بررسی و نقد عینیت گرایی در رسانه با تاکید بر مکتب اخلاقی اسلام

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 دانش آموخته سطوح عالی حوزه علمیه قم و دکتری مدیریت رسانه از دانشگاه تهران

2 عضو هیات علمی گروه مدیریت عمومی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران

10.30497/rc.2024.238877.1662

چکیده

عینیت گرایی مهمترین اصل اخلاقی مرامنامه‌های روزنامه نگاران آمریکایی و اروپایی به شمار می‌رود. این اصل بر این نکته تاکید دارد که گزارش‌های خبری باید بدون اتخاذ رویکرد طرفدارانه و همچنین ناظر به حقایق و واقعیت‌های بیرونی و قابل حس، موضوع یابی و تولید شود. معروف ترین مدل عینی گرایی متعلق به یورگن وسترسال نظریه پرداز علوم سیاسی است که عینیت گرایی را بر اساس دو رکن بی طرفی و واقع گرایی تعریف می‌کند.

از سوی دیگر در اندیشه اسلامی نگاه واقع‌گرایانه که ریشه در عقل ذاتی و وحی الهی دارد مکتب اخلاقی ای را پایه گذاری کرده که با مکاتب غیر واقع‌گرا و مکاتب واقع گرای طبیعی تقابل دارد. این مکتب واقع گرای مابعدالطبیعی، ارزش داور است و ملاک ارزش در هر امری را در ارتباطش با ارزش بالذات و نوع تاثیر آن امر در کمال نفس دانسته و کمال نهایی را قرب الهی معرفی می‌کند.اخلاق رسانه نیز بایستی بر همین اساس صورت بندی شود. این در حالی است که مدل عینیت‌گرایی وسترسال هرچند واقعیت عینی را مورد لحاظ قرار می‌دهد اما در نهایت، به لحاظ ملاک ارزش‌گذاری رسانه‌ای، از آن فاصله گرفته و ملاک اخلاقی خود را قرارداد شفافیت و بی‌طرفی در رسانه قرار می‌دهد. این پژوهش با استفاده از روش تحلیل بنیادی، به احصاء مولفه‌های اخلاقی اسلام که در تقاطع با کارکرد خبری رسانه قرار می‌گیرد، پرداخته و رویکرد وسترسال را بر اساس مبانی هستی‌شناختی، معرفت‌شناختی و انسان‌شناختی مکتب اخلاقی اسلام به چالش کشانده و نشان می‌دهد این رویکرد به دلیل خلط بعد هستی‌شناحتی و معرفت‌شناختی در تقریر عینیت‌گرایی دارای لکنت است و با توجه به عدم قبول تکثر منابع شناخت و نفی امکان‌ شناخت عقلی و نیز فقدان سیر اشتدادی کمال و هدایت‌گری و نیز ارزشمند نبودن بی‌طرفی رسانه، با واقعیت ارزش خبری از نظر اسلام فاصله دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

A Study and Critique of Objectivism in the Media with Emphasis on the Moral School of Islam

نویسندگان [English]

  • mohammad hosain zarifian 1
  • mohammad hosain zarifian yeganeh 2

1 qom

2 Member of the academic staff of the Department of Public Management, Faculty of Management and Accounting, Farabi School, University of Tehran

چکیده [English]

Objectivism is the most important moral principle of American and European journalists. This principle emphasizes the fact that news reports should be produced without adopting a biased approach and also based on external and tangible facts and realities. The most famous model of objectivism belongs to political science theorist Jurgen Westersal, who defines objectivism based on the two pillars of neutrality and realism.

On the other hand, in Islamic thought, the realistic view, which is rooted in the inherent reason and divine revelation, has established a moral school that is opposed to non-realist schools and natural realist schools. This is despite the fact that Westersal's model of objectivism, although it considers the objective reality, but in the end, in terms of media evaluation criteria, it has distanced itself from it and its ethical criterion is the contract of transparency and impartiality in The media puts Using the method of fundamental analysis, this research deals with the calculation of the moral components of Islam which is at the intersection with the news function of the media, and Westersal's approach is based on the ontological, epistemological and anthropological foundations of the moral school of Islam. challenges and shows that this approach has a stutter due to the confusion of the ontological and epistemological dimensions in the interpretation of objectivism, and due to the non-acceptance of the plurality of sources of knowledge and the denial of the possibility of rational knowledge, as well as the lack of the striving process of perfection. And the guidance and also the non-valuability of neutrality of the media is far from the reality of news value from the point of view of Islam.

کلیدواژه‌ها [English]

  • "
  • Media ethics"
  • ethical school of Islam"
  • objectivity"
  • ؛"
  • neutrality"

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 26 خرداد 1403