نوع مقاله : علمی-پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامآباد غرب
2 استادیار گروه جامعهشناسی دانشگاه رازی کرمانشاه
چکیده
هدف اصلی این مطالعه، شناخت عوامل مرتبط با کمتوجهی به باورها و ارزشهای دینی در بین دانشآموزان دبیرستانی استان کرمانشاه است. این مطالعه با رویکرد کمی و روش توصیفی از نوع پیمایشی و ابزار پرسشنامه ساختاریافته انجام گرفت. جامعه آماری در این پژوهش شامل کل دانشآموزان دبیرستانهای استان کرمانشاه است. تعداد کل آنها در سال تحصیلی 90-91 برابر 181796 نفر است. با استفاده از جدول نمونهگیری مورگان پس از اطمینان از تعداد کل آنها، 384 نفر تعداد حجم نمونه آن به دست آمد. از اعتبار صوری روایی و آلفا کرونباخ برای پایایی ابزار تحقیق استفاده به عمل آمد و از روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون برای آزمون فرضیات و فن رگرسیون برای سنجش مدل تحقیق استفاده شده است. نتایج حاصل از پژوهش نشان میدهد که محرومیت نسبی، میزان مادیگرایی، سهلگیری مذهبی، تأثیر دوستان و جامعهپذیری دینی بر میزان دینداری آنها تأثیر دارد. مدل رگرسیون دینداری، با توجه به نتایج حاصله از این آنالیز، نشان میدهد متغیرهای واردشده در مدل رگرسیونی جامعهپذیری مذهبی، سهلگیری مذهبی میزان مادیگرایی، میزان محرومیت نسبی، میزان ضریب تعیین آن (R) با متغیر وابسته 56/. به دست آمده است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Examining the Causes of not Paying Enough Attention to Religious Beliefs andValues among the High School Students in Kermanshah
نویسندگان [English]
1 Assistant Professor, Islamic Azad University, University of Islam Abad e Gharb
2 Assistant Professor of Sociology Department of Razi University, Kermanshah
چکیده [English]
The main goal of this study is to examine the causes of not paying enough attention to the beliefs and religious values among the high school students in Kermanshah. This is a descriptive survey carried out by structured questionnaires. The statistical society includes all of high school students in Kermanshah in 90-91 whose total number has been 181796 in the years of 90-91. By using Morgan’s sampling table and after making sure of the total number, an example size of 384 members was reached. To assess the reliability of measurement, face validity and alpha coefficients were utilized and to test the hypotheses, Pearson correlation coefficient and analysis of variance were employed. Multiple regressions were used to assess the research model. The results of the study showed that gender, education, mother’s education, the job situation, their habitation, the relative deprivation, the secular degree, the religious laxity, the friend’s impression, religious socialization and religious understanding influence the religiosity degree. But the birthplace, age, and using mass media has no influence on it. The model of religious regression and analysis show that it has progressed six steps. The comprised variables of religious socialization, religious laxity, secularity, relative deprivation, birthplace, multiple, cohesive (R) show the dependent variable of 0/56.
کلیدواژهها [English]