی اکسو. پایان‌نامه‌ کارشناسی‌ارشد، دانشکده‌ معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات، دانشگاه امام صادق (علیه‌السلام)، تهران.
بیچرانلو، عبداله و اقبالی، ریحانه (1399). بررسی دلایل اقبال نوجوانان و جوانان ایرانی به موسیقی پاپ کره­ای. تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات.
جنکینز، ریچارد (1394). هویت اجتماعی. تورج یار احمدی. تهران: نشر و پژوهش شیرازه.
ذکایی، محمدسعید و عزیزی همدانی، متین (1394). موج کره‌ای در ایران: انگیزه‌ها و آثار اقبال به فرهنگ عامه‌پسند کره‌ای در ایران. مطالعات رسانه‌های نوین، 1(3)، 77-124..
رودنبولر، اریک دبلیو (1390). ارتباطات آیینی. ترجمه عبدالله گیویان. تهران: نشر دانشگاه امام صادق (علیه‌السلام).
رولندز، مارک (1394). شهرت. ترجمه افشین خاکباز، تهران: بی‌نا.
شوکر، روی (1384). شناخت موسیقی مردم‌پسند. ترجمه محسن الهامیان. تهران: نشر ماهور.
عابدی جعفری، حسن؛ تسلیمی، محمدسعید؛ فقیهی، ابوالحسن و شیخ‌زاده، محمد (1390). تحلیل مضمون و شبکه مضامین: روشــی ســاده و کارآمد برای تبیین الگوهای موجود در داده‌های کیفی. دو فصلنامه اندیشه مدیریت راهبردی، ۵(۲)، 151-198.
عمید، حسن (1356). فرهنگ لغت عمید. بی‌جا: بی‌نا.
فلیک، اووه (1390). درآمدی بر تحقیق کیفی. ترجمه هادی جلیلی. تهران: نشر نی.
کشمور، الیس (1396). فرهنگ شهرت. ترجمه احسان شاه‌قاسمی، تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات.
مهدی‌زاده، سیدمحمد (1380). نظریه‌های رسانه. تهران: همشهری.
هنینک، مونیک؛ هاتر، اینگ و بیلی، آجای (1394). روش‌های تحقیق کیفی. ترجمه محمدرضا ایروانی؛ محمدآبادی و هدی زارعی، گرگان: دانشگاه گلستان.
 
Jung, S. & Shim, D. (2014). Social distribution: K-pop fan practices in Indonesia and the ‘Gangnam Style’ phenomenon. International Journal of Cultural Studies, 17(5), 485–501. https://doi.org/10.1177/1367877913505173
King-O’Riain, R. C. (2021). They were having so much fun, so genuinely: K-pop fan online affect and corroborated authenticity. New Media & Society, 23(9), 2820-2838.
Kong, Hiu Yan (2016). The Globalization of K-pop: The Interplay of External and Internal Forces. Germany, Hochschule Furtwangen.
Laffan, D. A. (2020). Positive Psychosocial Outcomes and Fanship in K-Pop Fans: A Social Identity Theory Perspective. Psychological Reports. PP: 1-14.
Maltby, J.; Day, L.; McCutcheon, LE., Gillett, R., Houran, J. & Ashe, DD. (2004) Personality and coping: a context for examining celebrity worship and mental health. Br J Psychol. 95(Pt 4), 411-28.
Rojek, C. (2001). Celebrity. London: Reaktion Books.
Shim, D. (2006). Hybridity and the rise of Korean popular culture in Asia. Media, Culture & Society. PP: 25-44.
https://www.forbes.com/sites/caitlinkelley/2019/04/03/kpop-global-btsblackpink-grow/?sh=4771684224e2.
https://www.statista.com/statistics/625105/south-korea-import-value-music/