نوع مقاله : علمی-پژوهشی
نویسنده
دانشگاه علامه
چکیده
فلسفهای که به صورت انضمامی در صدد پاسخ به چیستی فضای مجازی بوده و بتواند تشریح کند، این فضا با ما چه میکند، فلسفه فضای مجازی نامیده میشود. فضای مجازی در لایههای مختلف، رفع نیازهای زندگی ما را پوشش روزافزون داده است و لازم است عمیقاً لایههای مختلف این فضا را بشناسیم، زیرا فلسفه فناوریهای نرم، جهت بخش دکترین و خطمشیگذاری آن فناوری هستند. شناخت دقیق این فضا، سبب نسبتیابی دقیق ما در مواجهه با آن میگردد. فناوری فضای مجازی، نوعی فناوری نرم است و فناوری نرم از جنس ادراک اعتباری است، لذا میتوان از نظریه اعتباریات، برای توصیف، تبیین و تجویز در عرصه نظریه بومی فضای مجازی بهرهمند گردید. از منظر علامه طباطبائی، ادراک اعتباری تابع "توجه" است و توجه تابع "نیازهای طبیعی" و "عادات اجتماعی" است. عادات اجتماعی شکل خاصی از نیازهای طبیعی است که در ظرف فرهنگ جامعه شکل میگیرد و فضای مجازی، بر طبق جهانبینی و ارزشهای فرهنگ مبدع، که عادات اجتماعی منجمله ارتباطات را رقم زدهاند، ایجاد شده است.
توجه افراد به فضای مجازی برای رفع نیازهای ارتباطی، به نظامی از نیازها منجر میگردد، این نظام نیاز بر اساس عادات اجتماعی و فرهنگی در قالب فناوری ارتباطی به اعتبارکردن نظامی ارتباطی، منجر میگردد. این نظام ارتباطی، میتواند بستر تنوعی از سبک زندگیها گردد. در واقع ساختارهای نرم فضای مجازی، بر توجه، محتوا و نظم ارتباطی کاربران آن اثر دارد، برای تغییر و اصلاح این آثار، باید به اصلاح ساختار، محتوا و روش مواجهه با فضای مجازی، اقدام نماییم.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
"Capacity of Credit Perception Theory to Organize the Indigenous Theory of Cyberspace Philosophy"
چکیده [English]
A philosophy that concretely seeks to answer what cyberspace is and can explain what it does to us is called cyberspace philosophy. Cyberspace in different layers has increasingly covered the needs of our lives and we need to know deeply the different layers of this space because the philosophy of soft technologies is for the doctrine of that technology. Accurate knowledge of this space causes our accurate relativity in the face of it. Cyberspace technology is a kind of soft technology and soft technology is a kind of credit perception, So we can use credit theory to describe in the field of indigenous cyberspace theory. According to Allameh Tabatabai credit perception is a function of "attention" and attention is a function of "natural needs" and "social habits". Social habits are a special form of natural needs that are formed within the culture of society and cyberspace has been created according to the worldview and values of the creative culture, which have shaped social habits including communication.
People's attention to cyberspace to meet communication needs leads to a system of needs, this system of needs based on social and cultural habits in the form of communication technology leads to the validation of a communication system. This communication system can be the bedrock of a variety of lifestyles.The soft structures of cyberspace affect the attention, content and communication order of its users. To change and modify these works, we must modify the structure, content and method of dealing with cyberspace.
کلیدواژهها [English]