الگوی راهبردی مدیریت رسانه‌های اجتماعی در عرصه جهاد تبیین

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار، گروه مدیریت راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی، تهران، جمهوری اسلامی ایران

2 دکترای تخصصی مدیریت منابع انسانی، مرکز تحقیقات مدیریت سلامت، دانشگاه علوم پزشکی بقیۀ‌الله عج‌الله‌تعالی‌فرجه، تهران، جمهوری اسلامی ایران

3 دانشجوی دکتری مدیریت رسانه دانشگاه تهران، تهران، جمهوری اسلامی ایران

10.30497/rc.2025.247203.2074

چکیده

مدیریت رسانه‌های اجتماعی یکی از ضروریات حکمرانی رسانه‌ای جمهوری اسلامی ایران است. باید بتوان از فرصت‌های رسانه‌های اجتماعی نهایت بهره را برد و از سوی دیگر آسیب‌های آن را کنترل کرده و به حداقل ممکن رساند. این امر با وجود فرمان جهاد تبیین مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) که بستر تحقق آن همین رسانه‌ها هستند، ضرورت دوچندانی می‌یابد. بر این اساس در پژوهش حاضر تلاش شد، الگوی راهبردی مدیریت رسانه‌های اجتماعی در عرصه جهاد تبیین، طراحی شود. این پژوهش به صورت کلی با رویکرد کیفی انجام شده و جهت گردآوری داده‌ها از ادبیات و پیشینه تحقیق و از مصاحبه با خبرگان استفاده شده و همچنین از تحلیل مضمون برای تجزیه و تحلیل داده‌ها استفاده شده است. یافته‌های این پژوهش در قالب ابعاد اصلی، مؤلفه‌ها و زیرمؤلفه‌های مدیریت رسانه‌های اجتماعی سامان یافتند. ابعاد اصلی مشتمل بر ماهیت، کنشگران، راهبردهای مواجهه، روش‌های بازاریابی و رویکردهای تنظیم‌گری رسانه‌های اجتماعی به انضمام مؤلفه‌های کنش فعال در عرصه جهاد تبیین نیز استخراج گردید. همچنین الزامات پنجگانه استقرار این الگو نیز شناسایی گردید. بر اساس یافته‌های این پژوهش رسانه‌های اجتماعی را می‌بایست بر اساس فهم ماهیت ویژه این رسانه‌ها و مبتنی بر درگیرسازی تمام کنشگران اصلی آن سامان بخشید. برای مدیریت این رسانه‌ها باید از یک طرف اصول تنظیم‌گری رسانه‌ها را بازآرایی و به‌روزرسانی نمود تا امکان راهبری، هدایت و کنترل فضا به دست آید و از طرف دیگر باید تحت رویکردهای مشارکتی فرآیندهای تولید و توزیع محتوای سالم را از طریق جریان‌سازی رسانه‌ای، شبکه‌سازی اجتماعی و تعامل سازنده نهادها، نخبگان و مردم رونق بخشید.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The strategic model of social media management in the field of explanation jihad

نویسندگان [English]

  • Seyed javad Amini 1
  • Mohammad Mohammadian 2
  • hojat salim 3

1 Associated professor and member of strategic management, Supreme national defense university, Tehran, I.R.Iran

2  Health Management Research Department, Baqiyatallah University of Medical Sciences, Tehran, I.R.Iran

3 Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, I.R.Iran

چکیده [English]

Social media management is one of the essential issues of media governance in the Islamic Republic of Iran. It should be possible to take full advantage of the opportunities of social media and on the other hand, control its damage and reduce it to the minimum possible. This is doubly necessary despite the Supreme Leader's order of explanation Jihad, which the media are the basis for its realization. Based on this, in the present research, an attempt was made to present the model of strategic management of social media in the field of explanation jihad. This research was conducted with a qualitative approach in general, and literature and research background as well as interviews with experts were used to collect data. Also, thematic analysis method has been used as a data analysis method. The findings of this research were arranged in the form of main dimensions, components and sub-components of social media management. The main dimensions including the nature, actors, exposure strategies, marketing methods and regulatory approaches of social media along with the components of active action in the field of explanation jihad were also extracted. Also, the five requirements for the establishment of this model were identified. Based on the findings of this research, social media should be organized based on understanding the special nature of these media and based on the involvement of all its main actors. In order to manage these media, on the one hand, the principles of media regulation must be rearranged and updated in order to obtain the possibility of leading, guiding and controlling the space, and on the other hand, the processes of producing and distributing healthy content through media streaming, social networking, and the constructive interaction of institutions, elites and the people should be strengthened.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Social media
  • media management
  • explanation jihad
  • virtual space
 
اباذری، زمانه؛ شرف‌آبادی، علی‌محمد و هاشمی، شهناز (1400). ارائه مدل خط‌مشی‌گذاری مدیریت شبکه‌های اجتماعی با تأکید بر فرهنگ شهروندی. خط‌مشی‌گذاری عمومی در مدیریت، 12(2)، 133-143.
جهرمی، حسین و خانیکی، هادی (1393). سیاست‌گذاران ایرانی و سیاست‌گذاری رسانه‌های اجتماعی. فصلنامه برنامه‌ریزی رفاه و توسعه اجتماعی، 5(21)، 25-70.
حسینی خامنه‌ای، سید علی (1400). بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری: https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=49769
فرهنگی، محمدمهدی؛ میرترابی، سعیدی و گلشنی، علیرضا (1398). تبیین سیاست‌گذاری فضای مجازی در جمهوری اسلامی ایران (الزامات و اصلاح، در چهارچوب اهداف مورد نظر در اسناد بالادستی). فصلنامه علمی پژوهش‌های انقلاب اسلامی، 8(3)، 111-132.
قاسمی‌نژاد، ‌عبدالرحیم؛ زمردی، رضا و خیامی، ‌عبدالکریم. (1401). گونه‌شناسی اخبار جعلی و شایعات کرونایی در رسانه‌های اجتماعی در ایران. مطالعات هنر و رسانه، 8(4)، 127-157.
محمدی، حافظ؛ حاجی‌ملامیرزایی، حامد؛ قهرودی، محمدرضا و خندق‌آبادی، علی (1402). نظام مدیریت رسانه‌های اجتماعی با رویکرد امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران. راهبرد دفاعی، 21(84)، 154-202.
مزینانیان، سعیده (1400). رویکردی نوین در تنظیم‌گری فضای مجازی. حقوق فناوری‌های نوین، 2(3)، 297-319.
منصوبی، حمیدرضا؛ روشندل اربطانی، طاهر؛ صلواتیان، سیاوش و شریفی، مهدی (1402). طراحی مدل رشد شبکه‌های اجتماعی تخصصی در ایران. فصلنامه علمی رسانه، 34(3)، 135-159.
 
Attride-Stirling, J. (2001). Thematic networks: an analytic tool for qualitative research. Qualitative research, 1(3), 385-405.
Berman, P. S. (2007). A pluralist approach to international law. Yale J. Int'l L., (32), 301.
Fangfang, G. U., and L. I. U. Xiaohong. "The relationship between urban spatial expansion and haze pollution: an empirical study in China." Journal of Resources and Ecology14.6 (2023): 1164-1175.
Friedrichsen, M. (2013). Handbook of social media management: Value chain and business models in changing media markets. Springer.
Guba, E. G., & Lincoln, Y. S. (1985). Epistemological and methodological bases of naturalistic inquiry. ECTJ, 30(4), 233-252.
Hirsch, D. D. (2010). The law and policy of online privacy: Regulation, self-regulation, or co-regulation. Seattle UL Rev., (34), 439.
Klaić, A. & Perešin, A. (2012). The impact of the national information security regulation framework on cyber security in global environment. 3rd International Scientific Conference, Corporate Security in Dynamic Global Environment-Challenges and Risks,
Li, F.; Larimo, J. & Leonidou, L. C. (2023). Social media in marketing research: Theoretical bases, methodological aspects, and thematic focus. Psychology & Marketing, 40(1), 124-145.
Murray, A. (2007). The regulation of cyberspace: control in the online environment. Routledge-Cavendish.
Parsons, A. L. & Lepkowska-White, E. (2018). Social media marketing management: A conceptual framework. Journal of Internet Commerce, 17(2), 81-95.
Reed, C. (2012). Making laws for cyberspace. (No Title).
Senn, M. (2010). Non-state regulatory regimes: Understanding institutional transformation. Springer Science & Business Media.
Weitzenboeck, E. M. (2014). Hybrid net: the regulatory framework of ICANN and the DNS. International Journal of Law and Information Technology, 22(1), 49-73.