نوع مقاله : علمی-پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری جامعهشناسی اقتصادی و توسعه دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
2 استاد جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبایی
3 دانشیار جامعهشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
چکیده
هدف این مقاله توصیف دینداری سرپرستان طبقه متوسط شهر تهران است. بدین منظور مطابق با چارچوب نظری بوردیو میزان دینداری به عنوان سرمایه فرهنگی در ساختار طبقه متوسط مورد بررسی قرار گرفت. به منظور تصویر دقیقتر از دینداری طبقه متوسط، این طبقه در سه لایه متوسط بالا، متوسط میانی و متوسط پایین بر اساس دو شاخص هزینه خانوار و تحصیلات دستهبندی و میزان دینداری به عنوان نوعی از سرمایه فرهنگی در این لایهها بررسی گردید. دینداری نیز در چهار بعد اعتقادی، عبادی، مناسکی و پیامدی مورد سنجش قرار گرفت. اجرای این بررسی به روش پیمایش و با ابزار پرسشنامه انجام شد. بدین منظور نمونهای به حجم 613 نفر و به روشpps جهت جمعآوری اطلاعات انتخاب شدند. نتایج بررسی نشان داد که بعد اعتقادی پاسخگویان در حد بسیار بالایی است ولی سایر ابعاد دینداری نسبت به بعد اعتقادی به صورت قابلملاحظهای پایینتر است.
نتایج تحقیق نشان میدهد که دو بعد اعتقادی و پیامدی رابطه معکوس و ضعیفی با پایگاه اقتصادی و اجتماعی افراد دارد به صورتی که افراد لایه بالای طبقه متوسط میزان کمتری از دینداری را نسبت به دو لایه متوسط و پایین از خود نشان میدهند. همچنین بین دو متغیر تحصیلات و هزینه خانوار و بعد پیامدی و اعتقادی دینداری رابطه معکوسی وجود دارد. چارچوب نظری تحقیق نتایج نشان میدهد بعد پیامدی دینداری به عنوان نمودی از سرمایه فرهنگی امکان ایجاد تمایز در طبقه متوسط را دارا میباشد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Religiosity of the Middle Class in Tehran With Emphasis on the Head of Households
نویسندگان [English]
1 Ph.D Student od Economical & Development Sociology of Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran
2 Professor of Social Science at Allameh Tabataba'i University
3 Associate Professor of social science at Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran
چکیده [English]
The purpose of this article is to describe the degree of religiosity of breadwinners and heads of middle-class families in Tehran. To do this, we examined the phenomenon as a cultural asset of the middle-class based on Bourdieu's theoretical framework. In order to have a more accurate picture of middle-class religiosity, this social class was divided into three layers of low, medium, and high, based on the household cost and education indexes, then the degree of religiosity of each as a kind of cultural asset was investigated. This has also been measured in another form of grouping that considers belief, worshiping, ritual and consequential dimensions. The research was done by survey method and by questionnaire tool. For this reason a sample of 613 people from the heads of middle-class families in Tehran was selected using PS method.
The results of the survey showed that belief and consequential dimensions are in an inverse proportion to the socioeconomic level of individuals; as individuals above the upper middle class show less religiosity than the middle and lower layers. There is also an inverse relationship between the two variables of education and household costs and the belief and consequential dimensions. The theoretical framework of the research shows that the consequential aspect of religion as an expression of cultural asset can create a distinction in the middle class.
کلیدواژهها [English]