عوامل استفاده دانشجویان دختر تهرانی از رسانه‌ها‌ی صوتی نوین

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه ارتباطات و مطالعات فرهنگی دانشکده رفاه تهران، تهران، جمهوری اسلامی ایران

2 کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی دانشکده رفاه تهران، تهران، جمهوری اسلامی ایران

10.30497/rc.2025.247391.2082

چکیده

در این پژوهش به بررسی عوامل استفاده دانشجویان دختر تهرانی از رسانه‌ها‌ی صوتی نوین با تاکید بر دانشکده رفاه پرداخته شده است. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نوع پیمایشی است که برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. نتایج حاکی از آن است مهم‌ترین عوامل استفاده دانشجویان دختر از رسانه‌ها‌ی صوتی نوین به ترتیب «کسب آموزش»، «کسب آگاهی و اطلاع رسانی»، «کسب هویت شخصی»، «کسب سرگرمی» و «کسب ارشادی» می‌باشد. بین سابقه استفاده از رسانه‌ها‌ی صوتی پاسخ دهندگان و عوامل استفاده و رضایتمندی دانشجویان دختر تهرانی از رسانه صوتی نوین و بین میزان استفاده از رسانه‌ها‌ی صوتی پاسخ دهندگان و عوامل استفاده و رضایتمندی دانشجویان دختر تهرانی از رسانه صوتی نوین تفاوت معنی‌دار وجود دارد اما رابطه ی گروه سنی پاسخ دهندگان و عوامل استفاده و رضایتمندی دانشجویان دختر تهرانی از رسانه صوتی نوین معنادار نیست و همچنین بین گروه وضعیت تاهل پاسخ دهندگان و عوامل کسب آگاهی و اطلاع رسانی و کسب هویت شخصی دانشجویان دختر تهرانی از رسانه صوتی نوین تفاوت وجود ندارد. همچنین باید اشاره نمود در میان رسانه های صوتی نوین، پادکست بیشترین فراوانی استفاده را در میان دانشجویان دختر تهرانی دارد. در مجموع نیز می توان بیان نمود که دیدگاه دانشجویان ناظر به عوامل مورد بررسی پیرامون استفاده از رسانه‌های نوین تقریباً مطلوب (در حد متوسط) بوده است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Factors in Tehrani female students' use of modern audio media

نویسندگان [English]

  • Meysam Farokhi 1
  • maryam momen 2

1 Associate Professor, Department of Communication and Cultural Studies, Refah Faculty, Tehran, I.R.Iran

2 Master of Social Communication Science, Refah Faculty, Tehran, I.R.Iran

چکیده [English]

In this study, the factors of Tehrani female students' use of modern audio media were investigated, with an emphasis on the Faculty of Welfare. The research is applied in terms of its purpose and is a survey type, and a researcher-made questionnaire was used to collect data. The results indicate that the most important factors of female students' use of modern audio media are "gaining education", "gaining awareness and information", "gaining personal identity", "gaining entertainment" and "gaining guidance", respectively. There is a significant difference between the respondents' history of using audio media and the factors of use and satisfaction of Tehrani female students with modern audio media, and between the rate of use of audio media by respondents and the factors of use and satisfaction of Tehrani female students with modern audio media, but the relationship between the age group of respondents and the factors of use and satisfaction of Tehrani female students with modern audio media is not significant, and there is also no difference between the respondents' marital status group and the factors of gaining awareness and information and gaining personal identity of Tehrani female students with modern audio media. It should also be noted that among new audio media, podcasts are the most frequently used among female students in Tehran. Overall, it can be stated that the students' views regarding the factors studied regarding the use of new media were almost favorable (average).

کلیدواژه‌ها [English]

  • Usage
  • Tehrani female students
  • audio media
  • modern audio media
اخگری، محمد (١۴٠٠). صدا به‌مثابه هنر شنیداری. تهران: دانشگاه صداوسیما.
اسماعیلیان، ملیحه؛ پورعزت، علی‌اصغر و ناظمی، امیر (1396). بررسی مناقشات بازیگران رسانه‌های صوتی تصویری ایران در افق پنج ساله با روش تحلیل رفتار بازیگران. راهبرد اجتماعی فرهنگی، 6(23)، 31-51.
بلدی فروشانی، زهرا؛ اخگری، محمد و شریف‌خدایی، مجید (1398). زیبایی‌شناسی عناصر تولیدی روزنامه و مجله شنیداری در رادیو اینترنتی. فصلنامه رسانه، 30(3)، 127-143.
بیداروند، مختار؛ پورقهرمانی، بابک و بیگی، جمال (۱۴۰۱). نقش پیشگیرانه سرمایه اجتماعی رسانه‌ای بر بزهکاری در بستر فناوری‌های نوین در دوران اپیدمی کرونا. حقوق فناوری‌های نوین، 3(5)، 33-53.
دهقان‌پور، محمود (1402). رسانه صوتی. بازیابی شده در 25/07/1402، از: https://mahmouddehghanpour.com
رمیم، سهیلا (١٣٩۶). الگوی مناسب تولید برنامه‌های آموزشی رادیو با تکیه بر نظریه سبک یادگیریK.A.V. . پایان‌نامه کارشناسی ارشد. گروه رادیو. دانشکده تولید رادیو و تلویزیون. دانشگاه صداوسیما.
ریحانی، محمداسماعیل؛ کوثری، مسعود و حقگوی اصفهانی، مرضیه (۱۳۸۷). بررسی میزان استفاده و رضامندی زنان از تماشای سریال‌های تلویزیونی. مطالعات فرهنگی و ارتباطات، ۴(۱۱)، ۱۰۹-۱۳۶.
علم‌بیگی، امیر؛ اجاقی، سعیده؛ رضوانفر، احمد و شاه‌پسند، محمدرضا (1399). شبکه‌های اجتماعی و احساس خودکارآمدی شغلی کارکنان ترویج کشاورزی در استان مازندران: کاربرد نظریه استفاده و رضامندی از رسانه. علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران، 16(1)، 99-112.
علی‌محمدی، محبوبه و مهدی‌زاده، سید محمد (1394). سیاست‌گذاری کیفیت در رسانه‌های صوتی تصویری نمونه موردی صداوسیما. رسانه‌های دیداری و شنیداری، 11(27)، 149-185.
فتاحی، علی؛ امین بیدختی، علی‌اکبر و دانایی، ابوالفضل (1400). ارائه الگوی مدیریت رسانه‌های جمعی در مدیریت بحران‌های اجتماعی. فصلنامه مدیریت بحران، (19)، 113-125.
قاسمی‌پور، یداله و سعیدی، فریبا. (1401). مقایسه میزان استفاده از شبکه‌ها‌ی اجتماعی مجازی سبک‌ها‌ی دلبستگی و خودشناسی در بین دانشجویان دختر و پسر. مطالعات رسانه‌های نوین، 8(30)، 181-206.
قربانی، بدیع و تاجیک اسماعیلی، سمیه (1401). مقایسه میزان و نوع استفاده شهروندان تهرانی از رسانه‌ها‌ی مکتوب با رسانه‌ها‌ی دیداری شنیداری. مطالعات جامعه‌شناسی، (1)، 137-161.
کرایسل، اندرو (١٣٨١). درک رادیو. ترجمه معصومه عصام. تهران: انتشارات تحقیق و توسعه صدا.
کشوری، سمیه؛ شریف خدایی، مجید و اخگری، محمد (1402). ظرفیت‌های اقتباس برای نویسندگی در کتاب صوتی (مطالعه موردی روی کتاب قطار به موقع رسید از هاینریش بُل). فصلنامه علمی رسانه، 34(2)، 163-177.
گنجی، احمد (1385). بررسی الگوی کاربران اینترنت و عوامل اجتماعی مؤثر بر آن، نوجوانان و جوانان شهر تهران. پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته پژوهش علوم اجتماعی.
مختاری اصفهانی، رضا (1391). تاریخ رادیو. ماهنامه علمی تخصصی صدای جمهوری اسلامی ایران، (63)، 35-43.
مصطفوی کهنگی، فرحناز (1402). نقش رسانه‌های شنیداری بر سلامت اجتماعی با استفاده از تکنیک تحلیل مسیر (مورد مطالعه: شهروندان شهر تهران). فصلنامه علمی رسانه، 34(2)، 123-145.
مهدی‌زاده، سید محمد (1400). نظریه‌های رسانه؛ اندیشه‌های رایج و دیدگاه‌های انتقادی. تهران: همشهری.
موسوی، سید کمال‌الدین و جمالی‌زاده، حسن (1395). نقش رسانه‌های دیداری، شنیداری بر مشارکت فعالیت بدنی در اوقات فراغت دانشجویان دانشگاه‌های استان کرمان. همایش ملی تحولات علوم ورزشی در حوزه، سلامت، پیشگیری و قهرمانی.
مولوی، زهره (1389). رادیو اینترنتی؛ صدایی در دنیای مجازی. ماهنامه علمی تخصصی صدای جمهوری اسلامی ایران، (51)، 71-75.
میرتقیان رودسری، سید محمد؛ کروبی، مهدی؛ غریبی، نجمه و ناسوتی، مهشید (1401). عوامل مؤثر بر وفاداری الکترونیکی گردشگران به سایت‌ها‌ی شبکه اجتماعی. مطالعات رسانه‌های نوین، 8(30)، 325-349.
میرتیموری، محمدحسن (١٣٨۵). رسانه‌های یاددهی ـ یادگیری: شناسایی، انتخاب، تولید و کاربرد. تهران: ساوالان.
ناظمی، امیر و اسماعیلیان، ملیحه (1394). بررسی چالش‌های کلیدی در مقررات‌گذاری رسانه‌های صوتی تصویری آینده. پژوهش‌های ارتباطی، 22(3)، 105-122.
نوربخش، یونس؛ مولایی، محمدمهدی و طالبیان، حامد (1392). مقایسه استفاده و رضایت‌مندی دانشجویان از تلویزیون، ماهواره و اینترنت. مطالعات جامعه‌شناختی، 20(1)، 223-247.
نیکو، مینو؛ سعیدیان، ایما؛ سرکیسیان، وازگان و شیخ، سعادت (1381). شناخت مخاطب تلویزیون با رویکرد استفاده و رضامندی. تهران: سروش و کانون اندیشه اداره کل پژوهش‌های صداوسیما.
همراز، ویدا و الفت، نگین (1402). مطالعه نقش رسانه نوین کتاب صوتی در ترویج فرهنگ کتابخوانی. مطالعات راهبردی فرهنگ، 3(1)، 93-116.
همراز، ویدا و مقدم چرکاری، سیاوش (1395). بازشناسی مبانی مشترک نظری و ساختاری رسانه‌های شنیداری و تاریخ شفاهی. دو فصلنامه علمی ـ پژوهشی تاریخ‌نگری و تاریخ‌نگاری. 25(16)، 155-171.
 
Al Hajri, M. N. (2020). A cloud-based collaborative virtual learning environment for the higher education institutions in the sultanate of Oman. submitted in accordance with the requirements for the degree of Doctor of Philosophy. Faculty of Science and Technology.
Besser, E. D.; Blackwell, L. E. & Saenz, M. (2021). Engaging students through educational podcasting: Three stories of implementation. Technology, knowledge and Learning, 1-16.
Edirisingha, P.; Rizzi, C.; Nie, M. & Rothwell, L. (2007). Podcasting to Provide Teaching and Learning Support for an Undergraduate Module on English Language and Communication. Turkish Online Journal of Distance Education, (8), 87-107.
Flowerdew, J. & Miller, L. (2005). Second Language Listening: Theory and Practice. Cambridge: Cambridge University Press.
Goldman, T. (2018). The impact of podcasts in education. Astle, M. J. (2005). Will congress kill the podcasting star? Harvard Journal of law & Technology, 19(1), 161-210.
Jhaiyanuntana, A. & Nomnian, S. (2020). Intercultural Communication Challenges and Strategies for the Thai Undergraduate Hotel Interns. PASAA: Journal of Language Teaching and Learning in Thailand, (59), 204- 235.
MacDonald, C.; Kellam, H. & Peirce, C. (2013). Brain development, mental health and addiction: a podcast series for undergraduate medical education. Interactive Technology and Smart Education, 10(3), 172-193.
McGarr, O. (2009). A review of podcasting in higher education: Its influence on the traditional lecture. Austrasian Journal of Educational Technology, 25(3), 309-321.
Rahimi, M. & Katal, M. (2012). The role of metacognitive listening strategies awareness and podcast-use readiness in using podcasting for learning English as a foreign language. Journal Computers in Human Behavior, 28(4). 1153–1161.
Sanders, C. F.; filed, T. M.; Diego, M. & Kaplan, M. (2020). The relationship of internet use to depression and social isolation among adolescents. Journal of Adolescence. 35(138), 372-378.
Sharma, D. & Kumar, V. (2017). A framework for collaborative and convenient learning on cloud computing platforms. International Journal of Web-Based Learning and Teaching Technologies, 12(2), 1-21.