نوع مقاله : علمی-پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. s.roomani@cfu.ac.ir
2 دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی دانشگاه لرستان.
3 دکتری فلسفه تربیت اسلامی؛ استادیار گروه روانشناسی دانشگاه لرستان؛ عضو هیات علمی دانشگاه لرستان
چکیده
دینداری و انجام اعمال مذهبی نیاز انسان در جهان هستی است. نیاز به فهمیدن مبدأ و خود، نیاز به فهمیدن هدف زندگی و نقش انسان در زندگی، نحوه ارتباط با دیگران و پاسخ انسان به جهان هستی از جمله این نیازها است. هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر در شکلگیری روحیه دینگریزی در دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان بود.جامعه آماری پژوهش دانشجومعلمان پردیس علامه طباطبایی خرمآباد بودند که تعداد ۱۸ نفر به عنوان نمونه پژوهش با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و همچنین اشباع نظری انتخاب شدند.دادههای استخراجشده از مصاحبههای نیمهساختاریافته با استفاده از روش پدیدارشناسی و کدگذاری استخراج مضامین اصلی و فرعی مورد تحلیل قرارگرفتند. یافته ها حاکی از شناسایی 162کد باز در17 مضمون فرعی از7 مضمون اصلی که شامل پیگیری نکردن حصول معرفت دینی، به کار نبستن اصول منطقی تفکر، عدم انتقال معارف صحیح به شیوه فراگیر از سوی سازمانهای مربوطه، نگرش منفی یا خنثی خانواده به مقوله دین، تاثیر معکوس ناشی از عملکرد خانواده، سوء استفاده از اخلاق و احساس به وسیله دوستان، قدرت انتقال اثر منفی ناشی از فضای پرجاذبه دوستی، عقاید و رفتارهای نادرست دوستان بد، تبلیغات سوء رسانهای در فضای مجازی، ماموریت رسانهای در جهت دینگریزی مردم، جهل صاحب رسانه و مخاطب، مشکلات اقتصادی و معیشتی جامعه، اثرات فکری و ذهنی غلط، اثرات عملکردی در خلاف جهت آموزههای دینی،ابتلای افراد به آسیبهای اجتماعی، رواج گناه، چالشهای ویژه مقابله و حل آسیبهای اجتماعی، عملکرد ضعیف و منفی افراد مذهبی یا به ظاهر مذهبی، نقص معرفتی در میان افراد مذهبی، رفتارهای غلط ناشی از سوگیریهای شخصی و بیتوجهی مردم به راههای صحیح شناخت دین از جمله عواملی هستند که سبب شکلگیری روحیه دینگریزی در میان دانشجومعلمان می شود.یافتههای حاصل از پژوهش می تواند جزء برنامههای اصلاحی نهادهای فرهنگی مرتبط به خصوص دانشگاه فرهنگیان، آموزش و پرورش و آموزش عالی جهت رفع این مساله قرار گیرد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Identifying factors affecting the formation of atheism among male student teachers at Allameh Tabatabaei University of Education, Khorramabad: A phenomenological study
نویسندگان [English]
1 استادیار گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. s.roomani@cfu.ac.ir
2 دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی دانشگاه لرستان.
3 دکتری فلسفه تربیت اسلامی؛ استادیار گروه روانشناسی دانشگاه لرستان؛ عضو هیات علمی دانشگاه لرستان
چکیده [English]
. The aim of the present study is to identify the factors influencing the formation of a spirit of religious aversion among student teachers at Farhangian University. The statistical population of the study consisted of student teachers from the Allameh Tabatabai campus in Khorramabad, with 18 individuals selected as the research sample using purposive sampling and theoretical saturation. The data extracted from semi-structured interviews were analyzed using a phenomenological approach and coding to extract the main and sub-themes. The findings indicate the identification of 162 open codes within 17 sub-themes derived from 7 main themes, which include the lack of pursuit of religious knowledge, failure to apply logical principles of thinking, inadequate transfer of correct religious teachings in an inclusive manner by relevant organizations, negative or neutral attitudes of families toward religion, the negative impact of family performance, misuse of ethics and emotions by friends, the influential role of appealing friendship environments, incorrect beliefs and behaviors of bad friends, negative media propaganda in cyberspace, the media’s mission toward promoting religious aversion among the public, ignorance of both media owners and audiences, economic and livelihood problems in society, incorrect intellectual and mental effects, functional effects contrary to religious teachings, individuals’ exposure to social harms, the prevalence of sin, unique challenges in confronting and resolving social harms, poor and negative performance of religious or seemingly religious individuals, knowledge deficiencies among religious individuals, incorrect behaviors arising from personal biases, and people’s indifference to the correct ways of understanding religion as factors that contribute to the development of a spirit of religious aversion among student teachers. The findings of this research can be part of corrective programs for cultural institutions, particularly at Farhangian University, the Ministry of Education, and higher education, aimed at addressing this issue.
کلیدواژهها [English]