تحلیل محتوای توسعه سازمان‌های رسانه‌ای با رویکرد مهندسی ارزش

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسنده

دانشکده مدیریت، علوم اجتماعی، رسانه دانشگاه ادیان و مذاهب؛ قم؛ ایران

10.30497/rc.2025.247126.2067

چکیده

رسانه‌ها مهمترین وسیله جهت رسیدن به اهداف فرهنگی و اجتماعی قلمداد می‌شوند و به تبع آن سازمان‌های رسانه‌ای نقطه اتصال محتوای رسانه‌ها با نظام‌های سیاسی، فرهنگی و اجتما‌عی هستند که توسعه آنها به توسعه همه‌جانبه در کشور کمک می کند. هدف اصلی پژوهش حاضر تحلیل محتوای توسعه سازمان‌های رسانه‌ای با استفاده از فرآیند مهندسی‌ارزش است. پژوهش حاضر به شکل کیفی و از طریق تحلیل محتوا انجام شد. با 9 نفر از مدیران سازمان‌های رسانه‌ای(خبرگزاری بین‌المللی قرآن؛ رادیو معارف، رادیو قرآن، شبکه‌قرآن و روزنامه جام‌جم) مصاحبه نیمه‌ساختاریافته صورت گرفت و سپس سه مرحله کدگذاری (استخراج مفاهیم اساسی، مقوله‌ها، و گزاره‌ها) جهت تحلیل داده‌ها انجام شد. نتایج نشان داد به کارگیری نیروی‌انسانی متخصص، خوش‌فکر؛ تشکیل کارگروه توسعه؛ توسعه مهارت مدیران میانی؛ و برقراری ارتباط مستمر با سازمان‌ها در حوزه توسعه منابع انسانی کاربردی‌ترین ایده است. در حوزه توسعه امکانات و تجهیزات مهمترین ایده، بهره‌گیری از سیاست‌های بودجه‌بندی صحیح و توسعه فناوری‌های جدید است؛ لزوم استفاده از فناوری‌های جدید جهت ارتقای سایت و سئو، پخش برنامه‌ها از تلویبیون و ایران‌صدا، استفاده از تکنیک‌های پوشش خبری، تکنیک‌های اقناع مخاطب، مخاطب‌سنجی و تولید محتوا بر مبنای نظرات مخاطبان داخلی و بین‌المللی؛ پژوهش‌محور نمودن فرآیندهای سازمانی، پرهیز از سانسور، اغراق، شایعه و عدم‌شفافیت؛ اهمیت به خلاقیت و حمایت مادی و معنوی از کارمندان خلاق؛ پیگیری امور تا اجرایی شدن ایده‌ها؛ از مهمترین یافته‌های پژوهش است. در راستای توسعه سازمان‌های رسانه‌ای، می‌بایست منابع‌انسانی به خلاقیت مجهز شوند تا با استفاده از تکنیک‌هایی مثل مهندسی ارزش، امکانات سازمان را در جهت حصول توسعه به کار بگیرند و مدیران به جنبه‌های اساسی توسعه توجه داشته باشند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Content analysis of Development of media organizations with value engineering approach

نویسنده [English]

  • Faezeh Farhoodi

Faculty of Management, Social Sciences and Media, University of Religions and Denominations, Qom, Iran.

چکیده [English]

the main purpose of this research is content analysis of the development of media organizations using the value engineering process. The media are considered the most important means of achieving goals, and media organizations are the point of connection between the content of the media and the political and social systems of the society, whose development will help the comprehensive development of the society. qualitative content analysis. A semi-structured interview was conducted with 9 managers of media organizations (International Quran News Agency [IQNA]; Maarif Radio, Quran Radio, QuranTV and Jam Jam Newspaper), followed by stages of coding for data analysis (extracting basic concepts and propositions and categories). Findings show that Employing expert, well-thought-out manpower; formation of the development working group; skill development of middle managers; And establishing continuous communication with organizations in the field of human resources development is the most practical idea. In the field of facilities and equipment development, the most important idea is to take advantage of correct budgeting and develop new technologies; The need to use new technologies to improve SEO, broadcast on TV and IranSada, use news coverage techniques, audience persuasion, audience measurement and content production based on the opinions of domestic and international audiences; making organizational processes research-oriented, avoiding censorship, exaggeration, rumors and lack of transparency; importance to creativity and material and spiritual support of creative employees; Follow-up until the implementation of ideas; It is one of the most important findings of the research. human resources should be equipped with creativity to use the organization's facilities to achieve development using techniques such as value engineering, and managers should pay attention to the basic aspects of development.

کلیدواژه‌ها [English]

  • organizational development
  • creativity
  • media organizations
  • cost reduction
  • value engineering
  • innovation

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 24 تیر 1404