نوع مقاله : علمی-پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری علوم ارتباطات دانشگاه تهران
2 دانشیار دانشکده ارتباطات دانشگاه صداوسیما
چکیده
اعتماد سیاسی یکی از انواع اعتماد است که به رابطه دولت و مردم میپردازد. افزایش اعتماد سیاسی موجب تعامل بیشتر مردم و دولت و افزایش مشارکت سیاسی میشود. به دلیل اهمیت رسانه ملی در هدایت افکارعمومی، پژوهش حاضر با روش تحلیل محتوای کیفی و با رویکرد قیاسی به مطالعه چگونگی پوشش خبریِ مهمترین شاخصهای اخلاقیِ توصیهشده در دین اسلام به حاکمان اسلامی بهمنظور افزایش اعتماد سیاسی مخاطبان به حکومت سیاسی، در اخبار تلویزیونی صداوسیما پرداخته است. برای تحلیل دقیقتر و عینیترِ نمونههای موردمطالعه، از دادههای کمی نیز استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش، بخشهای خبر تلویزیونی ساعت 21 شبکه اول سیمای جمهوری اسلامی ایران است که هر یک از اخبار در این بخش خبری، بهعنوان واحد مشاهده و واحد تحلیل در نظر گرفته شده است. بر اساس یافتههای پژوهش، 92/25درصد از کل اخبار ساعت 21 شبکه اول سیما، به شاخصهای افزایش اعتماد سیاسی به حکومت بر اساس معیارهای اخلاق اسلامی پرداخته است و از این میزان، 09/38درصد مقولهها، به ویژگیهای فردیِ مسئولانِ حکومت اسلامی در جهت اعتمادافزاییِ مخاطبان به حکومت سیاسی در جامعه اشاره داشتهاند و مابقی یعنی 90/61درصد، رفتار مسئولین حکومت با مردم را موردتوجه قرار دادهاند. یافتهها نشان میدهد در همه تولیدات خبر تلویزیونی 21 شبکه اول شیما، به زیر مقولههای «داشتن تقوای الهی»، «پرهیز از رفاهزدگی و دنیاپرستی مسئولین حکومت»، «مداراکردن و رفق با مردم» و «قرارگیری هر شخص یا نهاد در جای خود» هیچ توجه و اشارهای نشده است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Characteristics of Islamic Ethics in IRIB News to Increase the Political Trust of the Audience in the Government (Case Study: 21 O’clock News of Channel 1)
نویسندگان [English]
1 PhD student in Communication Sciences, University of Tehran
2 Associate Professor, Faculty of Communication, Radio and Television University
چکیده [English]
Political trust is one of the types of trust that deals with the relationship between the government and the people. Increasing political trust will lead to greater interaction between the people and the government and increase political participation. Due to the importance of national media in guiding public opinion, the present study uses qualitative content analysis and a comparative approach to studying how news coverage has paid the most important ethical indicators recommended in Islam to Islamic rulers to increase audience political trust in political news at IRIB. Quantitative data have been used to analyze the samples more accurately and objectively. The statistical population of the study is the TV news sections of 21:00 of the First Channel of IRIB. Each of the news items in this news section is considered as a monitoring unit and an analysis unit. According to the research findings, 25.92% of the total news at 9 pm on the First Channel of the IRIB TV has dealt with the indicators of increasing political trust in the government based on Islamic ethics criteria. Individuals in charge of Islamic government have pointed to the government's political trust in society in order to increase audience trust, and the rest, 61.90 percent, have noted the government's treatment of the people. Otherwise that in news 21 covered the topics "having divine piety", "avoiding the welfare and secularism of government officials", "tolerating and sympathizing with the people" and "placing any person or institution in its place, no attention has been paid.
کلیدواژهها [English]