نوع مقاله : علمی-پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجو
2 عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق علیه السلام
چکیده
یکی از مسائل مهمی که کشورهای درحال توسعه در پی آن هستند، حرکت از تمرکززایی به سمت تمرکززدایی در مسیر رشد اقتصادی است. از جمله حوزههای نوپا که از آن بهعنوان یکی از مسیرهای توسعه اقتصادی در کشورها یاد میشود، صنایع فرهنگی و خلاق است. با توجه به اهمیت و جایگاه صنایع فرهنگی و خلاق در اقتصاد، تلاشهای متعددی در کشورهای مختلف برای طبقهبندی و اندازهگیری سهم این صنایع صورت پذیرفته است. به نظر میرسد در کشور ما جایگاه این صنایع بهدرستی درک نشده و از اینرو تلاشهای نظاممند اندکی برای محاسبه سهم این صنایع از اقتصاد انجام شده است. در این مقاله بعد از بررسی تعاریف و طبقهبندیهای متعدد ارائهشده برای این صنایع، طبقهبندی یونسکو بهعنوان معیار قرار گرفت و بر مبنای آن سهم صنایع فرهنگی و خلاق در سبد مصرفی خانوارهای ایرانی از روش مخارج (مخارج مصرفی خانوار) ارزیابی شده است. برای تحقق این امر دادههای خام هزینه درآمد خانوار مبتنی بر تحلیل ثانویه دادههای آماری و محاسبات ریاضی با استفاده از نرم افزار R تحلیل شده است. تحلیل نتایج و دادهها نشان از آن دارد که سرانه مصرف فرهنگی و خلاق دهکهای مختلف درآمدی تفاوت زیادی دارد و دهک اول 75/2 درصد و دهک دهم 31/11 درصد از هزینههای خود را صرف فرهنگ میکنند. همچنین نتایج به تفکیک پراکندگی جغرافیایی و استان محل سکونت نشان از آن دارد که استان تهران بیشترین سرانه مصرف و استان کرمان کمترین سرانه مصرف فرهنگی و خلاق را دارا هستند. در نهایت، سهم مصرف فرهنگی و خلاق از مجموع هزینههای خانوار در سال 1398، معادل 63/6 درصد برآورد شده است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Evaluation of the share of cultural and creative consumption in Iranian households in 2018
نویسندگان [English]
1 student
2 Member of the Faculty of Economics of Imam Sadiq University, peace be upon her
چکیده [English]
One of the important issues that developing countries are looking for is moving from centralization to decentralization in the path of economic growth. Cultural and creative industries are among the nascent fields that are mentioned as one of the paths of economic development in countries. Considering the importance and position of cultural and creative industries in the economy, several efforts have been made in different countries to classify and measure the contribution of these industries. It seems that the position of these industries is not properly understood in our country, and therefore little systematic efforts have been made to calculate the share of these industries in the economy. In this article, after reviewing the various definitions and classifications presented for these industries, the UNESCO classification was used as a standard, and based on that, the contribution of cultural and creative industries in the consumption portfolio of Iranian households has been evaluated using the expenditure method. To achieve this, the raw data of the household income cost based on the secondary analysis of statistical data and mathematical calculations have been analyzed using R software. The analysis of the results and data shows that the per capita cultural and creative consumption of different income deciles is very different, and the first decile spends 2.75% and the tenth decile spends 11.31% of their expenses on culture. Also, the results by geographical distribution and province of residence show that Tehran province has the highest per capita consumption and Kerman province has the lowest per capita cultural and creative consumption. Finally, the share of cultural and creative consumption from the total household expenses in 2018 is estimated to be 6.63%.
کلیدواژهها [English]