نوع مقاله : علمی-پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناسارشد علوم ارتباطات اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 استادیار و عضو هیئتعلمی گروه ارتباطات اجتماعی، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطۀ سواد رسانهای و هوش اجتماعی کاربران شبکههای اجتماعی، میان دانشآموزانِ دوره دوم دبیرستان شهر تهران به انجام رسیده است. جامعه آماری پژوهش حاضر، دانشآموزان دوره دوم متوسطه مناطق مختلف شهر تهران شامل 3000 نفر است. حجم نمونه براساس فرمول کوکران حدود 300 نفر برآورد شده و شیوۀ نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای است. روش پژوهش، پیمایش و ابزار اندازهگیری پرسشنامه است. پرسشنامه ترکیبی از سه بخش اساسی است: بخش نخست شامل گویههایی برای سنجش اطلاعات مربوط به میزان و نوع استفاده از شبکههای اجتماعی، بخش دوم پرسشنامه سواد رسانهای (فلسفی، 1393) و بخش سوم پرسشنامه استاندارد هوش اجتماعی آنگتونتت (۲۰۰۸) برای سنجش متغیرهای پژوهش است. یافتهها نشان میدهد هوش اجتماعی دانشآموزان با سطح سواد رسانهای آنان متأثر از میزان استفاده از شبکههای اجتماعی، رابطه دارد. همچنین بین ابعاد سواد رسانهای به جز بُعد احساسی با میزان استفاده از شبکه اجتماعی رابطۀ مثبت معنیدار وجود دارد و بیشترین همبستگی متعلق به رابطه بین بُعد زیباییشناسی و میزان فعالیت در شبکههای اجتماعی است. کمترین همبستگی نیز متعلق به رابطۀ بُعد ادراکی، با میزان فعالیت در شبکههای اجتماعی است. بین ابعاد هوش اجتماعی با میزان فعالیت در شبکههای اجتماعی رابطۀ معنیدار وجود دارد. این رابطه برای سه بُعد همدلی، اجتماعیشدن و مذاکره، گفتوگو و شنیدن فعال، با میزان فعالیت در شبکههای اجتماعی مثبت است؛ بدین معنی که این سه بُعد با افزایش میزان استفاده از شبکههای اجتماعی بهبود مییابند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The study between media literacy and social intelligence of social media users
نویسندگان [English]
1 Master of Social Communication Sciences, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 Assistant Professor and Member of the Faculty of Social Communication, East Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
چکیده [English]
The study has been accomplished to survey the relation between media literacy and social intelligence among social media users of Tehran city (second period of high school students). The statistical population in current study consists of 3000 high school of second period throughout Tehran.The extent of sampling is estimated about 300 ones due to William Cochran formula and the method is multistage cluster sampling. The device for measuring and survey is written questionnaire in which combined of three main parts to measure variances including first, items for measuring information about the amount and the way of using social media, second; questionnaire for media literacy (philosophic 1393) and third; standard questionnaire for social intelligence (Ang Toon Tet2008). The findings show that there is a direct relation between social intelligence of students and the extent of using social media. There is also meaningful and positive relation between media literacy dimensions and the extent of using social media except the emotional dimension and mostly the correlation belongs to relation between aesthetic dimension and the amount of their activities in social media and the less correlation belongs to relation between cognitive dimension and the amount of activity in social media.There is a meaningful relation between social intelligence and the extent of activity in social media. This relation due to amount of activity is positive in three dimensions of negotiation and being socialized, dialogue and deep listening, empathy, that is, these three mentioned dimensions will be improved by augment of using.
کلیدواژهها [English]